13.9.2018

Uusi sähäkkä tyylicrossover DS 3 Crossback tarjolle myös sähköversiona

DS 3 Crossback

Citroënista erkaantunut trendimerkki DS jatkaa oman mallistonsa laajentamista crossovereilla. Ison DS 7 Crossbackin jälkeen vuorossa on pienempi DS 3 Crossback.

4,12 metriä pitkä, 1,79 metriä leveä ja 1,53 metriä korkea DS 3 Crossback on PSA-konsernin tyylibrändin seuraava täysin oma malli merkin erkaannuttua Citroënista. Kompakti crossover tuo tyylin lisäksi mallistoon täyssähköisen E-Tense-version.

DS 3 Crossback

Uudelle kompaktiautojen CMP-alustalle suunniteltu DS 3 Crossback hyötyy uusista pohjarakenteista. Valmistajan mukaan pohjarakenne on 30 kilogrammaa edeltäjää kevyempi, minkä lisäksi se mahdollistaa sähkö- ja polttomoottoreiden saumattoman sovittamisen samaan automalliin ilman, että esimerkiksi tavaratilan koko kärsii.

DS 3 Crossback E-Tense nähdään markkinoilla 2019 jälkimmäisellä puoliskolla. Sähkömoottorissa on puhtia 100 kW (136 hv) ja 260 newtonmetriä. Akuston kapasiteetti on 50 kWh, jolla saavutetaan 300 kilometrin toimintamatka (WLTP) ja akku voidaan parhaimmillaan pikaladata 80 prosentin varaukseen puolessa tunnissa. 0–100 km/h sujuu valmistajan mukaan 8,7 sekunnissa.

DS 3 Crossback

Polttomoottorivaihtoehtoina on kolme PureTech-bensiiniä ja kaksi BlueHDi-dieseliä. Dieselin voimavaihtoehdot ovat tutut 100 ja 130 hevosvoimaa. PureTechissä vanhoja tuttuja ovat 100 ja 130 hevosvoimaa, mutta uutena yhdistelmänä nähdään PureTech 155 yhdessä kahdeksanvaihteisen EAT8-automaatin kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyyli edellä

Luonnollisesti DS:n mielestä DS 3 Crossbackin tärkeimmät avut ovat sen muotoilussa. Kompaktien mittojen vastapainoksi crossover on saanut hiukan asennetta 18-tuumaisista vanteista. Keulalla vastassa on DS:n tuttu veistetty keulamaski ja DS 7 Crossbackia henkivä led-valokieli. DS Matrix Led Vision -aktiivivalot pyrkivät välttämään sokaisemista ja heijastamaan valoa sinne, missä sitä kaivataan.

DS 3 Crossback

Muita mielenkiintoisia muotoiluyksityiskohtia ovat piilotetut tiivisteet ja ovenkahvat katoavat ovipinnan sisään silloin, kun niitä ei tarvita. Kattoa ei ole pilattu antennilla ja trendien mukaisesti auton ja katon saa eri väreissä. Tavalliseen DS 3:een viitataan B-pilarin kylkilinjassa näkyvällä hainevällä.

DS:lle tuttuun tapaan luvassa on teemoja tai kosmeettisia varustetasoja ("inspiraatioita"), jotka tuovat erilaisia tyylikokonaisuuksia sisä- ja ulkopuolelle. DS 3 Crossbackin kohdalla luvassa on Montmartre, Bastille, Rivoli, Opera ja pariisilaisteemaa täydentävä Performance Line. Lisäksi julkistuksen yhteydessä nähdään rajoitettu La Première.

DS 3 Crossback

Sisätiloissa luvassa on Nappa-nahkaa, Alcantaraa, erilaisia kankaita, ja kaikki erilaisin viimeistelyin. Vallitsevana teemana ovat salmiakkimaiset vinoneliöt, jotka määrittelevät kaikkea näppäimistä aina mittariston muotoon ja näyttöjen grafiikkaan. Reunimmaiset tuuletusventtiilit on siirretty oviin saakka, jotta kojelauta vaikuttaisi leveämmältä kompaktissa autossa. PSA-merkeistä tutun vaihdekepin ympärille ryhmitetyt kromikytkimet ovat saaneet DS 7 Crossbackin tavoin guilloche-kuvioinnin. Kojelaudan päällä majailevan viihdejärjestelmän näytön koko on 10,3-tuumaa.

DS:n mukaan huomiota on kiinnitetty matkustusmukavuuteen myös istuinten muotoilussa, unohtamatta hierontatoimintoja, sähkösäätöjä ja lämmitystä. Valmistajalta ei puutu itseluottamusta myöskään ääni- ja värinäeritstyksen suhteen, kiitos paksumpien ovien ja lasien. Äänentoistosta vastaa jälleen Focal 12 kaiuttimen järjestelmällä. Diskanttikaiuttimet on piilotettu kylkievien kohtaan. Järjestelmän kokonaisteho on 515 wattia.

Avustettuna autoilemaan

Ja mitäpä olisi uusi automalli ilman kattavaa armeijaa ajoavustimia. DS Drive Assist seuraa nyt kaistaa kameran avulla samalla, kun auto tarkkailee tutkan avulla edellä kulkevan auton nopeutta. Järjestelmä voi myös pysähtyä ja se osaa seurata edellä ajavaa autoa myös ruuhkatilanteissa.

DS 3 Crossback

Kaupunkimaasturin pysäköintiä helpottaa DS Drive Assist, joka mittaa parkkiruudun koon, kun DS 3 Crossback ajaa sen ohi alle 30 km/h nopeudella. Kuljettajan tarvitsee vain valita tasku- tai vinopysäköinti ja antaa auton hoitaa loput.

DS Smart Access puolestaan antaa mahdollisuuden hyödyntää älypuhelinta DS 3 Crossbackin avaimena niin ovien kuin käynnistyksen suhteen. Yhdistävänä tekijänä on MyDS-älypuhelinsovellus, jonka avulla auton omistaja voi lainata digitaalista avaintaan jopa viidelle ulkopuoliselle pysyvästi tai rajoitetuksi ajaksi.

DS 3 Crossback

Kuljettajan tehtäviä helpotetaan myös mittariston yläpuolella näkyvällä kookkaalla heijastusnäytöllä. Automaattinen hätäjarrutus toimii nopeusvälillä 5–140 km/h ja järjestelmä kykenee erottamaan myös pysähtyneet autot, polkupyöräilijät ja jalankulkijat.

Syksyn pariisilaisin

DS 3 Crossback valmistetaan Poissyn tehtaalla Pariisin metropolialueella. Yli 80 vuotta toiminnassa ollut autotehdas kertookin DS 3 Crossbackin olevan ylpeästi "Made in Paris".

DS 3 Crossback

Vaikka DS ei sitä lehdistötiedotteessaan mainitsekaan, nähtäneen uutuus myös Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä lokakuun alkupäivinä.

Lähde ja kuvat: DS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat