9.6.2019 Ajoneuvot Mazda Skyactiv-X on teknisesti vallankumouksellinen bensiinimoottori, mutta näkyykö se kulutuksessa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda on vihdoin julkaissut uudella Skyactiv-X -moottorillaan varustettujen 3-mallien hinnat. Näiden myötä myös autojen WLTP-kulutuslukemat on paljastettu, mikä antaa esikuvaa moottorin mahdollisesta taloudellisuudesta. Emme normaalisti tarkastele autojen kuluksia suoraan WLTP-mittausten pohjalta, mutta Skyactiv-X -moottorin kohdalla ennakkotietokin kiinnostaa. Mazdan odotettu voimanlähde kun perustuu ainakin teoriassa vallankumoukselliseen teknologiaan, jossa ilma-polttoaine -seos sytytetään kipinän sijaan pääosin puristussytytyksellä dieselin tapaan. Mazda tosin käyttää sytytystulppaa itsesyttymisen hallitsemiseen: ilma-polttoaineseos puristetaan hyvin lähelle itsesyttymistä, jonka jälkeen kipinä sytyttää pienen seosannoksen, jonka palamisen aiheuttama paineen kasvu saa loppuseoksen syttymään samanaikaisesti. Kipinäohjausta vaaditaan, sillä pelkkää puristussytytystä pidetään liian epävakaana ja vaikeasti hallittavana. Valmistaja käyttää teknologiasta nimeä SPCCI, eli Spark Plug Controlled Compression Ignition, kipinäohjattu puristussytytys. Skyactiv-X -moottorin puristussuhde on bensiinikäyttöiselle huima 16,3:1. Uudentyyppisen toimintaperiaatteen lisäksi moottori on varustettu kevythybriditekniikalla ja mekaanisella ahtimella. Skyactiv-X: maailman ensimmäinen kipinäohjattu puristussytytteinen bensiinimoottori yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin toimintaperiaatteita. Teoriassa SPCCI-teknologian pitäisi mahdollistaa bensiini- ja dieselkäytön etujen yhdistämistä, siis matalampaa kulutusta ja bensiinin päästöjä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teoria ja käytäntö ei aina toteudu Teorian tehokas siirtäminen käytäntöön ei kuitenkaan aina onnistu. Näin on käynyt myös Nissanin luksusmerkki Infinitille, joka toi viime vuonna myyntiin muuttuvalla puristussuhteella varustetun VC-Turbo -moottorinsa. Muuttuvaa puristussuhdetta on pitkään pidetty avaimena korkean tehon ja matalan kulutuksen yhdistämiseen (korkea puristussuhde matalalla kuormituksella, matalampi puristussuhde ahdettuna), mutta Infinitin tapauksessa hyödyt jäivät merkityksettömiksi. Mazdankin kohdalla kysymys on: kuinka taloudellinen moottori on toimiessaan SPCCI-tilassa, ja kuinka suuren ajan moottori toimii perinteisen ottomoottorin tapaan kipinäsytytteisesti? Vetotapoja ja vaihteistoja Mazda tarjoaa Skyactiv-X -polttomoottoria kolmoseen etu- ja nelivedolla ja kuusivaihteisella manuaali- tai automaattivaihteistolla. Kaikissa versioissa moottori on sama 180-hevosvoimainen. Mallin ennakkohinnat löytyvät Mazdan sivuilta täältä. Lue Mazda 3:n perusmallin koeajo täältä. Taloudellisin on etuvetoinen manuaali (Vision-varustein 28 490 eur), jonka yhdistetty WLTP-kulutus on 5,5 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 125 g/km. Vertailun vuoksi Mazda 3 122-hevosvoimaisella tavallisella 2-litraisella saa 6,2 l/100km kulutuksen ja 139 g/km päästöarvon ja maksaa Vision-varustein 25 41 euroa. Perusmoottori siis vie noin 13 prosenttia enemmän bensiiniä kuin uusi Skyactiv-X, joka toki on 50 prosenttia tehokkaampi. Automaattivaihteisena Mazda 3 Skyactiv-X AT vei perusvarustein 6,2 l/100km. Automaatti siis lisää Mazdan kulutusta varsin reilusti. Vision-varustein auto maksaa automaattina 31 079 euroa. Puristussytytys vastaan turboahtaminen Vertailun vuoksi Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo 150-hevosvoimaisena ja 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna (30 175 eur) kuluttaa WLTP-syklillä 6,3 l/100 km, siis vain desin Mazdaa enemmän. Samaa tehoversiota ei manuaalina saa, mutta 130-hevosvoimainen manuaalivaihteinen Golf 1.5 TSI Evo (25 841 eur) vie WLTP:llä 6,0 l/100 km, mikä on jo jonkin verran Mazdaa enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puristussytytys vastaan hybridi Toyota Corolla 2.0 Hybridin saa myös farmarikorisena. Mazdasta on tarjolla vain pystyperä tai sedan. Toisen mielenkiintoisen vertailukohdan tarjoaa uusi Toyota Corolla Hatchback. Se on saatavilla 2-litraisena hybridinä (alkaen 30 466e), joka tuottaa samat 180 hevosvoimaa kuin Mazda. Toyotan WLTP-kulutus on varustelusta riippuen 4,9–5,3 l/100km ja päästöt 110–120 g/km. Hybridin kulutusetu on siis melkoinen, jos verrokki-Mazda on automaattivaihteinen. Toisaalta Mazdan mainiosta manuaalista nauttiva pääsee melko lähelle Corollan WLTP-lukuja, eikä Toyota tarjoa tee-se-itse -vaihteistoa hybridin kanssa. Mazdankin nimessä esiintyy sana M-Hybrid, mutta tässä kohtaa paino on kevythybridiin viittaavalla M-kirjaimella (mild). Mazdan sähköapu on huomattavasti Toyotaa kevyempää. Totuus selviää kuitenkin vasta syksyllä, kun Mazda 3 Skyactiv-X -mallisto saapuu maahan ja Moottorin testattavaksi. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku