16.3.2017 Ajoneuvot Volvon pääjohtaja: Dieselin taru epävarmaa 2020 jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääjohtaja Samuelssonin mukaan kiristyvät päästörajat ohjaavat kehitystyötä hybrideihin ja sähköautoihin. Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson näkee dieselin tulevaisuuden epävarmana vuoden 2020 jälkeen. Alati kiristyvät päästörajat ajavat kehitystyötä kohti hybridejä ja sähköautoja. Samuelsson kertoi näkemyksistään australialaiselle CarAdvice-verkkojulkaisulle, josta Suomessa ensimmäisenä raportoi Taloussanomat.Vuoteen 2020 mennessä Volvon täytyy saada mallistonsa keskimääräinen hiilidioksidipäästö 95 grammaan kilometriltä. Samuelssonin mukaan diesel pystyy 95 grammaan, mutta ei enää sen alle puhtaana polttomoottorina.Pääjohtaja Samuelsson uskoo dieselin olevan arvokas voimanlähde vielä muutaman vuoden ajan.– Alle 95 g/km mentäessä olen melko varma, että diesel ei pysty meitä auttamaan. Sitten jää vain sähköistäminen, pääjohtaja linjasi.– Polttomoottorin hyötysuhteen parantaminen on mielestäni on jo toteutettu, joten seuraava askel on hybridisaatio ja täyssähköautot.Kun CarAdvice kysyi dieselin ja sähkövoiman yhteiselosta, kävi ilmi, että asiaa on toki pohdittu, mutta kannattavuutta ei ole saavutettu. Samuelssonin mukaan tulee myös aika, jolloin bensiinihybridit ovat kuluiltaan tasaveroisia dieseleiden kanssa.– Meillä on se jo V60:ssämme, ladattava hybridi, joka on yhdistetty dieselmoottoriin. Luulen, että tulevaisuudessa on vähemmän tärkeää mikä termodynaaminen prosessi on käytössä, mutta polttomoottori yhdistyy entistä useammin hybridisaation kanssa. Se on se tapa, jolla päästään eteenpäin.Vuotta 2020 odoteltaessa yhtiö kuitenkin panostaa edelleen dieseliin ja sen kehittämiseen. Pidemmällä aikavälillä dieselmoottorin päästöjen saattaminen bensiinimoottoreiden tasalle tekee niistä kalliimpia, ohjaten kehitystä pois dieselin suunnalta.– 2020 jälkeen tilanne on avoimempi, sähköistyksellä on silloin isompi rooli. Asiakkaiden mieltymyksistä riippuu miten akustojen hinnat ja latausinfrastruktuuri vaikuttavat sähköistymisen etenemiseen.Volvo aikoo saada vähintään yhden täyssähköauton markkinoille vuoden 2019 aikana ja miljoonan myydyn sähköauton raja pitäisi saavuttaa 2025.Volvon uudet SPA- ja CMA-alustarakenteet on suunniteltu sähköistäminen mielessä.– Emme kehitä vain yhtä mallia, vaan sähköistämme pienempää alustarakennettamme ja sähköistämme isompaa alustaamme, SPA:ta. Emme ole kertoneet kumpi niistä on ensimmäinen sähköauto, mutta jompikumpi niistä, Samuelsson virnisti.– Näemme tulevaisuuden sähköisenä ja haluamme olla nopeita siirtymässä. Siksi olemme sitoutuneet, miljoona autoa maailmalla, ja se on samalla miljoona autoa potentiaalista bisnestä sille, joka investoi lataamiseen.Lähde: CarAdvice via Taloussanomat Kuvat: VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta