24.1.2018

Takaisin uuteen maailmaan: PSA-konserni valitsi Atlantan USA-pääkonttorikseen

Skoda Peugeot parivertailu

Ranskalaiskonserni ei halua joutua vetäytymään Yhdysvalloista toistamiseen: nyt markkinoille saavutaan kymmenvuotisen suunnitelman ohjaamana

Peugeotin, Citroënin, DS:n ja nykyisin myös Opelin takaa löytyvä PSA-konserni etenee rauhallisin askelin kohti Yhdysvaltojen markkinoita. Ranskalaiskonserni ilmoitti huhtikuussa 2016 palaavansa Pohjois-Amerikkaan kymmenvuotisella suunnitelmalla.

Nyt PSA on valinnut pääkonttorikaupungikseen Georgian osavaltion pääkaupungin Atlantan. Muun muassa Coca-Colan kotikaupunkina tunnettuun Atlantaan ovat sijoittuneet myös Mercedes-Benz USA ja Porsche Cars North America.

– Tarpeemme teknologiassa ja liikkuvuuspalveluiden innovaatioissa ja autoilukulttuurissa lopulta tekivät Atlantasta meille täydellisen vaihtoehdon, kommentoi laveasti PSA:n Pohjois-Amerikan johtaja Larry Dominique.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paluu Yhdysvaltoihin

Peugeot myi autoja Yhdysvalloissa kahdeksankymmentäluvulla, mutta vetäytyi markkinoilta vuonna 1991 Euroopassa suositun 405-mallin myyntimäärien jäätyä kauas odotetuista lukemista. Citroën lähti USA:sta jo vuonna 1974. Konserniin äskettäin liittyneen Opelin malleja taas on Yhdysvalloissa myyty jatkuvasti General Motorsin muiden brändien alla, esimerkiksi meille tuttu Insignia löytyy sikäläisiltä markkinoilta nimellä Buick Regal.

Tutun 405:n USA-mallin erottaa muun muassa suuremmista puskureista ja kylkien huomiovaloista.

Paluu tiukasti kilpailluille Yhdysvaltojen markkinoille ei ole helppoa. PSA on varmasti seurannut tarkasti Alfa Romeon tuoretta saapumista markkinoille, ja Alfalla on tukenaan Fiat Chrysler Automobiles -konsernin vankka kokemus. Alun perin Alfa Romeo vetäytyi Yhdysvalloista 40-vuoden jälkeen vuonna 1995.

PSA-konserniin kuuluvan Opelin Insigniaa myydään Yhdysvalloissa Buick Regalina.

PSA:n kymmenvuotissuunnitelma on jaettu kolmeen portaaseen. Strategian ensimmäinen vaihe on tarjota amerikkalaisyleisölle liikkuvuuspalveluita, jonka konserni aloitti syksyllä Free2Move-palvelulla. Seuraava askel on samojen palveluiden tarjoaminen PSA-konsernin omilla autoilla. Vasta viimeisenä vuorossa on PSA-tuotteiden varsinaisen myynnin aloittaminen Yhdysvalloissa vuonna 2026.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto, lähde: Automotive News, BusinessWire

Luetuimmat