25.11.2015

Volkswagen: skandaalimoottoreiden korjaustoimenpiteet julki

TDI-moottoreista pienempi 1,6-litrainen vaatii uusia osia, suurempi kaksilitrainen korjataan ohjelmistopäivityksellä.

Volkswagen on julkaissut EA 189 -dieselmoottorien korjaustoimenpiteet Saksan liikenteen valvonta- ja lupaviranomaiselle KBA:lle. Kaksilitrainen TDI-moottori selviää ohjelmistopäivityksellä. Pienempi 1,6-litrainen tarvitsee pieniä osalisäyksiä.

Volkswagen joutuu korjaamaan moottoreitaan yhtiön kärähdettyä päästömittauksia huijanneesta ohjelmistosta. EA 189 -koodilla tunnetun moottoriperheen typenoksidipäästöt olivat pahimmillaan kymmenkertaisia sallittuihin nähden.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohjelmistopäivitys auttaa

Kaksilitraisen TDI-moottorin päästöt on saatu korjattua vaatimusten mukaiselle tasolle pelkällä ohjelmistokorjauksella. Volkswagenin mukaan moottorin imuilman simulointiohjelmistojen kehityksen ansiosta korjaustoimenpide on varsin yksinkertainen ja asiakasystävällinen ohjelmistopäivitys. Auton päivittämiseen menee noin puoli tuntia.

Tarkempaa imuilman mittausta

Pienempään 1,6-litraiseen moottoriin asennetaan ilmanvirtausohjain, joka vähentää ilman pyörteilyä ilmamassamittarin kohdalla. Tasaisempi ilmavirtaus tarkentaa moottoriin virtaavan imuilman mittausta, joka mahdollistaa tehokkaamman palamisprosessin auton sylinterissä. Ilmanvirtausohjaimen lisäksi autoon asennetaan ohjelmistopäivitys.

Yhtiö ilmoittaa 1,2-litraisen dieselmoottorin korjaustoimenpiteistä kuun loppuun mennessä.

Volkswagen on pyrkinyt korjauksiin, jotka eivät vaikuta moottorin suorituskykyyn tai polttoaineenkulutukseen. Tulokset varmistuvat vasta, kun kaikki malliversiot saadaan testattua. Korjaukset pyritään tekemään tammikuusta alkaen mahdollisimman asiakasystävällisesti.

Korjaus 25.11.2015 klo 18.45: vaihdettu termi sihti ilmanvirtausohjaimeksi.

Lähde: Volkswagen

Luetuimmat