Ajoneuvot | Moottoripyörät | Uutinen | 1.11.2019

Uusi Yamaha MT-125 – Mallia isommista

Uusi Yamaha MT-125 on saanut suunnittelupöydällä sekä ulkonäköön että tekniikkaan vaikutteita merkin isommista ja tehokkaammista malleista.

Jaa artikkeli

Yhä useammassa tehokkaassa moottoripyörämallissa on otettu käyttöön muuttuva venttiiliajoitus, jolla pystytään yhdistämään suuri huipputeho, vahva keskialueen vääntö ja alhaiset päästöt. Samaa periaatetta Yamaha käyttää myös uudessa 125-kuutioisessa moottorissaan.

VVA-ohjausjärjestelmä

Yamaha MT-125

Kun A1-luokassa 125-kuutioisen moottorin huipputeho on rajattu 11 kilowattiin (15 hevosvoimaa), ei muuttuvalla venttiilinajoituksella siten tavoitella kasvua maksimitehoon. Satapiikin suorituskykyä voidaan kuitenkin parantaa, jos kierrosluvun keskialueelle saadaan lisää tehoa ja vääntöä. Yamaha on ratkaissut asian VVA-ohjausjärjestelmäksi kutsumallaan teknologialla. Kannen yläpuolisessa nokka-akselissa on kaksi imupuolen nokkaa ja kummallakin oma keinuvipu. Ala- ja keskialueen kierroksilla toimivan ”loivaprofiilisen” nokan avulla saadaan aikaan laaja vääntöalue. Kierrosluvun noustessa yli 7400 kierroksen kytkee solenoidi toisen, suurille kierrosluvuille mitoitetun nokan. Sen terävämpi profiili tuottaa ärhäkkää huipputehoa aina 10 000 kierrokselle asti. Moottorin muutosten yhteydessä myös maksimikierroslukua on kasvatettu 1000 kierroksella.

Elektroniikan hienosäätöjen myötä moottorin käynti on nyt tasaisempaa ja polttoainetalous parempi. Vaihteiston välityksiä on myös muokattu, jotta uuden moottorin tarjoama suorituskyky ja kiihtyvyys pystytään hyödyntämään tehokkaammin. Uusi yhdistelmäluistokytkin on kevytkäyttöisempi ja siinä on luistokytkinominaisuus, joka vähentää takarenkaan luistopyrkimystä moottorijarrutuksessa ja pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa.

Yamaha MT-125

Keskitetympää painoa

Ulkoisesti MT-125 on muokattu muistuttamaan enemmän isompia MT-malleja, mikä samalla tarkoittaa ärhäkämpää ja aggressiivisempaa muotoilua. Uusien led-ajovalojen ja pienemmän 10 litran polttoainetankin ansiosta sivuprofiili on saatu samalla kompaktiksi. Ajoasentoa on hienosäädetty siirtämällä jalkatappeja taaemmas ja nostamalla ohjaustankoa ylemmäs. Kun vielä akseliväliä on lyhennetty 30 milliä, on tuloksena entistä parempi painon keskitys.

Uusi Yamaha MT-125 saapuu Suomeen joulukuussa 2019.

Yamaha MT-125
Moottori: yksisylinterinen nelitahtimoottori, 124cc, nestejäähdytys
Teho: 11 kW (15 hv) / 9000 r/min
Vääntö: 11,5 Nm / 8000 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 810 mm
Akseliväli: 1325 mm
Tankin tilavuus: 10 litraa
Paino tankattuna: 140 kg
Hinta: vahvistetaan myöhemmin

Jaa artikkeli

Keskustelu