23.5.2021

VW:n toimitusjohtaja Diess: Vetyauto ei ole ratkaisu

Ajatuksia autoista Voltswagen Volkswagen

Volkwsagenin toimitusjohtajan mukaan vetyauto ei ole ratkaisu tulevaisuuden päästöttömään liikkumiseen. Kannanotto on väkevä.

Saksalaisjätin toimitusjohtaja otti varsin voimakkaasti kantaa autoilun tulevaisuuteen yhteisöpalvelu Twitterin puolella. Herbert Diess tviittasi hiljattain, että vetyauto ei ole ratkaisu päästöttömään liikkumiseen.

Saksalaisvalmistajan sähköautoilu on paininut viime aikoina uskottavuusongelmissa ilman vetyäkin. Lukuisten ohjelmistohaasteiden lisäksi huono vitsi "Voltswagen" aiheutti varmasti yrityksen sisällä myös melkoista hampaiden kiristystä. Nyt huomiota siirretään hetkellisesti toisaalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vetyauto ei ole ratkaisu

Diessin tviitti oli suunnattu Saksan kansleriksi, eli Angela Merkelin korvaajaksi, hakeville poliitikoille sekä Saksan liikenne- ja digitaalisen infrastruktuurin ministerille Andreas Scheuerille.

– Vetyauto EI todistettavasti ole vastaus ilmastonmuutokseen. Liikenteessä sähköistäminen vallitsee. Valheelliset väitteet ovat ajanhukkaa. Kuunnelkaa tiedettä!, kirjoitti Diess Twitteriin.

Hänen tviitissään oli myös linkki saksalaisen uutislehden Handelsblattin artikkeliin, jossa viitattiin Diessin mielipidettä tukevaan tutkimukseen. Tuon tutkimuksen takana oli Potsdamissa sijaitseva ympäristövaikutusten tutkimuslaitos (PIK). Julkaisussa todettiin, että ainakin toistaiseksi vetykäyttöisten henkilöautojen kehittäminen olisi haitallista ympäristölle.

PIK:n tutkijoiden mukaan vetykäyttöiset polttoaineet ovat hyötysuhteeltaan heikkoja, tulevat kalliiksi ja raaka-aineiden saatavuus on epävarmaa. Siksi tutkijat suosittelivat sähkökäyttöisiä akkuautoja vihreän liikkumisen strategian lähtökohdaksi. Eräs tutkijoista on myös sanonut, että Euroopan tämänhetkisellä keskiarvolla tuotettu vetypolttoaine kasvattaisi, eikä siis suinkaan vähentäisi, kasvihuonepäästöjä perinteisiin polttoaineisiinkin verrattaessa.

Vetyautohankkeita vetävät tahot ovat kyllä painottaneet puheissaan usein vedyn tuotannon kehittämisen tärkeyttä. Tällaisenaan se ei ole valmis ratkaisu, jonka takia sitä ei ole laajemmin nähtykään. Syyt on lueteltu yllä.

Volkswagen on useampaan otteeseen tyrmännyt vedyn lähitulevaisuuden ratkaisuna. Diess on jopa mennyt niin pitkälle, että hänen mukaansa vetypolttokennojen hyötysuhde ei tule ikinä kehittymään riittävän korkeaksi laajamittaista käyttöä varten.

Diess on myös kehottanut poliitikoita hyväksymään tieteen faktat kutsuen vetyä "turhan kalliiksi, tehottomaksi, hitaaksi ja hankalaksi tuottaa ja kuljettaa". Mukana on paljon asiaa, mutta mielipide saattaa olla myös hieman mustavalkoinen ojassa makaavan oman lehmän mukaan.

Myös toinen mielipide

On olemassa myös autonvalmistajia, jotka tarkastelevat asiaa toisesta kulmasta. BMW, Hyundai ja Toyota jatkavat polttokennoteknologian kehittämistä. BMW tahtoo vetyauton sarjatuotantoon vuoteen 2025 mennessä, Hyundai Nexo on ollut olemassa jo jonkin aikaa ja Toyota Mirain tuorein versio oli Moottorin lyhyessä koeajossa jopa varsin hiljattain.

Samaan aikaan Stellantis lähtee mukaan mielenkiintoisella konseptilla pakettiautojen osalta. Tämän seurauksena tullaan näkemään Citroënin, Opelin ja Peugeotin versiot vielä tämän vuoden puolella ja toimintamatkaa lupaillaan noin 400 kilometriä. Tällä hetkellä mielipiteet tuntuvat jakautuvan varsin vahvasti, joten tämä voidaan ottaa illanistujaisissa aiheeksi nastoista ja kitkoista riitelyn jälkeen.

Kuva: Volkswagen, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat