1.10.2022

Ryppypelti-Sitikan uusi(n) tuleminen: Berlingo 2CV Fourgonnetten pystyy nyt oikeasti tilaamaan

2CV Fourgonnette vie Citroënin 2020-luvun pikkupakettiauton mitä hauskimmalla tavalla 1950-luvun pikkupakettiauton maailmaan. Citroënin virallisesti valtuuttama Caselani on muokkausten takana.

V2 on vaihtunut nelisylinteriseen tai sähköön, vääntösauvajousitus on tiessään ja peltiä ympärillä jokseenkin paljon enemmän, mutta muuten meno ainakin ulkoisen habituksen puolesta melkein kuin vuonna 1951 päivänvalon nähneessä 2CV:n koppipakettiautoversiossa.

Alkuperäinen 2CV Fourgonnette, kirjaimellisesti "kahden verotettavan hevosvoiman pikkupaku" vuodelta 1951. Näitä myytiin eri versioina aina vuoteen 1987 asti 1,25 miljoonaa kappaletta.

Berlingo 2CV Fourgonnette on luotu korisarjalla, josta vastaa Citroënin valtuuttama italialainen Caselani, ja sen suunnittelija David Obendorfer. Alun perinhän Citroën käytti hyötyajoneuvoissaan kuuluisaa ryppypeltiä korin vahvistamiseksi, ei suinkaan siksi, että ranskalaistehtaan varastoissa olisi ollut jotenkin järjettömästi käyttämätöntä aaltopeltiä. Monissa pakettiautoissa ja maastureissa on edelleenkin nähtävissä vastaavaa suunnittelua katossa, ja muun muassa Junkersin lentokoneiden rungoissa aaltopeltiä käytettiin samasta syystä jo ennen toista maailmansotaa. Ilmailuteollisuudesta myös Citroën inspiroitui alkujaan ratkaisussaan. Berlingo 2CV Fourgonnettessa aaltokuviolla ei ole enää vanhaa merkitystä, vaan sen tehtävä on tehdä Berlingosta hauskalla tavalla retro. Tässä se myös eittämättä onnistuu.

Muutokset perus-Berlingoon on toteutettu peräosassa enimmäkseen lisäämällä ryppypellit muun korin päälle. Keulassa on enemmän ihan uusia korisarjoja, kaarevat konepelti ja maski sekä tutun sympaattiset, pyöreät ajovalot. Perässä myös takavalot on uudelleenmuotoiltu perinteitä kunnioittaen ja takalasit ovat ovaalinmuotoiset. Katolla on nähtävissä vanhasta koppipakettiautosta muistuttava kaareva muoto. Alkuperäisen tavoin myöskään tässä ei tunnu olevan niin haudanvakavaa, istuuko jokainen aivan viimeisen päälle paikalleen. Kokonaisuus on silti eheä.

Caselani alkoi ottaa vastaan tilauksia Berlingo 2CV Fourgonnettesta tänään, 1. lokakuuta. Hintatiedot eivät kuitenkaan ole selvillä, mutta ilmeisesti "tuotanto" alkaa ensi vuoden alkupuolella.

Berlingon tapaus ei ole ensimmäinen kerta, kun ryppypeltikonversio on oivallettu tehdä Citroënin nykypakuun. Kuvassa Type H Wildcamp Concept vuodelta 2018.

Lähde ja kuvat: Citroën Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat