28.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi L200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etenemiskyky ja työkalun ominaisuudet ovat Mitsubishin uudistuneen avolavan valttikortit. Hyvää: Vetokyky, etenemiskyky. Huonoa: Kaksipaikkaisen ohjaamon tilaratkaisut, tahmea moottori. Mitsubishin L200-avolavamalli esiteltiin vuonna 1978 Mitsubishi Fortena. Sitä on myyty vuosien saatossa lähes kaikilla mantereilla, myös Chryslerin valmistamana, Plymouthina ja Dodgena. Markkinoilla oleva neljäs sukupolvi on kypsynyt vuodesta 2006 ja nyt on pienen päivityksen aika ennen uutta mallia. Auton keula on uudistunut ja ilme on sukua Outlanderista. Tummanpuhuva sisusta on saanut uuden kuosin, mutta työkalumaisen pelkistetyt ja harvassa olevat hallintalaitteet ovat yhä selkeät käyttää. Suomeen tuotavat autot ovat mallin parhaimmalla varustelutasolla eli Magnum-varusteltuja ja niihin kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, 17-tuumaiset alumiinivanteet ja putken muotoiset astinlaudat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etenemiskykyinen työjuhta Moottori on iskutilavuudeltaan 2,5 litrainen ja teholtaan 178 hevosvoimainen turbodiesel. Ohuen alaväännön takia moottori vaatii kierroksia tehon hyödyntämiseksi. Välitykset ovat lyhyehköt ja vaihtamisen tarve on tiuhaa etenkin kaupungissa tai pikkuteillä. Pitkien joustovarojen takia auto on mutkaisella maantiellä hieman kiikkerä, mutta maastossa ja vaikeakulkuisilla teillä etupyörien erillisjousitus ja joustovarat ovat eduksi. Takapyörien vaimennus on toteutettu jäykällä akselilla ja lehtijousilla, jotta auto olisi lava kuormattunakin vakaa ajettava. Suomessa myytävät L200-mallit on varustettu käsin kytkettävällä nelivedolla. Neliveto ja takapyöriin vaikuttava lukko kytketään vaihdekepin vieressä sijaitsevasta vivusta, josta kuljettaja voi myös valita lyhyen tai pitkän välityksen tilanteen mukaan. Autolla saa vetää 2700 kilon painoista jarrullista perävaunua. Koeajettu yksilö on neliovinen ja kaksipaikkainen. Takaistuimien paikalla on vanerista rakennettu laatikko, jota ei kuitenkaan ole erityisemmin muotoiltu säilytystilaksi Hullunkurinen tilaratkaisu johtuu siitä, että auto on rekisteröity pakettiautoksi. Noin kahdeksan tuhannen euron lisähintaan L200:n saa viisipaikkaisena. Mikäli takaoville ei ole käyttöä, saa auton Club Cabina eli kaksiovisena vajaan 34 tuhannen euron hintaan. Avolavamarkkinoilla on monilla merkeillä uusien mallisukupolvien aika. Uusi Mitsubishi L200 tullee markkinoille vuonna 2015. Siihen asti nykyinen malli kilpailee muun muassa kohta uusiutuvaa Toyota Hiluxia ja Nissan Navaraa sekä vielä tuoreita Volkswagen Amarokia ja Ford Rangeria vastaan. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Mitsubishi L200 Hinta alkaen 33 605 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 611 € Ajoneuvovero 222 €/ v Käyttövoimavero 171 €/ v Moottori 2 477 cm³. Teho 131 kW (178 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (2000–1850 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–1850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km 9,1 (kaup.) / 7,0 (maant.) / NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 5185 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Omamassa: 1890 kg Muu tieto Kantavuus 885 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku