24.9.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: muistatko kun Audin sai Seatin logoilla – ja hinnalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Seatin logoilla. Siinä Seat Exeon tarina tiivistettynä. Viime vuosikymmenen loppupuolella Seat teki erikoisen tempun. Audin juuri tuotannosta poistuneen A4:n valmistuslinjat siirrettiin Espanjaan, ulkokuorta vähän koristeltiin uudelleen ja tuotanto käynnistettiin nimellä Seat Exeo. Aivan loistava idea valmistaa laadukasta, muttei enää kehityksen kärkeä edustavaa perheautoa kohtuurahalla – olihan tuotantokustannukset varmasti maksettu jo Audin aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuotantolinja muuttaa Seat Exeo siis perustui Audi A4:n B7-sukupolveen, joka emomerkillään oli tuotannossa vuodet 2004–2008. Seatin tuotanto alkoi sopivasti heti 2008 ja jatkui aina vuoteen 2013 saakka. Seat-muunnokseen kuului uusi etu- ja takapuskuri, konepelti, etulokasuojat, ovet ja peilit. Lisäksi kojelauta lainattiin A4 Cabrioletista, mikä toi Seatille menevämmät pyöreät ilmastointisuuttimet A4:n suorakaiteen muotoisten elementtien tilalle. Seatin moottorivalikomia venyi bensiinipuolella 1,6-litraisesta ahtamattomasta 102-hevosvoimaisesta aina 210-hevosvoimaiseen 2-litraiseen turbokoneeseen, ja väliin mahtui kaksi eri sukupolvea 1,8-litraista turboa (120, 150 ja 160 hv). Dieselpuolella tarjolla oli 2.0 TDI:n 120-, 143- ja 170-hevosvoimaiset painokset. Manuaalin rinnalle osaan malleista tarjottiin Volkswagen Groupissa silloin harrastettua Multitronic-variaattoria. Audin quattro-nelivetoa ei Seatiin kuitenkaan koskaan suotu. Vuonna 2013 Exeo poistui tuotannosta. Auto ei saanut varsinaista suoraa seuraajaa, joskin farmaripuolella uuden Leonin ST-farmari tarjosi henkisen perijän. Sedanpuolella sellaista ei juuri ollut, sillä espanjalaismerkin konttiperävalikoima rajoittui huokeaan Toledoon. Seat Exeo perustui B7-sukupolven Audi A4:ään. Erikoista ja edullista Exeossa oli erikoista sekin, että auto rikkoi Seatin pitkän perinteen nimetä autonsa espanjalaispaikkojen mukaan. Exeo nimittäin viittaa latinan sanaan exire, mennä eteenpäin. Entä se hinta? Esimerkiksi vuoden 2009 lopussa edullisin Suomessa hinnoiteltu Exeo oli 150-hevosvoimainen 1.8T Reference-varustein, ja tämä kustansi 27 490 euroa. Samaan aikaan edullisin – joskin jo seuraavaa B8-sukupolvea edustanut – Audi A4 oli 1.8 TFSI hurjalla 120-hevosvoiman teholla 33 367 eurolla. Suunnilleen Seatin tehoinen 160-hevosvoimainen Audi A4 1.8 TFSI maksoi jo 36 729 euroa. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Seat Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?