Ajoneuvot | Uutinen | 28.5.2019

Vihdoinkin vauhdikas Mégane meille: R.S. Renault saapuu Suomeen

Odotettu Renault Mégane R.S. saapuu vihdoin Suomeen ja samalla kertaa saapuu myös nopeampi Mégane R.S. Trophy.

Jaa artikkeli

Uuden Renault Mégane R.S.:n saapumista Suomeen on jo uumoiltu jonkin aikaa, mutta nyt länsirintamalla on vihdoin uutta. Ensimmäiset autot nähdään Suomessa kesän jälkeen ja samalla mallistoon liittyy entisestään piristetty Mégane R.S. Trophy.

Renault Mégane R.S. yhdistää levikkeistä koostuvan makean muotoilun ja 1,8-litraisen bensiiniturbomoottorin. Tehoa voimanlähteestä saadaan 280 hevosvoimaa ja huippuvääntö on 390 newtonmetriä. Menoa säestää asianmukainen pauke sporttiputkistosta. Aiempien Renaultin R.S. -mallien hengessä auton alustaan, iskunvaimennukseen, pyöräntuentaan ja jarruihin on kiinnitetty merkittävästi huomiota.

Mégane R.S. Suomeen

Malliversion todellinen uutuus on 4Control-nelipyöräohjaus, joka auttaa ohjausta matalissa nopeuksissa kääntämällä takarenkaita enintään 2,7° vastakkaiseen suuntaan eturenkaisiin nähden. Suurissa nopeuksissa takarenkaat kääntyvät samaan suuntaan eturenkaiden kanssa kaistanvaihtojen vakauttamiseksi. Mégane R.S.:ssä nelipyöräohjauksen käytös muuttuu normaalisti 60 km/h nopeudessa, mutta Race-ajotilassa raja nousee 100 km/h:n.

Luonnollisesti pakettia on höystetty muun muassa sportti-istuimilla ja R-Link-tietoviihdejärjestelmästä löytyy auton tietoja kertova R.S. Monitor -sovellus. Auto on saatavissa vakiovarusteisella Sport-alustalla tai jämäkämmällä Cup-alustalla.

Renault Mégane R.S.:n hinnat alkavat Suomessa 39 990 eurosta.

Ennätysjahdissa diettiversiona

Mégane R.S. Suomeen

Renaultille iso asia on Mégane R.S. Trophy-R:n saavuttama etuvetoisten tuotantoautojen nopeusennätys Nürburgringin Nordschleifellä. Aikaa 130 kilolla kevennetyllä erikoismallilla kului 7 minuuttia 40 sekuntia ja 100 tuhannesosaa radan 20 600 metriä pitkällä versiolla. Uudemmalla 20 832 metriä pitkällä radalla aikaa kului 7 minuuttia 45 sekuntia ja 389 tuhannesosaa.

Kevennetty Trophy-R perustuu väljästi Renault Mégane R.S. Trophyyn. Trophy-versioon on loihdittu 300 hevosvoiman versio samaisesta moottorista vaihtamalla esimerkiksi turboahdin. Huippuvääntö on 400 newtonmetriä manuaalivaihteisessa versiossa, 420 newtonmetriä EDC-kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä.

Mégane R.S. Suomeen

Lisäksi Trophy on varustettu aina jämäkämmällä Cup-alustalla, aktiivisella pakoputkistolla, Torsen-tyyppisellä tasauspyörästön lukolla ja kaksimateriaalijarrulevyillä etuakselilla. Renkaina Trophyssä on Bridgestone Potenza S001:t, jotka on asennettu 19-tuumaisille Jerez-vanteille. Lisävarustelistalta löytyvät Recaron istuimet, joiden korkeussäätö antaa kuljettajalle vielä tavallista Mégane R.S.:ää matalamman ajoasennon.

Myös Renault Mégane R.S. Trophy tulee saataville Suomessa ja auton hinta on 42 990 euroa.

Myös Öhlinsin ja Akrapovičin herkuilla höystetty ennätysmalli Trophy-R saapuu tuotantoon muutaman sadan auton erikoiseränä.

Lähde ja kuvat: Renault

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu