18.10.2022

Renault mylläsi katumaasturimallinsa kokonaan uusiksi – nyt tulee Renault Austral

Renault Austral katumaasturi crossover Kadjar

Renault esitteli Pariisin autonäyttelyssä kokonaan uuden katumaasturimallinsa, Austral-mallin. Koleos ja Kadjar ovat nyt historiaa.

Kuinka moni muistaa Renaultin katumaasturi Koleosin? Entä Renault Kadjarin? Ei varmaan kovin moni, sillä automallit eivät ole oikein lyöneet itseään läpi katumaastureiden suosituissa autoluokissa.

Renault Koleos esiteltiin Renaultin mallistossa jo kovimman katumaasturiboomin aikaan vuosina 2007–2015. Ensimmäinen sukupolvi jäi varsin harvinaiseksi, ainakin Suomessa. Toinen sukupolvi Koleos-mallista esiteltiin vuonna 2016. Automalli oli varsin tyylikäs muodoltaan, mutta senkin myynti jäi perin vaisuksi.

Vuonna 2015 Renault esitteli myös Kadjar-mallin, joka on Koleos-mallia hieman pienempi. Siitäkään ei tullut katumaasturisegmentissä mainittava menestystä.

Renault Austral katumaasturi crossover Kadjar

Nyt Renault siivoaa katumaasturimallistoaan perusteellisesti. Sekä Kadjar että Koleos molemmat jäävät nyt mallistosta pois ja ne korvaa kokonaan uusi automalli, jonka nimi on Austral.

Renault esitteli uuden mallinsa kotikentällään Pariisin autonäyttelyssä. Tiedotteessa Renault markkinoi, että nyt "Renault nousee Australin myötä katumaastureissa aivan uudelle tasolle" ja "nimeään myöten täysin uusi malli korvaa mallistossa sekä Kadjarin että Koleosin".

"Mikään ei ole ennallaan Kadjariin verrattuna, sillä määrätietoisen näköinen Austral edustaa Renaultin nykyisen filosofian mukaan tunteisiin vetoavaa teknistä muotoilua", Renaultin tiedotteessa myös kirjoitetaan.

Renault Austral on Renaultin ensimmäinen malli, jossa käytetään Nissan-Renault -allianssin yhdessä kehittämän CMF-CD -perusrakenteen kolmatta sukupolvea. Australin akseliväli on 2,67 metriä ja pituutta autolla on 4,51 metriä. Auton takapenkki on jaettu epäsymmetrisesti ja sen puoliskoja voi säätää pituussuunnassa 16 senttiä toisistaan riippumatta. Takapenkin selkänojassa on 3-asentoinen kallistussäätö.

Renault Austral katumaasturi crossover Kadjar

Australista on tulossa myyttiin täyshybridit sekä kevythybridit. Täyshybridissä on kolmesylinterinen 1,2-litrainen turbomoottori, joka kehittää 96 kilowattia ja 205 newtonmetriä vääntöä. Voimalinjassa on myös kaksi sähkömoottoria, joista päämoottori kehittää 50 kilowattia tehoa ja vääntöä 205 newtonmetriä.

Australin saa joko 118 kilowatin (160 hv) tehoisella tai 147 kilowatin (200 hv) tehoisella voimalinjalla. Täyshybridin ajoakun energiasisältö on 1,7 kWh/400 V. Voimalinjassa on 7-vaihteinen vaihteisto.

Australin saa myös 1,3-litraisena kevythybridinä, joissa on nelisylinterinen Daimlerin kanssa yhteistyössä kehitetty moottori. Moottoriin on integroitu käynnistysmoottori ja 12 voltin litiumioniakku. Tämä voimalinja tulee tarjolle myös kahtena vaihtoehtona, joko 103 kilowatin tehoisena (140 hv) tai 118 kilowatin tehoisena (160 hv). Kevythybridivoimalinjaan on yhdistetty X-TRONIC-automaattivaihteisto ja kesymmän moottorin voi valita myös manuaalivaihteiston kanssa.

Renault Austral katumaasturi crossover Kadjar
Ohjaamon yleisilme on tuttu muun muassa uudesta sähkö-Méganesta.

Renault tiedottaa uudesta Austral-maasturistaan myös, että "ohjaamossa on otettu digiloikka Renaultin aiempiin katumaastureihin verrattuna". Kojelaudassa on edullisinta Equilibre-varustetasoa lukuun ottamatta yhtenäisen gorilla-lasin alla 12,3-tuumainen mittaristo ja 12-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö. Kuljettajan näkymää voi täydentää vielä kookkaalla 9,3-tuumaisella tuulilasin heijastusnäytöllä.

Uuden perusrakenteen myötä Austral saa myös suuren määrän kuljettajaa avustavia järjestelmiä, yhteensä erilaisia ajamiseen, pysäköintiin tai turvallisuuteen liittyviä järjestelmiä on kaikkiaan 32 kappaletta. Autoon on mahdollista valita myös 4Control-nelipyöräohjaus.

Renault Austral katumaasturi crossover Koleos
Malliston huipulla nähdään Esprit Alpine -varustetaso, joka lainaa tyyliä Alpine-sporttimerkiltä.

Renault Australin Suomeen tulon ajankohta sekä hinnat olivat Pariisin autonäyttelyn hetkellä vielä avoimet.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat