7.11.2018 Ajoneuvot Vuoden Auto Suomessa 2019: vakiintunut ja arvostettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äänestystä järjestävä autotoimittajien yhdistyksen Jussi Saarinen: yllättävää, ettei vielä ei ollut sähköautojen aika. Värikkään autovuoden 2018 uudet automallit kilvoittelevat Vuoden Auto Suomessa 2019 -tittelistä. Ehdokasjoukossa oli alun perin mukana kaikkiaan 30 mielenkiintoista tuttavuutta: katumaastureista sähköautoihin, ja pikkuautoista kookkaisiin automalleihin. Ensimmäisen äänestyskierroksen jäljiltä finaaliin valikoitui kuusi automallia, jotka ovat Ford Focus, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-sarja, Škoda Karoq ja Volvo-mallit XC40 ja V60. Arvostetun valinnan taustalla on Auto- ja liikennetoimittajat ry, ja kilpa käydään nyt viidettä kertaa. Valinnassa alan toimittajat painottavat tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, joita ovat ajettavuus, mukavuus, turvallisuus, ympäristöystävällisyys ja laatu. Voittajalta haetaan myös erityisesti hyvää vastinetta rahalle. – Vuoden Auto Suomessa on vakiinnuttanut paikkansa ja osoittanut tarpeensa, näköpiirissä ei ole mitään, minkä vuoksi kilpailulle ei voisi povata pitkää ikää, Vuoden auto Suomessa 2019 -toimikunnan puheenjohtaja toimittaja Jussi Saarinen Moottorista arvioi. Saarinen on osaltaan ollut vaivaa ja aikaa säästämättä järjestelemässä tämänvuotisia autojen koeajotapahtumia, joiden sujuvuuden takeena ovat autotoimittajien yhdistyksen vapaaehtoiset – ja aiempien aikojen hyvä pohjatyö. – On arvokasta, että kilpailu saatiin viisi vuotta sitten synnytettyä, siitä lämmin kiitos silloisille aktiiveille, Saarinen kiittelee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki eivät ehtineet mukaan Saarinen kertoo, ettei tämänvuotinen autojen määrä yllättänyt, olihan viime vuonnakin paljon eli liki 40 uutuutta mukana. Osallistuvien autojen määrää ei ole rajoitettu. Ihan kaikki halukkaat eivät kuitenkaan, harmi kyllä, ehtineet mukaan. Ehdolla olevan automallin tulee kilpailusääntöjen mukaan olla kuluvan vuoden lokakuun lopussa hinnoiteltu ja tilattavissa – ja siten kuluvan vuoden aikana myynnissä. Ehdokasmallin tuli myös olla autotoimittajien koeajettavissa ensimmäisen äänestyskierroksen koeajotapahtumassa 30.11. Saarinen kertoo, että automaahantuojat arvostavat Vuoden Auto Suomessa -kilpailun korkealle ja suhtautuvat osanottoon innokkaasti. Vielä ei ollut sähköautojen aika Saarinen ei ole yllättynyt, että finalistikuusikkoon ylsi ihan tavallisia perheautoja. Alemman ja ylemmän keskiluokan kokoiset käyttöautot ovat perinteisesti menestyneet hyvin. – Uskallan väittää, että autotoimittajien mieltymykset vastaavat aika hyvin keskimääräisiä suomalaisten autoilijoiden mieltymyksiä: finalisteiksi ei ole menneinäkään vuosina juuri noussut erikoisautoja, tyyriitä ökyautoja tai esimerkiksi kookkaita maastureita, Saarinen taustoittaa. – Finalistien valintaan vaikuttavat myös äänestyskriteerit, joista kenties tärkein on vastine rahalle. Sähköautojen finaalista putoamista Saarinen sitä vastoin hieman äimistelee. – Arvelin itsekseni, että ainakin jompikumpi uusi pitkän toimintamatkan sähköautoista eli Hyundai Kona Electric tai Jaguar I-Pace olisi noussut finalistiksi. Perjantaina salaisuus paljastuu Vuoden Auto Suomessa 2019 on selvillä tulevana perjantaina. Voittaja-auto paljastetaan Auto 2018 -näyttelyn yhteydessä järjestettävässä Auto- ja liikennegaalassa Messukeskuksessa Helsingissä. Voittajat saavat arvostetun tittelin ja kunnian lisäksi näyttävän kiertopalkinnon, jonka on suunnitellut Moottorin AD Jari Saarentaus. Metropolia Ammattikorkeakoulun oppilastyönä toteutettu palkinto on koneistettu yhdestä alumiinikappaleesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viides kerta käsillä Vuoden Auto Suomessa -palkinto jaettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2014. Silloin kyseessä oli Vuoden Auto Suomessa 2015 ja tittelin vei Volkswagen Passat. Seuraavana vuonna palkituksi ylsi Opel Astra. Vuonna 2016 tittelin vei Volvon S90/V90-sarja. Edellinen voittaja on Seat Ibiza, joka vei voiton Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilvassa. Teksti: Marko Jokela Kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku