13.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dodge Charger – tämä uusi iso amerikkalainen unelma saa toimia perustana tulevalle Alfa Romeo Giulialle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dodge korvasi vanhan Challengerin sekä Chargerin uudella täyssähköisenäkin saatavalla Chargerilla, jonka kaikkia erikoisuuksia yhden ingressin tila ei riitä kuvailemaan. Alfa Romeolta on puolestaan jo vahvistettu, että kahden vuoden kuluttua esiteltävä uusi Giulia tulee perustumaan tähän. Dodge on pikku hiljaa saatellut ehkäpä läntisen maailman iäkkäimmän automallistonsa taivaanrantaan, lakkauttamalla viimeksi tämän vuoden alusta muskeliauto Challengerin sekä yhtä janoisen muskelisedan Chargerin. Tilalle tuli jännittävällä tavalla jotain hyvin erilaista, mutta yhtä aikaa niin samanlaista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköinen Dodge Charger ja valtaisa haaste Dodge siis korvasi Challengerin ja Chargerin uudella Chargerilla, josta tulee tarjolle sekä kaksi- että neliovinen versio, molemmat käytännössä samasta (aikamoisen isosta) puusta veistettynä. Mikä tässä asetelmassa sitten on aiempaan verrattuna täysin vierasta, löytyy pellin alta. Järkytyksen täytyy olla muskeliautomaailmassa kova, kun HEMI-V8:t on kerta kaikkiaan korvattu muilla ratkaisuilla. Jatkossa Dodgen näkemys muskeliautosta luottaa täyssähköön tai vaihtoehtoisesti kuusisylinteriseen rivimoottoriin, uudesta RAM 1500:stäkin tuttun 3,0-litraiseen tuplaturboon, Hurricaneen. Peruskiviin ja kaikkein pyhimpiin arvoihin ei sentään ole lähdetty kajoamaan. Nimittäin, Dodgen toimitusjohtaja Tim Kuniskis lohdutti Chargerin ensiesittelyn yhteydessä muskeliautokansaa vakuuttamalla, etteivät edes täyssähkömallissa taloudellisuus ja toimintamatka ole kiinnostaneet suunnittelijoita pätkän vertaa. Kyse on siis pelkästä suorituskyvystä. Kuniskisin mukaan sähköinen Charger Daytona ei muista sähköautoista poiketen ole "vihreä ja poliittisesti korrekti". Elintärkeitä sanoja mieheltä, joka yrittää syöttää vannoutuneille lihansyöjille vegepihvejä. Täyssähköinen Charger Daytona on aina nelivetoinen eli siis kaksimoottorinen, ja sitä lähdetään markkinoimaan tutusti ja turvallisesti R/T:nä ja Scat Packina. Näistä R/T tarkoittaa pyöreästi 500 hevosvoimaa, siinä missä Scat Packillä huidellaan jo lähempänä 700 hevosvoimaa, Power Shotiksi nimetyn yliloikkarin ollessa käytössä. Edelliseen Challengeriin verrattuna voitaneen turvallisin mielin todeta, että tekniikassa on menty vähintään 20 vuotta eteenpäin. Toisaalta iästään ja vanhanaikaisuudestaan huolimatta - tai ehkä juuri sen ansiosta - edellispolven Challenger oli muskeliautojen "Big Three'n" myydyin. Kiihdytyskisoissa - laillisissa tai laittomissa - pärjää luonnollisesti paremmin Scat Packilla, joka kiihtyy nollasta sataan 3,3 sekunnissa ja hoitaa varttimailin 11,5 sekunnissa. Ja mikä vähintäänkin yhtä oleellista, järjestelmästä löytyvät erikseen driftaus- ja donitsiajotilat. Italia kutsuu Mikä tässä kaikessa on niin ikään relevanttia, Charger rakentuu ensimmäisenä tuotantomallina Stellantiksen uudelle amerikanitalialaiselle STLA Large -perusrakenteelle. Tätä kautta Charger on teknisesti hyvinkin läheistä sukua tulevalle uuden polven Alfa Romeo Giulialle, mistä pääsemmekin Nimi muutettu -juttusarjan teemaan käsiksi. Kuten muun muassa Motor1 Italia raportoi Alfa Romeon pomon Jean Philippe Imparaton pitämästä mediatilaisuudesta Alfa Romeon omassa museossa Italian Aresessa, uuden polven Giulian kaksi vuotta vienyt korimuotoiluprojekti on nyt saatu suurimmalta osin päätökseensä, ja auton muodot on lyöty lukkoon. Vielä ehtii kuitenkin vierähtää ainakin kaksi vuotta ennen kuin uusi Giulia näkee päivänvalon, ja sitä ennen STLA Large saa kannettavakseen muun muassa nykyisen Stelvion seuraajan. Kuten STLA Largen filosofiaan kuuluu, kaikki uudet mallit suunnitellaan täyssähköisyys edellä, niin myös Giulia. Vuonna 2016 esitelty Giorgio-pohjainen Giulia tulee pysymään tuotannossa vielä kaksi vuotta, ja yltämään 10 vuoden ikään. Sukulaisuudesta huolimatta Chargerin ja Giulian ei tarvitse olla identtisiä, ei edes kooltaan. Olisikin vaikea nähdä Giulian olevan Chargerin tavoin peräti 5,25 metriä pitkä ja akseliväliltään 3,07-metrinen. Imparaton mukaan STLA Large on kuitenkin varsin mukautuva eri suuntiin, ja Alfa Romeo varmasti saa Giuliasta juuri sopivan kokoisen. Tulevan Giulian ulkonäköä Imparato puolestaan kommentoi yksinkertaisesti siten, että se suorastaan räjäyttää pankin. Alfa Romeo ja Dodge jo nyt yhteistyössä Kuten tiedämme, Dodgen malliston moderni aikakausi alkoi jo toissa vuoden lopussa, kun amerikkalaisvalmistaja versioi Alfa Romeon C-segmentin katumaasturiuutuuden, Tonalen. Näin Alfa Romeon ensimmäisestä ladattavasta hybridistä tuli kertaheitolla myös Dodgen ensimmäinen ladattava hybridi. Kyseessä on tietenkin Dodge Hornet. Dodge Hornet ei poikkea missään suhteessa merkittävästi rinnallaan Italiassa valmistettavasta Alfa Romeo -sisaresta. Sen personointi sekä markkinointi ovat kuitenkin onnistuneet "kotimarkkinoiden" päässä Pohjois-Amerikassa ilmeisen hyvin, sillä Hornetin myyntimäärät päihittävät käytännössä lähes identtisen Tonalen siellä selvin luvuin. Niin kuin jo melko tuoreeltaan kävi ilmi, Alfa Romeon sisäpiireissä on podettu pienimuotoista sisarkateutta Hornetin menestyksestä Tonalen kustannuksella. Asia on koettu niin, että Alfa Romeo teki kotiläksynsä hyvin nostaakseen asemiaan Pohjois-Amerikassa, ja sitten Dodge - Stellantis-äidin siunauksella - kopioi Alfan kotiläksyt ja vei asiakkaat sen nenän edestä. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Dodge, Alfa Romeo, Motor1 Italia Kuvat: Dodge, Alfa Romeo, Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?