29.9.2020 Ajoneuvot Enemmän tarkalla rahalla: upouudet Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kymmenessä vuodessa suomalaisetkin autonostajat hurmannut Dacia uudistaa kaksi mallistonsa peruskiveä. Uudetkaan Dacia Sandero Stepway ja Dacia Sandero eivät silti hukkaa merkin ideaa. Dacia Sandero saattoi tulla suurelle yleisölle tutuksi Top Gearin irvileukojen sanailusta, mutta Renaultin konsernisisarena toimiva romanialaismerkki on pitänyt Sanderon eräänlaisena malliston keskipisteenä. Sandero onkin ollut Euroopan eniten yksityishenkilöille myytyjä automalleja. Suomessa kyseessä on auto, joka on ollut useampana ajanhetkenä markkinoiden halvin uusi henkilöauto. 2007 ensiesitelty Sandero siirtyy nyt kolmanteen mallipolveensa ja samalla päivittyy myös mallista johdettu mökkielämäversio Dacia Sandero Stepway. Stepway muodostaa noin kaksi kolmasosaa kaikista Sandero-myynneistä. Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway siirtyvät uudet mallipolven myötä Renaultin ja Nissanin käyttämälle CMF-B-pohjarakenteelle, joka antaa valmistajalle etuja kustannusten, turvallisuuden, painon ja valmistuksen suhteen. Mallistopäivitykseen osallistuu myös Sanderon lähisukuinen porrasperä Logan, joka ei kuitenkaan ole tulossa Suomessa myyntiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu, mutta fiksumpi Ulkoisesti uutta on uusi Y-mallinen valokieli auton keulalla ja perässä ja se tullaan näkemään myöhemmin myös muissa Dacia-malliston autoissa. Nykymuodin hengessä etuvalot yhdistetään korilinjalla korostamaan auton leveyttä. Led-ajovalot ovat aina vakiovaruste ja niiden kerrotaan yltävän edeltävän Sanderon ajovaloja kolmanneksen pidemmälle. Ovenkahvat ovat ns. "jääkaappimalliset" ja luvassa myös sähköisesti avattava takaluukku. Uusi Sandero on 4 088 mm pitkä, 1 848 mm leveä (+15 mm) ja 1 499 mm korkea (-10 mm). Stepwayn korkeus on 1 535 mm (1 587 mm kattokaiteilla). Muuttuneilla mittasuhteilla on tavoiteltu lisää matkustamo- ja tavaratilaa, mutta tuulilasin kallistaminen, katon madaltaminen ja voimakkaammin laskeva kattolinja näkyvät puolestaan hiilidioksidipäästöissä. Akseliväli on 2 604 mm, merkiten 15 mm kasvua edeltäjiin nähden. Sanderon maavara on pysynyt ennallaan 133 millimetrissä, Stepwayssä 174 millimetrissä, sillä Dacia kertoo asiakkaiden tykänneen maavarasta. Stepwayssä huomioitavaa on suuremman rengaskoon tuoman maavaraedun lisäksi myös uudet kattokaiteet, joista Dacia on syystäkin ylpeä, sillä valmistajan patentoimat kattokiskot voi muuntaa hetkessä taakkatelineiksi. Luonnollisesti Stepway erottuu myös väritykseltään ja puskureiltaan perus-Sanderosta. Stepwayn uudet kattokaiteet ovat käännettävissä myös taakkatelineeksi. Tekisi mieli todeta, että yksinkertaisesti nerokasta. Eräs mielenkiintoinen ulkokuoren yksityiskohta on muotoilijoiden toiveesta katon takaosaan siirretty antenni, jonka vaatima pidempi kaapeli saatiin säästettyä muualta autossa. Tuttu, mutta laadukkaampi Sisällä matkustamossa Dacia on hyödyntänyt CMF-B-pohjalevyn tuomia ratkaisuja. Käsijarru on muuttunut sähköiseksi, vapauttaen tilaa keskikonsolista. Samalla puhaltimen venttiilit on voitu suunnitella uudelleen ja tehdas on voinut käyttää kangasta kojelaudassa. Uusien etuistuimien säätöaluetta on laajennettu ja takaistuimilla jalkatilaa on nyt yli neljä senttimetriä enemmän. Dacia on saanut puristettua myös enemmän hartiatilaa kompaktiin autoon. Tavaratilaankin on löydetty muutamia lisälitroja, uuden luvun ollessa 328 litraa. Varustelistalle on löydetty myös peruutuskamera, pysäköintitutkat eteen ja taakse, sadesensorilla varustetut tuulilasinpyyhkimet, avainkortti tavaratilan lukituksen kauko-ohjauksella sekä digitaalinäytöllä varustettu automaatti-ilmastointi. Jopa lasikattoluukku on saatu lisättyä Sanderoihin! Tietoviihdejärjestelmiä on yhteensä kolme erilaista. Media Controlissa hyödynnetään kuljettajan älypuhelinta, jossa radion ja muiden toimintojen ohjaamiseen käytetään älypuhelinsovellusta sekä puhelimen omia sovelluksia esimerkiksi navigoinnin suhteen. Puhelimelle on Sanderossa oma teline. Varsinaisena tietoviihdejärjestlemänä on Media Display, jossa kahdeksantuumainen kosketusnäyttö on suunniteltu muun muassa Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinpeilauksia varten. Käytössä on myös Bluetooth. Järjestelmän kehittyneempi versio on Media Nav, joka tuo mukanaan myös navigoinnin ja langattoman älypuhelinpeilauksen. Kuljettajan työtä helpotetaan uudella sähköisellä ohjaustehostimella, joka keventää ohjausta noin kolmanneksella pysäköintitilanteissa. Konserniyhteistyön ansiosta Sanderoissa on nyt yksi turvatyyny aiempaa enemmän (nyt kuusi) ja varusteluettelosta voi löytää katvealuevaroituksen ja automaattisen hätäjarrutuksen kaltaisia toimintoja. Myös eCall-hätäpuhelujärjestelmä on uusissa Dacioissa vakiona ja lähes kaikissa autoissa on myös vakionopeudensäädin. Tuttu, mutta taloudellisempi Moottorivalikoimassa tuttua on vain mallimerkintä TCe 90. Turboahdettu bensiinimoottori on nyt 1,0-litrainen ja sen vääntömomentti on kasvanut edeltäjään verrattuna. Valittavana on nyt kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai portaattomasti toimiva CVT-automaatti. Hiilidioksidipäästöjen kerrotaan aiemman Sanderon Easy-R-automaattiin verrattuna jopa 11 prosentilla Sanderon tapauksessa, Stepwayn jäädessä neljään prosenttiin. Dacia esitteli myös Euroopan markkinoille vapaasti hengittävän bensiinimoottorin ja LPG-nestekaasuversion, mutta dieselmallia ei tulla näkemään kysynnän huvennuttua viime vuosina. Kysyttäessä hybridistä Dacia muistuttaa, että se on Renaultin kanssa hyvissä väleissä, mutta merkki lähestyy kaikkia voimalinjavaihtoehtoja lopullista myyntihintaa miettien. Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway ovat parantuneet myös ajettavuudeltaan, sillä jäykemmän korin ja uusien tukivarsien ansiosta lupaillaan täsmällisempää ohjausta yhdistettynä parempaan mukavuuteen. Myös kallisteluun ja moottorin tuentaan on kiinnitetty enemmän huomiota. Suomessa uuden Dacia Sandero -malliston kuulumisista pyritään kertomaan lisää vielä tänä vuonna. Varsinainen ensiesittely tapahtuu alkuvuodesta 2021, ennakkomyynnin alkaessa kunhan hinnat on lyöty lukkoon. Teksti: Aake Kinnunen Lähde ja kuvat: Dacia Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?