Ajoneuvot | Uutinen | 5.9.2020

Pyhimyksen ratakireä paluu: 420 hevosvoimaa tehoa ja alle 1 000 kiloa painoa

Pyhimys-Volvo, virallisesti Volvo P1800, on kokenut uudelleensyntymisen Cyan Racingin käsissä. Ruotsissa naamioteipattuna nähty prototyyppi herätti keskustelua, josko Volvo olisi tekemässä mallista esimerkiksi täyssähköistä tuotantomallia. Näin ei käynyt, mutta P1800 Cyan ei ole lohdutuspalkinto huonoimmasta päästä.

Jaa artikkeli

Cyan Racing (aiemmin tunnettu nimellä Polestar Racing) on paljastanut uuden nostalgiaa henkivän tuotteen. Uusi kilpuri kantaa nimeä P1800 Cyan. Kyseessä lienee sama auto, joka on esiintynyt kansainvälisten medioiden sivuilla naamioteipattuna jokunen kuukausi sitten. Mallisarjan fanit kerkesivät jo toivomaan kyseessä olevan Volvon tai Polestarin retrotuotantomalli tieliikenteeseen.

Cyan Racing kertoo auton kehityksessä olleen saman tiimin, joka on luonut ensimmäisen World Touring Car Championship -mestaruuden ansainneen Volvon. Tiimin ansioluetteloon kuuluu myös C30 Polestar Concept Prototype.

P1800 Cyan

Tuotteen taustalla kerrotaan vaikuttaneen samoihin aikoihin ilmestyneiden Jaguar E-Typen, Ferrari 250 GTO:n ja Porsche 911:n  jatkumot. Cyan Racing kertoo leikitelleensä idealla, että olisivat olleet 1960-luvun kilpatiimi, joka kisaa P1800:lla ja saa suunnitella kilpurin tieliikenneversion.

Autonomisen ajamisen, sähköistymisen ja liitettävyyden aikoina Cyan Racing kertoo halunneensa tehdä ajattoman version ilman viimeisintä teknologiaa.

Tämän päivän moottori

Moottorina on S60 TC1 -kilpa-autosta tuttu kaksilitrainen turbollinen rivinelonen, joka tuottaa 420 hevosvoiman tehon ja 455 newtonmetrin väännön. Punarajan kerrotaan olevan 7 700 minuuttikierroksen kohdalla. Muun muassa hiilikuitukorin ansiota paino on ainoastaan 990 kilogrammaa.

Vaikka moottori on turbollinen, Cyan Racing kertoo sen kehitetyn tuottamaan lineaarisen teho- ja vääntökäyrän vapaastihengittävän moottorin tavoin. Moottorin luonteen kerrotaan olevan suunniteltu tuomaan kuusikymmentäluvun ajotuntuman suuremmalla suorituskyvyllä ja tarkkuudella kuorrutettuna.

– Valitessamme moottoria Volvo P1800 Cyaniin, harkitsimme useaa eri Volvon moottoria. Listalla oli muun muassa alkuperäinen B18, ’’punalohko’’ B230, viisisylinterinen ’’valkolohko’’, eli lyhyt rivikuutonen ja nelisylinterinen VEA-moottori, eli nykyisten Volvojen voimanlähde, kertoo Cyan Racingin projektipäällikkö ja pääinsinööri Mattias Evensson.

– Tehokas ja kevyt VEA antoi meille parhaan perustan, jonka ansiosta voimme hyödyntää kokemustamme VEA:n eri versioista joita olemme suunnitelleet kilpa-autoihimme viime vuosikymmenen aikana, Evensson jatkaa.

Moottori teki Cyan Racing -debyyttinsä vuonna 2011 Volvo C30 WTCC (World Touring Car Championship) -autossa. Vuonna 2017 moottorin kerrotaan olleen avainasemassa Cyan Racingin maailmanmestaruudessa.

Ei alimitoitettuja osia

Holingerin valmistamaan viisialueiseen manuaalivaihteistoon ollaan päädytty alkuperäisen Volvo P1800:n mekaanisen tuntuman säilyttämiseksi, mutta samalla paremman väännönkestävyyden ja tarkkuuden vuoksi.

P1800 Cyan

P1800:n alkuperäinen takajousitus on korvattu Cyan Racingin suunnittelemalla erillisjousituksella. Jousitus on täysin säädettävä niin edessä kuin takanakin. Parempaa ajotuntumaa on haettu myös kitkalukolla.

Hidastumisesta vastaa neljämäntäiset jarrusatulat ja edessä 362×32 mm -koon jarrulevyt. Takajarrulevyjen koko on 330×25,4 mm. Luonnollista jarrutuntumaa on haettu jättämällä autosta pois jarrutehostin ja lukkiutumattomat jarrut.

Valmistaja painottaa, ettei autoa ole rakennettu absoluuttisesti parhaita kierrosaikoja varten, vaan pikemminkin puhtaan ja välittömän ajotuntuman luomiseksi.

Lähde ja kuvat: Cyan Racing

Jaa artikkeli

Keskustelu