Ajoneuvot | Autonäyttely | Geneve 2019 | Uutinen | 7.3.2019

Sähköä Italiassa: Alfa Romeo Tonale vihjaa ladattavasta hybridimaasturista

Tyylikäs Alfa Romeo Tonale vihjaa tulevasta ladattavasta katumaasturista.

Jaa artikkeli

Alfa Romeon näyttelyn tähti – Kimi Räikkösen vierailun lisäksi – on tulevan Tonale-katumaasturin konseptiversio. Stelvion alapuolelle sijoittuvasta Tonalesta ei paljoa vielä paljasteta, mutta kaikki vähän mennessä kuultu lupaa hyvää.

Alfa Romeo Tonale

Ensinnäkin Tonale vie Alfa Romeon muotokieltä ison loikan eteenpäin. Veistokselliset kyljet, toimivat mittasuhteet ja merkille sopiva aggressiivinen, mutta silti elegantti keulailme näyttävät ainakin allekirjoittaneen silmään Giuliaa ja Stelviota italialaisemmalta. Kolmeen osaan jaetut ajovalot taas vievät ajatukset Breraan, tai kenties SZ/RZ-malleihin 1990-luvun taitteeseen.

Alfa Romeo Tonale

Matala takavaloraita ulottuu auton halki, kuten nykytyyliin kuuluu. Alfa korostaa mutkittelevan valokuvion olevan kuin taiteilijan signeeraus. Kenties, mutta ainakin se näyttää hyvältä. Sääli, että Tonale oli ängetty osaston nurkkaan rakennettuun karsinaan, jossa tila, tausta tai valaistus eivät aivan tehneet autolle oikeutta.

Alfa Romeo Tonale

Genevessä kiertäneen huhun mukaan koko projekti olisi aloitettu vasta viime joulukuussa – jos tämä pitää paikkaansa, ovat Alfa Romeon muotoilijat tehneet lyhyessä ajassa erittäin hienoa työtä. Mutta suuren autonäyttelyn melskeessä huhut on parempi ottaa huhuina.

Tekniikasta ei tietoa

Tonalen kerrotaan olevan ladattava hybridi, eli se siivittää Alfa Romeon sähkökaudelle. Valmistaja mainitsee taka-akselin vetävän sähkömoottorilla ja etuakselin polttomoottorilla, mutta sen suurempia teknisiä paljastuksia Tonalen tekniikasta ei vielä tehdä. Alfa tosin korostaa, ettei merkki aio alleviivata sähkökäyttöä, vaan aiheesta vihjaillaan hienovaraisesti yksityiskohdin.

Alfa Romeo Tonale

Entä se nimi, Tonale? Alfa Romeolla on jälleen tutkittu Italian karttoja, sillä Tonale on sola Stelvion lähellä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

 

Jaa artikkeli

Keskustelu