16.3.2017 Ajoneuvot Volvon pääjohtaja: Dieselin taru epävarmaa 2020 jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääjohtaja Samuelssonin mukaan kiristyvät päästörajat ohjaavat kehitystyötä hybrideihin ja sähköautoihin. Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson näkee dieselin tulevaisuuden epävarmana vuoden 2020 jälkeen. Alati kiristyvät päästörajat ajavat kehitystyötä kohti hybridejä ja sähköautoja. Samuelsson kertoi näkemyksistään australialaiselle CarAdvice-verkkojulkaisulle, josta Suomessa ensimmäisenä raportoi Taloussanomat.Vuoteen 2020 mennessä Volvon täytyy saada mallistonsa keskimääräinen hiilidioksidipäästö 95 grammaan kilometriltä. Samuelssonin mukaan diesel pystyy 95 grammaan, mutta ei enää sen alle puhtaana polttomoottorina.Pääjohtaja Samuelsson uskoo dieselin olevan arvokas voimanlähde vielä muutaman vuoden ajan.– Alle 95 g/km mentäessä olen melko varma, että diesel ei pysty meitä auttamaan. Sitten jää vain sähköistäminen, pääjohtaja linjasi.– Polttomoottorin hyötysuhteen parantaminen on mielestäni on jo toteutettu, joten seuraava askel on hybridisaatio ja täyssähköautot.Kun CarAdvice kysyi dieselin ja sähkövoiman yhteiselosta, kävi ilmi, että asiaa on toki pohdittu, mutta kannattavuutta ei ole saavutettu. Samuelssonin mukaan tulee myös aika, jolloin bensiinihybridit ovat kuluiltaan tasaveroisia dieseleiden kanssa.– Meillä on se jo V60:ssämme, ladattava hybridi, joka on yhdistetty dieselmoottoriin. Luulen, että tulevaisuudessa on vähemmän tärkeää mikä termodynaaminen prosessi on käytössä, mutta polttomoottori yhdistyy entistä useammin hybridisaation kanssa. Se on se tapa, jolla päästään eteenpäin.Vuotta 2020 odoteltaessa yhtiö kuitenkin panostaa edelleen dieseliin ja sen kehittämiseen. Pidemmällä aikavälillä dieselmoottorin päästöjen saattaminen bensiinimoottoreiden tasalle tekee niistä kalliimpia, ohjaten kehitystä pois dieselin suunnalta.– 2020 jälkeen tilanne on avoimempi, sähköistyksellä on silloin isompi rooli. Asiakkaiden mieltymyksistä riippuu miten akustojen hinnat ja latausinfrastruktuuri vaikuttavat sähköistymisen etenemiseen.Volvo aikoo saada vähintään yhden täyssähköauton markkinoille vuoden 2019 aikana ja miljoonan myydyn sähköauton raja pitäisi saavuttaa 2025.Volvon uudet SPA- ja CMA-alustarakenteet on suunniteltu sähköistäminen mielessä.– Emme kehitä vain yhtä mallia, vaan sähköistämme pienempää alustarakennettamme ja sähköistämme isompaa alustaamme, SPA:ta. Emme ole kertoneet kumpi niistä on ensimmäinen sähköauto, mutta jompikumpi niistä, Samuelsson virnisti.– Näemme tulevaisuuden sähköisenä ja haluamme olla nopeita siirtymässä. Siksi olemme sitoutuneet, miljoona autoa maailmalla, ja se on samalla miljoona autoa potentiaalista bisnestä sille, joka investoi lataamiseen.Lähde: CarAdvice via Taloussanomat Kuvat: VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle