13.9.2018 Ajoneuvot Uusi sähäkkä tyylicrossover DS 3 Crossback tarjolle myös sähköversiona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënista erkaantunut trendimerkki DS jatkaa oman mallistonsa laajentamista crossovereilla. Ison DS 7 Crossbackin jälkeen vuorossa on pienempi DS 3 Crossback. 4,12 metriä pitkä, 1,79 metriä leveä ja 1,53 metriä korkea DS 3 Crossback on PSA-konsernin tyylibrändin seuraava täysin oma malli merkin erkaannuttua Citroënista. Kompakti crossover tuo tyylin lisäksi mallistoon täyssähköisen E-Tense-version. Uudelle kompaktiautojen CMP-alustalle suunniteltu DS 3 Crossback hyötyy uusista pohjarakenteista. Valmistajan mukaan pohjarakenne on 30 kilogrammaa edeltäjää kevyempi, minkä lisäksi se mahdollistaa sähkö- ja polttomoottoreiden saumattoman sovittamisen samaan automalliin ilman, että esimerkiksi tavaratilan koko kärsii. DS 3 Crossback E-Tense nähdään markkinoilla 2019 jälkimmäisellä puoliskolla. Sähkömoottorissa on puhtia 100 kW (136 hv) ja 260 newtonmetriä. Akuston kapasiteetti on 50 kWh, jolla saavutetaan 300 kilometrin toimintamatka (WLTP) ja akku voidaan parhaimmillaan pikaladata 80 prosentin varaukseen puolessa tunnissa. 0–100 km/h sujuu valmistajan mukaan 8,7 sekunnissa. Polttomoottorivaihtoehtoina on kolme PureTech-bensiiniä ja kaksi BlueHDi-dieseliä. Dieselin voimavaihtoehdot ovat tutut 100 ja 130 hevosvoimaa. PureTechissä vanhoja tuttuja ovat 100 ja 130 hevosvoimaa, mutta uutena yhdistelmänä nähdään PureTech 155 yhdessä kahdeksanvaihteisen EAT8-automaatin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyyli edellä Luonnollisesti DS:n mielestä DS 3 Crossbackin tärkeimmät avut ovat sen muotoilussa. Kompaktien mittojen vastapainoksi crossover on saanut hiukan asennetta 18-tuumaisista vanteista. Keulalla vastassa on DS:n tuttu veistetty keulamaski ja DS 7 Crossbackia henkivä led-valokieli. DS Matrix Led Vision -aktiivivalot pyrkivät välttämään sokaisemista ja heijastamaan valoa sinne, missä sitä kaivataan. Muita mielenkiintoisia muotoiluyksityiskohtia ovat piilotetut tiivisteet ja ovenkahvat katoavat ovipinnan sisään silloin, kun niitä ei tarvita. Kattoa ei ole pilattu antennilla ja trendien mukaisesti auton ja katon saa eri väreissä. Tavalliseen DS 3:een viitataan B-pilarin kylkilinjassa näkyvällä hainevällä. DS:lle tuttuun tapaan luvassa on teemoja tai kosmeettisia varustetasoja ("inspiraatioita"), jotka tuovat erilaisia tyylikokonaisuuksia sisä- ja ulkopuolelle. DS 3 Crossbackin kohdalla luvassa on Montmartre, Bastille, Rivoli, Opera ja pariisilaisteemaa täydentävä Performance Line. Lisäksi julkistuksen yhteydessä nähdään rajoitettu La Première. Sisätiloissa luvassa on Nappa-nahkaa, Alcantaraa, erilaisia kankaita, ja kaikki erilaisin viimeistelyin. Vallitsevana teemana ovat salmiakkimaiset vinoneliöt, jotka määrittelevät kaikkea näppäimistä aina mittariston muotoon ja näyttöjen grafiikkaan. Reunimmaiset tuuletusventtiilit on siirretty oviin saakka, jotta kojelauta vaikuttaisi leveämmältä kompaktissa autossa. PSA-merkeistä tutun vaihdekepin ympärille ryhmitetyt kromikytkimet ovat saaneet DS 7 Crossbackin tavoin guilloche-kuvioinnin. Kojelaudan päällä majailevan viihdejärjestelmän näytön koko on 10,3-tuumaa. DS:n mukaan huomiota on kiinnitetty matkustusmukavuuteen myös istuinten muotoilussa, unohtamatta hierontatoimintoja, sähkösäätöjä ja lämmitystä. Valmistajalta ei puutu itseluottamusta myöskään ääni- ja värinäeritstyksen suhteen, kiitos paksumpien ovien ja lasien. Äänentoistosta vastaa jälleen Focal 12 kaiuttimen järjestelmällä. Diskanttikaiuttimet on piilotettu kylkievien kohtaan. Järjestelmän kokonaisteho on 515 wattia. Avustettuna autoilemaan Ja mitäpä olisi uusi automalli ilman kattavaa armeijaa ajoavustimia. DS Drive Assist seuraa nyt kaistaa kameran avulla samalla, kun auto tarkkailee tutkan avulla edellä kulkevan auton nopeutta. Järjestelmä voi myös pysähtyä ja se osaa seurata edellä ajavaa autoa myös ruuhkatilanteissa. Kaupunkimaasturin pysäköintiä helpottaa DS Drive Assist, joka mittaa parkkiruudun koon, kun DS 3 Crossback ajaa sen ohi alle 30 km/h nopeudella. Kuljettajan tarvitsee vain valita tasku- tai vinopysäköinti ja antaa auton hoitaa loput. DS Smart Access puolestaan antaa mahdollisuuden hyödyntää älypuhelinta DS 3 Crossbackin avaimena niin ovien kuin käynnistyksen suhteen. Yhdistävänä tekijänä on MyDS-älypuhelinsovellus, jonka avulla auton omistaja voi lainata digitaalista avaintaan jopa viidelle ulkopuoliselle pysyvästi tai rajoitetuksi ajaksi. Kuljettajan tehtäviä helpotetaan myös mittariston yläpuolella näkyvällä kookkaalla heijastusnäytöllä. Automaattinen hätäjarrutus toimii nopeusvälillä 5–140 km/h ja järjestelmä kykenee erottamaan myös pysähtyneet autot, polkupyöräilijät ja jalankulkijat. Syksyn pariisilaisin DS 3 Crossback valmistetaan Poissyn tehtaalla Pariisin metropolialueella. Yli 80 vuotta toiminnassa ollut autotehdas kertookin DS 3 Crossbackin olevan ylpeästi "Made in Paris". Vaikka DS ei sitä lehdistötiedotteessaan mainitsekaan, nähtäneen uutuus myös Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä lokakuun alkupäivinä. Lähde ja kuvat: DS Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt