Ajoneuvot Nimi muutettu 6.8.2020
Nimi muutettu: Volkswagen Caddy – Volkkari, joka oli oikeasti aito Škoda
Škodalla ja Volkswagenilla on paljon yhtä, mutta tuskin koskaan kahden merkin mallit ovat olleet niin samasta puusta veistettyjä, kuin tämä 1990-luvun lava-auto.
Škodan menestystarina osana Volkswagen Groupia on tunnettu osa automaailman historiaa. Vuosikymmenet vanhanaikaisesta itätekniikasta kärsinyt merkki pääsi takaisin kukoistukseen, kun 1990-luvulla mallistoon tuotiin runsas annos saksalaistekniikkaa. Tänään voi jo väitellä, tekikö Škoda Volkswagenia paremman auton.
Viimeinen aito Škoda
Historia tietää kuitenkin yhden tapauksen, jossa moinen väittely päättyy varmaan tasapeliin. Nyt kyse on 1990-luvun Volkswagen Caddy -avolavasta, joka on logonvaihtoversio Škoda Felicia Pickupista. Tietääksemme tämä on ainoa kerta, kun Škodaa ja Volkswagenia ei oikeasti erottanut käytännössä kuin logosta.
Vuosina 1994–2001 valmistettu Felicia jäi historiaan Škodan viimeisenä omaan perusrakenteeseen tehtynä autona, olihan se Volkswagenin avustuksella tehty jatkokehitelmä edeltäjästään Favoritista.
Vaikka Felicia tunnetaan erityisesti pystyperäisistä henkilöautoversiosta, tuotettiin autosta myös hyötyajoneuvoversioita. Pakettiautomuunnoksen lisäksi tuotannossa oli Felicia Pickup, eli lyhyellä ohjaamolla varustettu avolava. Pickupista tehtiin tosin myös Felicia Fun -painos, jonka ohjaamon takalaidasta taittui lisäistuimet lavan puolelle auringosta nauttimiseen.
Golfista Caddyksi
Volkswagen Caddy ilmestyi Euroopan teille alun perin vuonna 1982 ensimmäiseen Golfiin perustuvana avolavana. Vaikka vuosi 1982 oli Caddyn debyytti, oli itse automalli esitelty Yhdysvalloissa jo muutama vuosi aiemmin Volkswagen Rabbit Pickupina. Euroopassa auton tuotannosta vastasi Volkswagen-TAS -tehdas Sarajevossa, silloisessa Jugoslaviassa.
Yhteinen lava-auto
Seuraavan kerran Caddy saapui tuotantoon vuonna 1995. Tällä kertaa kyse oli Polon/Ibizan pohjalle rakennetusta pikkupakettiautosta.
Avolavaa ei kuitenkaan hylätty: jo seuraavana vuonna Volkswagen Caddy-mallisto laajeni avolavalla, kun mallistoon lisättiin VW-logot saanut Škoda Felicia Pickup. Auto oli käytännössä identtinen Škodan kanssa, joskin VW-logoilla autoa sai vain saksalaismoottoreilla. Felician keulalle sai näiden modernien voimanlähteiden lisäksi myös Škodan omaa perintöä olevia työntötankokoneita.
Kompakti etuvetoinen lava-auto oli tuotannossa mallivuodesta 1996 aina vuosituhannen tälle puolelle saakka: Volkswagenia tarjottiin vuoteen 2000 ja Škodaa vuoteen 2001 saakka.
Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: valmistajat