15.12.2020

Volkswagen: diesel on jatkossakin tärkeä – uusi versio 2.0 TDI:stä ja lisää tulossa

Diesel on jatkossakin tärkeä osa Volkswagenin tarjontaa ja kaksilitrainen moottori tulee saamaan 48 voltin kevythybridijärjestelmän.

Volkswagen vanoo, että diesel on jatkossakin tärkeä ja osittaisena osoituksena tästä on tuore kaksilitrainen nelisylinterinen 2.0 TDI, joka tuntee moottorikoodin EA 288 Evo. Se täyttää tuoreimman, päästöiltään erittäin puhdasta moottoria vaativan, Euro 6d -päästöluokan, kuten toki on tänä päivänä syytäkin.

Samalla saksalaisvalmistaja vihjaa, että kehitystyö dieselin osalta ei suinkaan pääty. Eräänä tavoitteena Volkswagenilla on yhdistää tuohon dieselmoottoriin 48 voltin jännitteellä toimiva kevythybridijärjestelmä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Diesel on jatkossakin tärkeä

Alunperin EA 288 -moottorikoodin tuntenut nelisylinterinen dieselmoottori esiteltiin vuonna 2012. Kuusi vuotta myöhemmin siihen tehtiin siinä määrin mittava päivitys, että moottorikoodin perään liitettiin kolme kirjainta: evo. Käytännössä tuossa yhteydessä päästöt laskivat, moottorin käyntiääni hiljeni ja siitä irrotettiin enemmän tehoa – ainakin valmistajan mukaan. Samalla sitä valmisteltiin jo kevythybridijärjestelmää silmällä pitäen.

– Kahden litran TDI -moottori on yhä eräs tärkeimmistä moottoreistamme, kertoo Volkswagenin tuotekehityspäällikkö Frank Welsch.

– Se on saatavilla suurimpaan osaan malleistamme ja moniin muihin konsernin tuotteisiin. Tästä syystä emme tee kompromisseja tuotekehityskustannuksissa, kun päivitämme menestyneintä dieselmoottoriamme. Uudella Euro 6d-päästöluokat täyttävällä versiolla se on valmis tuleviin vuosiin, jatkaa Welsch.

Nykyään moottori on saatavilla kahtena tehoversiona esimerkiksi 8. sukupolven Volkswagen Golfissa, jossa vähemmän tehokas vaihtoehto korvasi 1,6-litraisen dieselvaihtoehdon. Nuo kaksi täyttävät Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC -päästöluokan, joka sallii esimerkiksi vain 80 milligrammaa typen oksideja jokaista ajettua kilometriä kohden.

Saman perheen 2,0-litraiset TDI-moottorit ovat käytössä laajalti Volkswagenin mallistossa, kuten Arteonissa, Passatissa ja Tiguanissa. Tämä dieselmoottori ei ole suinkaan jäämässä historiaan, sillä nyt siitä kehitetään 48 voltin kevythybridijärjestelmällä varustettua versiota. Ainakin Volkswagen aikoo jatkaa myös dieselmoottorin kehitystä.

Kuva ja lähde: Volkswagen

Luetuimmat