Mercedes-Benz B-sarja

Ajoneuvot Uutinen 22.12.2022

TÜV-katsastusraportti: Mercedes-Benz B-sarja vähävikaisin 2–3-vuotias automalli

Kattava TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit isojen vikojen hylkäysmäärien perusteella.

Kattava ja arvostettu saksalainen TÜV-katsastusraportti paljastaa, että eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset automallit ovat kohentaneet laatuaan, aikaisemmin mainiosti menestynyt japanilainen Toyota on pudonnut parhaiden joukosta 2–3-vuotiaiden automallien ikäryhmässä.

Raportti on mittava, sillä aineisto on kerätty lähes 9,6 miljoonasta määräaikaiskatsastuksesta Saksassa.

TÜV-katsastusraportin tulokset on esitetty viidessä eri ikäryhmässä aina 10–11-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen.

Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).

Myynnissä meilläkin!

Valtaosa vikaraportissa mukana olevista automalleista on myynnissä myös Suomessa, joten eri automallien vikaherkkyydestä ja laadusta kertovat katsastustulokset palvelevat myös suomalaisia autoilijoita ja autonostajia.

Sähköauto on tilastossa mukana TÜV-raportissa ensimmäisen kerran. Renault Zoen autokanta oli ainoana sähköautona tilastollisesti riittävän suuri raporttia varten.

Saksalaiset merkit vahvoilla

Mercedes-Benz B-sarja on nimestään huolimatta parasta A-ryhmää ollen 2–3-vuotiaiden ja koko tilaston paras hylkäysprosentilla 2,0. Kolmen edellisen vuoden paras, Mercedes-Benz GLC jakoi toisen sijan yhdessä Volkswagen Golf Sportsvan -mallin kanssa hylkäysprosentin ollessa 2,3 %.

Uusinta mallia lukuun ottamatta Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin Euroopassa myytäviä malleja on valmistettu Saksan Bremenin ohella myös Suomessa Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa. Viimeisimmän mallimuutoksen myötä GLC:n valmistus siirtyi Saksaan.

Muut 10-kärjessä -mallit olivat Audi Q3, Audi Q2, Porsche Cayenne, Volkswagen T-Roc, Honda Jazz, Mercedes-Benz A-sarja ja jaetulla 10. sijalla Hyundai ix20, Suzuki Vitara ja Volvo V40.  Parhaiden mallien laatuerot ovat vähäisiä hylkäysprosenttien ollessa välillä 2,0–3,0 %.

Honda ja Suzuki pitävät mainetta yllä

Honda Jazz pärjäsi katsastusraportissa japanilaisautoista parhaiten. Automallien 2–3-vuotiaiden kärkikymmeniköstä löytyy kaksi japanilaista, Honda Jazz 8. sijalla ja Suzuki Vitara 10. sijalla. Seuraavaksi paras japanilainen on Mitsubishi Eclipse Cross 19. sijalla.

Uusi tulokas kärkipään listalla on eteläkorealainen Hyundai ix20 sijalla 10. Vielä muutama vuosi sitten hyvin menestynyt Toyota on tipahtanut kärkikahinoista: Toyotan yksikään malli ei ole 25 parhaan joukossa. Paras Toyota -malli, Yaris, löytyy vasta 32. sijalta.

Hänniltä tässä automallien nuorimmassa ikäryhmässä löytyvät Dacia Logan (hylkäysprosentti 11,6), Dacia Dokker (10,8) ja Volkswagen Sharan (9,4).

Ansiona ajomäärätiedot

TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.

Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja).

Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

25 vähävikaisinta automallia, 2–3-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaprosentti on sama useammalla automallilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Mercedes-Benz B-sarja (28 000) (2,0)
  • Mercedes-Benz GLC (48 000) (2,3)
  • Volkswagen Golf Sportsvan (30 000) (2,3)
  • Audi Q3 (37 000) (2,4)
  • Audi Q2 (34 000) (2,6)
  • Porsche Cayenne (47 000) (2,6)
  • Volkswagen T-Roc (36 000) (2,6)
  • Honda Jazz (24 000) (2,7)
  • Mercedes-Benz A-sarja (35 000) (2,8)
  • Hyundai ix20 (25 000) (3,0)
  • Suzuki Vitara (33 000) (3,0)
  • Volvo V40 (40 000) (3,0)
  • Mercedes-Benz C-sarja (51 000) (3,2)
  • Mercedes-Benz SLC (25 000) (3,2)
  • Porsche 911 (21 000) (3,2)
  • Audi A3 (39 000) (3,3)
  • Audi Q5 (52 000) (3,3)
  • Smart Forfour (23 000) (3,3)
  • Mitsubishi Eclipse Cross (35 000) (3,4)
  • Renault Captur (27 000) (3,4)
  • Volkswagen Touareg (56 000) (3,4)
  • Audi A6/A7 (62 000) (3,5)
  • Škoda Karoq (44 000) ( 3,5)
  • Audi TT (29 000) (3,6)
  • Kia Picanto (25 000) (3,6)
  • Mercedes-Benz E-sarja Coupé (41 000) (3,6)
  • Mitsubishi ASX (34 000) (3,6)
  • Suzuki SX4 (33 000)

Ford Focus Active 1.0 Ecoboost Hybrid

25 monivikaisinta automallia, 2–3-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaprosentti on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Ford Focus (45 000) (6,7)
  • Mazda 6 (43 000) (6,7)
  • Škoda Octavia (60 000) (6,7)
  • Volkswagen Passat (68 000) (6,7)
  • BMW 5-/6-sarja (63 000) (6,8)
  • Volkswagen Caddy (52 000) (7,0)
  • Renault Clio (34 000) (7,1)
  • Fiat Panda (29 000) (7,2)
  • Hyundai i10 (27 000) (7,2)
  • Peugeot 308 (48 000) (7,2)
  • Citroën Berlingo (42 000) (7,3)
  • Ford S-Max (62 000) (7,4)
  • Ford Ka+ (26 000) (7,5)
  • Ford Mondeo (62 000) (7,9)
  • Fiat Tipo (35 000) (8,0)
  • Škoda Superb (71 000) (8,0)
  • Ford Galaxy (56 000) (8,1)
  • Opel Crossland (27 000) (8,2)
  • Seat Alhambra (52 000) (8,2)
  • Dacia Sandero (31 000) (8,5)
  • Dacia Duster (38 000) (8,7)
  • BMW X5/X6 (61 000) (8,8)
  • Citroën C3 Aircross (31 000) (9,4)
  • Volkswagen Sharan (57 000) (9,4)
  • Dacia Dokker (40 000) (10,8)
  • Dacia Logan (40 000) (11,6)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2021 – kesäkuu 2022. Keskimääräinen vikaprosentti 5,3 %.

Tuloksissa mielenkiintoista on se, että saman merkin eri malleja voi esiintyä sekä 25 parhaimman että 25 heikoimman listoilla. Näitä merkkejä ovat aakkosjärjestyksessä: Hyundai, Renault, Škoda ja Volkswagen.

Luokkavoittajat (2–3-vuotiaat autot)

Luokka, malli, vikaprosentti

  • Pikkuautot, A-segmentti (Kia Picanto) (3,6)
  • Pikkuautot, B-segmentti (Honda Jazz) (2,7)
  • Pienempi keskiluokka (Mercedes-Benz A-sarja) (2,8)
  • Isompi keskiluokka (Volvo V40) (3,0)
  • Tila-autot (Mercedes-Benz B-sarja) (2,0)
  • Katumaasturit, SUV (Mercedes-Benz GLC) (2,3)

Luokkahäviäjät (2–3-vuotiaat autot)

Luokka, malli, vikaprosentti

  • Pikkuautot, A-segmentti (Ford Ka+) (7,5)
  • Pikkuautot, B-segmentti (Renault Clio) (7,1)
  • Pienempi keskiluokka (Dacia Logan) (11,6)
  • Isompi keskiluokka (Škoda Superb) (8,0)
  • Tila-autot (Volkswagen Sharan) (9,4)
  • Katumaasturit, SUV (Citroën C3 Aircross) (9,4)

Joka viides auto kehnossa kunnossa

Uusimmassa katsastusraportissa hylkäysten määrä on noussut 20,2 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli vain 17,9 %, toissa vuonna 19,9 %, ja esimerkiksi vuoden 2014 raportissa peräti 24,9 %.

160 000 autossa oli vakava vika, joka täytyy heti korjauttaa. 15 000 autoa joutui heti ajokieltoon vaarallisten vikojen vuoksi.

Autokannan keski-ikä Saksassa on nousussa, nyt ensimmäisen kerran yli 10 vuoden.  Vuonna 2000 keski-ikä oli 6,9 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuoden 2022 alussa 10,1 vuotta.

Saksan valtavasta 48,5 miljoonan henkilöauton kannasta 9,8 miljoonaa henkilöautoa on niin huonossa kunnossa, että ne hylätään määräaikaiskatsastuksessa.

jarrunesteen vaihto

Huolloista tingitään

Osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, renkaiden, valojen, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta.

Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle, haittaa ympäristölle sekä kalliita korjauskustannuksia auton käyttäjälle.

Myös yritysten työkäytössä olevien yhteiskäyttöautojen kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjiä pitämään auton kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja. Yritysten suosimien pakettiautomaisten tila-autojen heikko sijoitus katsastustilastossa johtuu tyyppivikojen lisäksi osittain myös käyttäjien huolimattomuudesta.

Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.

Taustalla 9,6 miljoonaa katsastusta

Saksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin vikaraportin tiedot pohjautuvat 9,6 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2021 kesäkuu 2022. Mukana on 134 eri automallia, kun lisäksi lasketaan niiden mallimuutokset, on tilastossa 226 automallia viidessä eri ikäryhmässä ja kuudessa kokoluokassa.

TÜVin raportti on laadittu tilastollisesti vakuuttavasti. Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot mallin kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.

Sähköautot vasta tulossa

Sähköautomalleista ei ole saatavilla vielä tilastollisesti merkittäviä vikatietoja – Renault Zoe-mallia lukuun ottamatta. Ainoa sähköauto uusimmassa TÜVin raportissa on Renault Zoe. Sen hylkäysprosentti 2–3-vuotiaana on 5,3 %, mikä on ikäryhmän keskiarvo, mutta 4-5-vuotiaana Zoen hylkäysprosentti 10,6%, mikä sijoittaa sen ikäryhmänsä viimeiseen kolmannekseen keskiarvon ollessa 8,6 %. Zoen hylkäykseen johtaneet viat keskittyvät pääasiassa akselistoon ja pyöräntuentaan.

TÜV-raportin tiedotteessa mainitaan kommentteja muutamista muista sähköautomalleista, vaikka niiden autokanta ei vielä täytä varsinaisen TÜV-raportin tilastollista luotettavuutta: E-Smart todettiin vähävikaiseksi ja BMW i3 sijoittui keskiryhmään 2–3-vuotiaiden ryhmässä. BMW i3:ssa ilmeni jarrulevyjen ruostumista ja valovikoja. Iso Tesla S sijoittui häntäpäähän hylkäysprosentilla 10,7 % ensimmäisessä katsastuksessa.

Teslan viat keskittyivät pyöräntuennan poikittaisiin tukivarsiin sekä sumu- ja lähivaloihin.

150 kohtaa tarkistetaan

Saksassa määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan 150 kohtaa, jotka on raportin mallikohtaisissa vikalistoissa luokiteltu 18 tärkeään vikaryhmään.

Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, akselistoon liittyvät pyöräntuennan tukivarret, nivelet, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat.

Joissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy. Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.

Tyyppiviat-palvelu paljastaa Suomessa suosittujen automallien vikatiedot

Tyyppiviat on Moottorin kokoama ainutlaatuisen kattava tietopankki, joka kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Uudesta palvelusta käy kätevästi ilmi lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta.

Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voi arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita.

Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta korjausriskejä. Tyyppiviat-palvelua on kätevää käyttää valitsemalla alasvetovalikoista halutun automerkin ja automallin.

Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään:

  • katsastuksessa havaitut viat
  • takaisinkutsuun johtaneet viat
  • tielle jättäneet tekniset viat
  • autonkäyttäjien ilmoittamat viat

– Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa.

Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

– Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo.

Kattavat tietolähteet

Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta riskiä joskus kalliisiinkin korjauslaskuihin.

Tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja akun pettämiseen.

Katsastus

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä.

Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja. Auto simahtaa tielle useimmiten sähkölaitevian vuoksi. Tielle pysäyttävät viat ovat yleensä erilaisia kuin katsastuksessa havaitut. Lisäksi esiintyy myös sellaisia vikoja, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat