6.7.2019

Suosikki suurenee – uusi Renault Captur

HyperFocal: 0

Euroopassa hyvin myynyt Renault Captur uudistuu täysin. Tarjolla tulee olemaan luokkansa ensimmäisenä myös lataushybridi-voimalinja.

Renaultin vuonna 2013 esittelemä kompakti katumaasturi uudistuu täysin. Captur on valmistajan mukaan luokkansa eniten myyty automalli niin Ranskassa kuin koko Euroopassakin. Vuodesta 2015 lähtien Captureita on rekisteröity vuosittain yli 220 000 kappaletta ja kokonaismyynti on ylittänyt 1,2 miljoonaa kappaletta.

Renault_Captur3

Pyöreälinjaista Capturia on muovattu jämäkämmän näköiseksi. Edestä ja takaa löytyy nyt alleajosuojat ja kylkien suojausta on parannettu. Päiväajovalot ja takavalot on kuvioitu Renaultin C-kuviolla.

Väreillä yksilöiminen paranee entisestään, tarjolla on 11 väriä ja lisäksi kattoon voi valita korin värin lisäksi kontrastin neljästä eri vaihtoehdosta. Lisäksi valittavissa on neljä väripakettia, joiden avulla erilaisten väriyhdistelmien määrä kasvaa 90:een.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurempi ja tilavampi

Renault_Captur2

Uuden Capturin pohjarakenteena käytetään samaa CMF-B-perusrakennetta kuin uudessa Cliossa. Akseliväli on kasvanut 33 millimetriä 2 639 millimetriin. Kori on 110 mm pidempi ja 20 mm leveämpi kuin aiempi Captur, joten sisätilatkin ovat parantuneet. Takaistuimilta löytyy 17 mm enemmän polvitilaa ja tavaratila kasvanut lähes sata litraa entisestä 455 litrasta 536 litraan.

Cliosta tuttu muutos näkyy myös Capturissa. Perinteisen mittariston sijaan autossa on 7- tai 10,2-tuumainen näyttö, jonka voi personoida itselleen sopivaksi. Kojelaudassa on joko 7- tai 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, jonka tietoviihdejärjestelmää valmistaja lupailee helpompikäyttöiseksi kuin edeltäjässä. Vaihteenvalitsimena on i-shifter-sähköinen vaihteenvalitsin.

Renault_Captur5

Istuimet on muotoiltu uudelleen, istuinosa on 15 mm aiempaa pidempi ja selkänojan sivuttaistukea on parannettu. Istuimen takaosa on suunniteltu niin, että takana istuvilla on enemmän polvitilaa.

Värejä voi valita monipuolisesti myös sisustaan. Keskimmäisestä varustetasosta ylöspäin on saatavilla neljä väripakettia tuuletusventtiilien ja vaihteenvalitsimen ympärille. Parhaassa varustetasossa voi valita ohjaamon oviin, kojelautaan ja verhoiluun kolme lisäväriä.

Monipuoliset moottorivaihtoehdot

Uuden Capturin myötä tarjolle tulee myös uudet voimalinjat, jotka ovat hyvin samankaltaiset kuin Cliossa. Kolmisylinterinen litrainen TCe 100 tarjoaa tehoa 100 hevosvoimaa ja vääntöä 160 newtonmetriä, arvojen ollessa 10 hv ja 20 nm enemmän kuin vanhassa TCe 90 -moottorissa.

Renault_Captur2

Jos sata hevosvoimaa ei riitä, valittavissa on myös 130 hv ja 240 nm tarjoava TCe 130 GPF joko kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, tai seitsemänportaisella kaksoiskytkinautomaatilla.

Tehokkain moottorivaihtoehto on TCe 155 GPF, josta irtoaa 155 hv ja 270 nm, mutta tämä on saatavilla ainoastaan automaattivaihteiston kanssa. Tarjolla on myös 95 hv ja 115 hv tehoiset 1,5-litraiset turbodieselit.

Vuoden 2020 puolella tarjolle tulee myös lataushybridi, joka yhdistää 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja kaksi sähkömoottoria. Akun kapasiteetti on 9,8 kilowattituntia, jonka avulla täysin sähköinen toimintamatka on 45 kilometriä.

Uusi Captur tulee myyntiin vuoden vaihteessa, lukuun ottamatta lataushybridimallia joka on saatavilla hieman myöhemmin vuoden 2020 alkupuolella.

Lähde ja kuvat: Renault

Luetuimmat