13.9.2018 Ajoneuvot Uusi sähäkkä tyylicrossover DS 3 Crossback tarjolle myös sähköversiona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënista erkaantunut trendimerkki DS jatkaa oman mallistonsa laajentamista crossovereilla. Ison DS 7 Crossbackin jälkeen vuorossa on pienempi DS 3 Crossback. 4,12 metriä pitkä, 1,79 metriä leveä ja 1,53 metriä korkea DS 3 Crossback on PSA-konsernin tyylibrändin seuraava täysin oma malli merkin erkaannuttua Citroënista. Kompakti crossover tuo tyylin lisäksi mallistoon täyssähköisen E-Tense-version.Uudelle kompaktiautojen CMP-alustalle suunniteltu DS 3 Crossback hyötyy uusista pohjarakenteista. Valmistajan mukaan pohjarakenne on 30 kilogrammaa edeltäjää kevyempi, minkä lisäksi se mahdollistaa sähkö- ja polttomoottoreiden saumattoman sovittamisen samaan automalliin ilman, että esimerkiksi tavaratilan koko kärsii.DS 3 Crossback E-Tense nähdään markkinoilla 2019 jälkimmäisellä puoliskolla. Sähkömoottorissa on puhtia 100 kW (136 hv) ja 260 newtonmetriä. Akuston kapasiteetti on 50 kWh, jolla saavutetaan 300 kilometrin toimintamatka (WLTP) ja akku voidaan parhaimmillaan pikaladata 80 prosentin varaukseen puolessa tunnissa. 0–100 km/h sujuu valmistajan mukaan 8,7 sekunnissa.Polttomoottorivaihtoehtoina on kolme PureTech-bensiiniä ja kaksi BlueHDi-dieseliä. Dieselin voimavaihtoehdot ovat tutut 100 ja 130 hevosvoimaa. PureTechissä vanhoja tuttuja ovat 100 ja 130 hevosvoimaa, mutta uutena yhdistelmänä nähdään PureTech 155 yhdessä kahdeksanvaihteisen EAT8-automaatin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyli edelläLuonnollisesti DS:n mielestä DS 3 Crossbackin tärkeimmät avut ovat sen muotoilussa. Kompaktien mittojen vastapainoksi crossover on saanut hiukan asennetta 18-tuumaisista vanteista. Keulalla vastassa on DS:n tuttu veistetty keulamaski ja DS 7 Crossbackia henkivä led-valokieli. DS Matrix Led Vision -aktiivivalot pyrkivät välttämään sokaisemista ja heijastamaan valoa sinne, missä sitä kaivataan.Muita mielenkiintoisia muotoiluyksityiskohtia ovat piilotetut tiivisteet ja ovenkahvat katoavat ovipinnan sisään silloin, kun niitä ei tarvita. Kattoa ei ole pilattu antennilla ja trendien mukaisesti auton ja katon saa eri väreissä. Tavalliseen DS 3:een viitataan B-pilarin kylkilinjassa näkyvällä hainevällä.DS:lle tuttuun tapaan luvassa on teemoja tai kosmeettisia varustetasoja ("inspiraatioita"), jotka tuovat erilaisia tyylikokonaisuuksia sisä- ja ulkopuolelle. DS 3 Crossbackin kohdalla luvassa on Montmartre, Bastille, Rivoli, Opera ja pariisilaisteemaa täydentävä Performance Line. Lisäksi julkistuksen yhteydessä nähdään rajoitettu La Première.Sisätiloissa luvassa on Nappa-nahkaa, Alcantaraa, erilaisia kankaita, ja kaikki erilaisin viimeistelyin. Vallitsevana teemana ovat salmiakkimaiset vinoneliöt, jotka määrittelevät kaikkea näppäimistä aina mittariston muotoon ja näyttöjen grafiikkaan. Reunimmaiset tuuletusventtiilit on siirretty oviin saakka, jotta kojelauta vaikuttaisi leveämmältä kompaktissa autossa. PSA-merkeistä tutun vaihdekepin ympärille ryhmitetyt kromikytkimet ovat saaneet DS 7 Crossbackin tavoin guilloche-kuvioinnin. Kojelaudan päällä majailevan viihdejärjestelmän näytön koko on 10,3-tuumaa. DS:n mukaan huomiota on kiinnitetty matkustusmukavuuteen myös istuinten muotoilussa, unohtamatta hierontatoimintoja, sähkösäätöjä ja lämmitystä. Valmistajalta ei puutu itseluottamusta myöskään ääni- ja värinäeritstyksen suhteen, kiitos paksumpien ovien ja lasien. Äänentoistosta vastaa jälleen Focal 12 kaiuttimen järjestelmällä. Diskanttikaiuttimet on piilotettu kylkievien kohtaan. Järjestelmän kokonaisteho on 515 wattia.Avustettuna autoilemaanJa mitäpä olisi uusi automalli ilman kattavaa armeijaa ajoavustimia. DS Drive Assist seuraa nyt kaistaa kameran avulla samalla, kun auto tarkkailee tutkan avulla edellä kulkevan auton nopeutta. Järjestelmä voi myös pysähtyä ja se osaa seurata edellä ajavaa autoa myös ruuhkatilanteissa.Kaupunkimaasturin pysäköintiä helpottaa DS Drive Assist, joka mittaa parkkiruudun koon, kun DS 3 Crossback ajaa sen ohi alle 30 km/h nopeudella. Kuljettajan tarvitsee vain valita tasku- tai vinopysäköinti ja antaa auton hoitaa loput.DS Smart Access puolestaan antaa mahdollisuuden hyödyntää älypuhelinta DS 3 Crossbackin avaimena niin ovien kuin käynnistyksen suhteen. Yhdistävänä tekijänä on MyDS-älypuhelinsovellus, jonka avulla auton omistaja voi lainata digitaalista avaintaan jopa viidelle ulkopuoliselle pysyvästi tai rajoitetuksi ajaksi.Kuljettajan tehtäviä helpotetaan myös mittariston yläpuolella näkyvällä kookkaalla heijastusnäytöllä. Automaattinen hätäjarrutus toimii nopeusvälillä 5–140 km/h ja järjestelmä kykenee erottamaan myös pysähtyneet autot, polkupyöräilijät ja jalankulkijat.Syksyn pariisilaisinDS 3 Crossback valmistetaan Poissyn tehtaalla Pariisin metropolialueella. Yli 80 vuotta toiminnassa ollut autotehdas kertookin DS 3 Crossbackin olevan ylpeästi "Made in Paris".Vaikka DS ei sitä lehdistötiedotteessaan mainitsekaan, nähtäneen uutuus myös Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä lokakuun alkupäivinä.Lähde ja kuvat: DSMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen