17.8.2022 Ajoneuvot Metsäkoneetkin sähköistyvät! – Valmet Automotivelta akut Ponssen metsäkoneeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmet Automotive toimittaa akkujärjestelmän uuteen suomalaiseen sähkökäyttöiseen Ponsse EV1-metsäkoneen teknologiakonseptiin. Teknologia-alan konserni Valmet Automotive toimittaa akut vieremäläisen metsäkoneita valmistavan Ponsse Oyj:n metsäkoneeseen. Valmet Automotiven suunnitteleman ja valmistaman akkujärjestelmän integrointi EV1-konseptiin on toteutettu yhteistyössä Ponssen teknologiayhtiö Epecin kanssa. Epic vastaa Ponssen uuden metsäkonekonseptin sähköisen voimalinjan suunnittelusta ja rakentamisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei täysin sähkökäyttöinen Ponsse EV1 -metsäkonekonsepti on ei ole kuitenkaan täysin sähkökäyttöinen, sillä se on dieselgeneraattorilla toimiva metsäkone. Ponsse EV1 -konsepti on kehitetty Ponssen ajokoneiden suosituimman kokoluokan, 15 tonnin kuormankantokyvyn kuormatraktoriin. Ponsse EV1:ssä on täysin sähkökäyttöinen voimalinja ja Epecin valmistama tehonjakoyksikkö sekä voimalinjan ohjausyksikkö. Ponsse EV1 -metsäkoneen ajovoimansiirto toimii pelkästään metsäkoneen akuista saatavalla energialla. Metsäkonekonseptiin akuston lataamiseen käytetään Range Extenderia, joka on tässä vaiheessa kehitystyötä polttomoottorikäyttöinen. Ponsse kertoo, että teknologialla saavutetaan selkeä polttoaineenkulutuksen alentuminen kyseisessä kokoluokassa. Ponsse EV1 on vielä konsepti ja sen kaupallinen lanseeraaminen tulee myöhemmin. Raskaille työkoneille kehitetty akkujärjestelmä Valmet Automotiven akkuliiketoiminnalle sopimus Ponssen kanssa on yksi virstanpylväs lisää. Valmet Automotiven akkuliiketoiminta on kasvanut viime vuosina merkittävästi niin sopimusvalmistuksessa kuin Tier 1 -tason järjestelmätoimittajan roolissa. Valmet Automotive toimittaa akkujärjestelmiä sekä autoteollisuuden että muiden toimialojen tarpeisiin, kuten raskaan liikenteen ajoneuvoihin ja liikkuviin työkoneisiin. Sähkökäyttöisessä Ponsse EV1 -metsäkoneessa on käytetty Valmet Automotiven viime vuonna esittelemää Modular Power Pack -akkua, joka on Valmet Automotiven Modular Power Platform -tuoteperheen ensimmäinen esitelty tuote. EV1-konseptissa käytetään korkeajännitejärjestelmää, joka sisältää virranjakoyksikön (PDU). Modular Power Pack sopii erityisesti Ponsse EV1 -metsäkoneeseen, sillä se on on kehitetty erityisesti liikkuvien työkoneiden vaatimukset huomioiden. Akkujärjestelmän lähtökohtana on edistyksellinen cell-to-pack -konsepti, jolla varmistetaan korkeaa tehotiheys. Järjestelmässä käytetään kestäviä ja turvallisia LTO-akkukennoja, cell-to-pack -konsepti on optimoitu sovelluksiin, joissa vaaditaan suurta huipputehoa, nopeaa latausta ja pitkää käyttöikää. Vaativa hanke Valmet Automotiven modulaarinen akkujärjestelmä sopii Valmet Automotiven mukaan etenkin vaativiin ja matalan lämpötilan käyttöympäristöihin, ja se vähentää työkoneen CO2-päästöjä merkittävästi. Ponsse on saanut järjestelmästä ja sen toimivuudesta kokemusta erinomaisin tuloksin erilaisissa käyttötilanteissa ja ympäristöissä jo yli vuoden ajan. Valmet Automotive ja Ponsse myöntävät, että sähkökäyttöisen, dieselgeneraattorilla varustetun metsäkoneen kehitystyö on erittäin vaativa hanke. – Tiivis yhteistyö yritysten välillä on helpottanut merkittävästi akkujärjestelmän integrointia ja nopeuttanut EV1-konseptin valmistumista, kertoo Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila. Metsäkoneidenkin täytyy sähköistyä ja sähköiset voimalinjat ovat työkoneiden tulevaisuutta, toteaa Valmet Automotive tiedotteessaan. – Sähköistyminen on kestävää kehitystä, ja vähentää toiminnan CO2-päästöjä. Yhteistyö Epecin kanssa on Valmet Automotivelle mahdollisuus osallistua maailman johtavien metsäkoneiden tuotekehitykseen, kertoo Valmet Automotiven akkuliiketoiminnan johtaja Jyrki Nurmi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esillä Jämsässä syyskuussa Ponsse puolestaan haluaa olla edelläkävijä metsäkoneteknologian kehittäjän ja se haluaa osallistua vastuulliseen metsätalouteen ja tavoittelee toiminnassaan ja ratkaisuissaan hiilineutraaliutta. Ponssen teknologialanseeraus on osa yhtiön strategiaa ja yksi konkreettinen teko kohti hiilineutraaliuden tavoitetta. Kestävä kehitys ohjaa kaikkea yhtiön toimintaa. Valmet Automotive esittelee akkujärjestelmäänsä sekä jo monivuotista yhteistyötään Epecin kanssa Suomen suurimmilla raskaskonealan FinnMETKO 2022 -messuilla Jämsässä 1.–3.9. Ponssen osaston Epec-ständillä. Lähde: Valmet Automotive ja Ponsse Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku