25.11.2015 Ajoneuvot Mutkattomampi tie etanolin käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhan auton muuttaminen etanolikäyttöiseksi sujuu nyt entistä helpommin. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin lokakuun alussa käyttöönottama uusi linjaus helpottaa käytetyn auton muuttamista etanoli- eli E85-polttoaineella kulkevaksi. Aiemmin tällaisen auton muutoskatsastusta varten vaadittiin tarkat ja kalliit ajoneuvokohtaiset asiantuntijalausunnot. Uuden säännöksen myötä riittää pelkkä etanolimuunnossarjan valmistajan tyyppikohtainen selvitys, jolla voidaan viedä useita samankaltaisia autoja katsastukseen. Niinpä ennen 1.1.2007 käyttöönotetun eli Euro 1-, 2- tai 3-päästönormin täyttävän bensiiniauton voi nyt muuttaa etanolikäyttöiseksi kohtuukustannuksin: tarvitaan vain muutossarjan asennus valtuutetulla korjaamolla sekä muutoskatsastus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy CO2-päästöt ratkaisivat Liikenne- ja viestintäministeriön teettämän arvion mukaan Suomessa on noin 700 000 potentiaalista autoa, joihin tällainen muutos voidaan tehdä. Trafissa on aiemmin suhtauduttu jälkiasenteisiin etanolimuunnossarjoihin penseästi – mm. etanolipolttoaineen kylmäkäynnistyksissä aiheuttamien korkeampien paikallisten päästöjen vuoksi – mutta suurin hyöty eli hiilidioksidipäästöjen aleneminen vei lopulta voiton. – Onhan kyseessä kotimainen polttoaine, joka tehdään elintarvikejätteistä, ja jonka vaikutukset ympäristöön eli CO2-päästöihin ovat selkeät. Niinpä näimme tässä selkeän hyödyn, Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää kertoo. Maksaa muutaman satasen Tamperelainen yritys StepOne Tech on ollut asiassa aktiivinen ja tarjoaa eFlexFuel-muunnossarjaa, joka maksaa asennettuna autosta riippuen noin 400–600 euroa. Muutoskatsastus puolestaan kustantaa alle 60 euroa. Katsastusmies Jari Rasku tutkii etanolimuunnossarjan ohjausyksikköä. Asennuksen – joka yleensä vie noin tunnin ajan – jälkeen autoon voi tankata bensiiniä, korkeaseosetanolia tai niiden sekoitusta, eikä laite ei vaadi käyttäjältä mitään säätötoimenpiteitä. Toimintaa voi seurata myös älypuhelimen avulla. Autossa pitää lisäksi olla moottorin lämmitin, ja etanoliautojen akilleenkantapäätä eli hieman heikompaa kylmäkäynnistyvyyttä autetaan adaptiivisen kylmäkäynnistystoiminnon avulla, joka keskustelee auton moottorinohjausjärjestelmän kanssa. Sen, sopiiko muunnossarja omaan autoon, voi tarkistaa yrityksen nettisivuilta löytyvästä hakupalvelusta. Entä luotettavuus? Etanolipolttoaine on selvästi edullisempaa kuin bensiini tai diesel: tällä hetkellä se maksaa alle euron litralta. Vaikka sitä kuluu pienemmän energiasisältönsä vuoksi ajossa enemmän, muutoksen tuomat kustannukset voi kuolettaa varsin lyhyellä ajomatkalla. Polttoaineen saatavuus ei ole ongelma, sillä St1:n tuottamaa E85-polttoainetta voi tankata Suomessa jo yli 110 asemalta. Kaikki siis hyvin? Ei aivan – mm. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen puoltaa alun perin tehtaalla flexifuel-käyttöön rakennettuja autoja. Muunnossarjoihin hän suhtautuu varauksellisemmin. Ympäristöystävällisyys ja alhaisemmat ajokustannukset ovat toki hyviä puolia, mutta ongelmat ovat mahdollisia pitkällä aikavälillä. – Auton polttoainejärjestelmän tiivisteet, putket ja letkut on tehty materiaalista, joka kestää bensiiniä. Etanoli saattaa haurastuttaa niitä sekä edesauttaa korroosiota myös polttoainejärjestelmän metallisissa osissa, Vesalainen muistuttaa. Myös muunnossarjan valmistaja StepOne Tech tiedostaa tämän ongelman. Kylkiäisenä tarjotaankin POP-vakuutuksen lisäturvavakuutusta autoille, joihin eFlexFuel-muunnossarja on asennettu. Palaamme aiheeseen syvällisemmin seuraavassa Moottorin numerossa 1/2016. Teksti: Jussi Saarinen, kuvat: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?