16.3.2017 Ajoneuvot Volvon pääjohtaja: Dieselin taru epävarmaa 2020 jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääjohtaja Samuelssonin mukaan kiristyvät päästörajat ohjaavat kehitystyötä hybrideihin ja sähköautoihin. Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson näkee dieselin tulevaisuuden epävarmana vuoden 2020 jälkeen. Alati kiristyvät päästörajat ajavat kehitystyötä kohti hybridejä ja sähköautoja. Samuelsson kertoi näkemyksistään australialaiselle CarAdvice-verkkojulkaisulle, josta Suomessa ensimmäisenä raportoi Taloussanomat.Vuoteen 2020 mennessä Volvon täytyy saada mallistonsa keskimääräinen hiilidioksidipäästö 95 grammaan kilometriltä. Samuelssonin mukaan diesel pystyy 95 grammaan, mutta ei enää sen alle puhtaana polttomoottorina.Pääjohtaja Samuelsson uskoo dieselin olevan arvokas voimanlähde vielä muutaman vuoden ajan.– Alle 95 g/km mentäessä olen melko varma, että diesel ei pysty meitä auttamaan. Sitten jää vain sähköistäminen, pääjohtaja linjasi.– Polttomoottorin hyötysuhteen parantaminen on mielestäni on jo toteutettu, joten seuraava askel on hybridisaatio ja täyssähköautot.Kun CarAdvice kysyi dieselin ja sähkövoiman yhteiselosta, kävi ilmi, että asiaa on toki pohdittu, mutta kannattavuutta ei ole saavutettu. Samuelssonin mukaan tulee myös aika, jolloin bensiinihybridit ovat kuluiltaan tasaveroisia dieseleiden kanssa.– Meillä on se jo V60:ssämme, ladattava hybridi, joka on yhdistetty dieselmoottoriin. Luulen, että tulevaisuudessa on vähemmän tärkeää mikä termodynaaminen prosessi on käytössä, mutta polttomoottori yhdistyy entistä useammin hybridisaation kanssa. Se on se tapa, jolla päästään eteenpäin.Vuotta 2020 odoteltaessa yhtiö kuitenkin panostaa edelleen dieseliin ja sen kehittämiseen. Pidemmällä aikavälillä dieselmoottorin päästöjen saattaminen bensiinimoottoreiden tasalle tekee niistä kalliimpia, ohjaten kehitystä pois dieselin suunnalta.– 2020 jälkeen tilanne on avoimempi, sähköistyksellä on silloin isompi rooli. Asiakkaiden mieltymyksistä riippuu miten akustojen hinnat ja latausinfrastruktuuri vaikuttavat sähköistymisen etenemiseen.Volvo aikoo saada vähintään yhden täyssähköauton markkinoille vuoden 2019 aikana ja miljoonan myydyn sähköauton raja pitäisi saavuttaa 2025.Volvon uudet SPA- ja CMA-alustarakenteet on suunniteltu sähköistäminen mielessä.– Emme kehitä vain yhtä mallia, vaan sähköistämme pienempää alustarakennettamme ja sähköistämme isompaa alustaamme, SPA:ta. Emme ole kertoneet kumpi niistä on ensimmäinen sähköauto, mutta jompikumpi niistä, Samuelsson virnisti.– Näemme tulevaisuuden sähköisenä ja haluamme olla nopeita siirtymässä. Siksi olemme sitoutuneet, miljoona autoa maailmalla, ja se on samalla miljoona autoa potentiaalista bisnestä sille, joka investoi lataamiseen.Lähde: CarAdvice via Taloussanomat Kuvat: VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”