2.1.2024

Suomalainen supersähköauto Tritium menee tuotantoon! – Kumppaneina isoja kansainvälisiä yrityksiä ja tunnettuja nimiä

Ensimmäinen Tritium-sähköauto ensirekisteröitiin Suomessa kesällä 2022. Nyt supersähköauton tuotanto on käynnistymässä Suomessa.

Suomessa on jo lähes 10 vuotta suunniteltu Tritium-sähköautoa, joka saavutti ensimmäisen merkittävän virstanpylväänsä toissa kesänä. Kesällä 2022 Suomessa ensirekisteröitiin Tritium-täyssähköauto.

– Sen on voinut bongata pääkaupunkiseudun liikenteestä, auto on sen omistajalla ihan ajossa, Tritium-sähköautoa kehittävän Tritium Automotiven toimitusjohtaja Jussi Kakkonen sanoo.

Seuraava merkittävä virstanpylväs Tritiumin elämänkaaressa on se, että yhtiön kansainvälinen rahoituskierros saadaan maaliin ja auto päätyy tuotantoon sekä myyntiin.

– Kansainvälisen myynnin kasvua haemme tällä hetkellä ja meillä on kansainvälinen rahoituskierros menossa, Kakkonen paljastaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailman parhaiten pidetty salaisuus

Tritium-sähköautosta voi sanoa, että se on myös ollut lähes maailman parhaiten pidetty salaisuus. Yritys ei ole sähköautostaan paljoa kouhkannut ja siihenkin on syynsä.

– Varmaan olisimme voineet kertoa enemmän asioita, mutta tykkään olla ylivarovainen kaikessa, mielummin kerron liian vähän kuin liikaa, Kakkonen sanoo.

Nyt, kun asiat alkavat olla sillä mallilla, että Tritiumin on täyttä totta ja auton tuotanto on alkamassa, salaisuuksien verhot aukenevat.

Kakkonen sanoo, että yrityksellä on tällä hetkellä menossa myös sellainen vaihe, että jo kumppanuuksia koskevien salassapitosopimuksien vuoksi hänen täytyy olla hyvin varovainen puheissaan. Sopimuksiin liittyvät salassapitopykälät velvoittavat.

– Jonkun olisi helppo tehdä johtopäätöksiä, jos esimerkiksi sanoisin, että mistä maasta ja kuinka monen sadan miljoonan liikevaihto yrityksellä, jonka kanssa meillä on kumppanuus, on, Kakkonen sanoo.

Sen Kakkonen kuitenkin sanoo, että kumppanuus on olemassa. Ei enää millään neuvottelujen tasolla, vaan yrityksillä on ihan nimet papereissa.

– Olen kyllä positiivisesti yllättynyt, että näin isot kansainväliset yritykset halunnut tehdä meidän kanssa yhteistyötä, Kakkonen sanoo.

Jussi Kakkosen mukaan monet heidän kanssaan yhteistyössä olevat yritykset ovat isoja kansainvälisiä, jopa miljardiluokan liikevaihtoa tekeviä yrityksiä.

Suomalainen Tritium-sähköauto on myös tekemässä merkittävän sopimuksen suuren kansainvälisen toimijan kanssa, joka toimittaa tulevien autojen voimansiirtotekniikan.

– He haluavat auton myös ulos mahdollisimman pian, koska vastaavanlaisia, täyssähköisiä superautoja ei vain tällä hetkellä juurikaan vielä markkinoilla ole, Jussi Kakkonen sanoo.

Suomalaiset sijoittajat uskoneet jo pitkään

Suomalaiset sijoittajat ovat uskoneet Tritium-projektiin jo pitkään. Kauppaketju Tokmannin perustajat Kari ja Kyösti Kakkonen ovat sijoittaneet jo vuosia sitten Tritiumiin.

– Iso kiitos heille, sekä muille sijoittajille siitä, että ovat uskoneet tähän, Jussi Kakkonen sanoo.

Lisäksi yritys on saanut mukaan isoja nimekkäitä kansainvälisesti autoalalla tunnettuja ja erittäin kokeneita henkilöitä. Heidän nimet kerrotaan mahdollisesti myöhemmin.

– He toimivat tässä advisor-tyylisesti, neuvonantajina, Jussi Kakkonen sanoo.

Kumppaneista yhden Jussi Kakkonen suostuu kuitenkin tässä vaiheessa paljastamaan. Suomalainen Rightware toimittaa Tritiumiin digitaalisen mittaristo- ja infotainment-tekniikan. Rightware tuli aikoinaan tunnetuksi siitä, että se sai saksalaisen Volkswagen-konsernin kanssa ison sopimuksen autojen mittaristojen digitekniikan toimituksista. Myöhemmin, vuonna 2016 Rightware myytiin Kiinaan kymmenien miljoonien eurojen kauppahintaan.

Rajattu ensimmäinen erä

Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että hyvin lähitulevaisuudessa Tritumista kuullaan lisää ja julkistetaan myös se, että Tritium aikoo valmistaa aluksi piensarjan täyssähköautojaan.

– Ensiksi julkistetaan rajattu ensimmäinen erä. Kyllä, tämä tapahtuu ihan lähiaikoina, Kakkonen sanoo.

Ensimmäinen rajoitettu erä Tritium-autoja on kymmenen kappaletta.

Jussi Kakkonen sanoo, että auton tuotanto pidetään omissa käsissä ja sitä aletaan valmistaa Suomessa.

– Ainakin tällä hetkellä on se tilanne. Eri asia on tietysti, jos joku iso kansainvälinen sijoittaja haluaa, että tuotanto viedään muualle, Jussi Kakkonen sanoo.

Kun puhutaan rajoitetusta ensimmäisestä erästä modernia supersähköautoa, hintakin on sen mukainen. Verottomana auton hinta on noin puolen miljoonan euron luokkaa, jopa yli.

Jussi Kakkonen sanoo, että Tritiumista uniikin tekee se, että auto on hyvin paljon räätälöitävissä asiakkaan halujen ja tarpeiden mukaan. Tritium on oikeastaan platform, alusta, johon sen ostaja valitsee sähkömoottorin, akun ja muun muassa sisustan mielensä mukaan.

– Yksilöllisyys on meille tärkeää, emme halua myydä pelkästään autoa, vaan kokonaisuutta ja kokemusta, Kakkonen sanoo.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos asiakas auton joskus ostettuaan haluaa vaikka parin vuoden kuluttua päivittää sen uudempaan tekniikkaan, auto on mahdollista ottaa takaisin valmistajalle ja päivittää asiakkaan mieltymysten mukaan uudelleen.

Kakkosen mukaan helppo päivitettävyys takaa myös sen, että jos asiakas haluaisi auton esimerkiksi pienellä akulla painon säästämiseksi, sekin on mahdollista. Tai toisinpäin, isommalla akulla paremman toimintamatkan saavuttamiseksi.

– Lähes kaikki voidaan kustomoida asiakkaalle, myös mittariston ja infotainmentin graafisuus, Kakkonen sanoo.

Päivitettävyys on tärkeää myös valmistajan näkökulmasta. Esimerkiksi sähköautojen akkuteknologia kehittyy vauhdilla tällä hetkellä ja päivitettävyyden ansiosta Tritium voi vaihtaa auton tekniikkan hyvinkin nopeasti.

– Tämä on myös se, miksi me olemme kansainvälisten toimijoiden näkökulmasta hyvin kiinnostavia tällä hetkellä, toinen perustajista, Jussi Kakkosen puoliso, Alexandra Kakkonen sanoo. Hän on ollut Tritium-projektissa mukana alusta alkaen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 700-heppainen superauto

Tritium on kuitenkin tällä hetkellä tyyppihyväksytty ja päivitetty Tritium-malli tulee saamaan 90 kilowattitunnin akuston ja 536 kilowatin sähkömoottorin.

– Jos asiakas haluaa tehokkaamman moottorin, sekin on mahdollista, Jussi Kakkosen mukaan heidän käyttämä akkuteknologia myös mahdollistaa sen.

– Tai jos asiakas haluaa pienemmän, esimerkiksi 70-kilowattitunnin akun, sekin on mahdollista.

Tritium kiihtyy laskennallisesti nollasta sataan 2,1 sekunnissa ja sen huippunopeus on rajoitettu 280 kilometriin tunnissa.

Latausinfrastruktuuri autossa on 800-volttinen, joka tarkoittaa sitä, että auton akku latautuu ihanneolosuhteissa nopeasti. Auton maksimilatausteho on 270 kilowattia.

Tritium on kevyt hiilikuitukorinen auto ja esimerkiksi akkumuutokset voivat vaikuttaa sen painoon. Tritium painaa noin 1 800 kiloa.

– Autolle on piensarjatyyppihyväksyntä, mutta jos asiakas haluaa siihen merkittävästi muutoksia, jotka vaikuttavat esimerkiksi sen painoon, jokainen yksilö täytyy yksittäishyväksyttää erikseen, mutta sekin on mahdollista, Jussi Kakkonen sanoo.

Jälleenmyyjiä tulossa

Kun menee Tritiumin nettisivuille, sieltä paljastuu jälleenmyyjät-kohdasta myös se, että jälleenmyyjiä autolle saattaa löytyä piankin sekä Suomesta, Saksasta että Iso-Britanniasta.

Kakkosen mukaan jälleenmyyjiä autolle on myös neuvoteltu ja kaikki on siltäkin osin hyvin valmista. Jälleenmyyjiä ei ole kuitenkaan vielä julkistettu nettisivuilla.

– Tämäkin liittyy siihen, että kaikki muu täytyy olla valmista, ennen kuin jälleenmyyjät autolle julkistetaan. Haluamme, että jälleenmyyjillä on myös myytävää siinä vaiheessa, kun kyselyjä alkaa tulla, Kakkonen sanoo.

Kaikki vaikuttaa tällä hetkellä erittäin vahvasti siltä, että maailmalla nähdään pian Suomessa suunniteltu ja myös valmistettava Tritium-supersähköauto. Ensi vuonna Jussi ja Alexanda Kakkosen perustama yritys täyttää myös 10 vuotta.

Hyvä kysymys tässä yhteydessä on, että miltä nyt tuntuu?

– Olemme optimistisia, mutta varovaisia, Alexandra Kakkonen sanoo.

– Karu fakta on, että mihinkään tunteeseen ei voi tuudittautua. Töitä on paljon – ja tästä se työnteko vasta alkaa, meillä on valtava projekti edessä, Jussi Kakkonen sanoo.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Roosa Tanhuanpää

Luetuimmat