23.5.2021 Ajoneuvot VW:n toimitusjohtaja Diess: Vetyauto ei ole ratkaisu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkwsagenin toimitusjohtajan mukaan vetyauto ei ole ratkaisu tulevaisuuden päästöttömään liikkumiseen. Kannanotto on väkevä. Saksalaisjätin toimitusjohtaja otti varsin voimakkaasti kantaa autoilun tulevaisuuteen yhteisöpalvelu Twitterin puolella. Herbert Diess tviittasi hiljattain, että vetyauto ei ole ratkaisu päästöttömään liikkumiseen. Saksalaisvalmistajan sähköautoilu on paininut viime aikoina uskottavuusongelmissa ilman vetyäkin. Lukuisten ohjelmistohaasteiden lisäksi huono vitsi "Voltswagen" aiheutti varmasti yrityksen sisällä myös melkoista hampaiden kiristystä. Nyt huomiota siirretään hetkellisesti toisaalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vetyauto ei ole ratkaisu Diessin tviitti oli suunnattu Saksan kansleriksi, eli Angela Merkelin korvaajaksi, hakeville poliitikoille sekä Saksan liikenne- ja digitaalisen infrastruktuurin ministerille Andreas Scheuerille. – Vetyauto EI todistettavasti ole vastaus ilmastonmuutokseen. Liikenteessä sähköistäminen vallitsee. Valheelliset väitteet ovat ajanhukkaa. Kuunnelkaa tiedettä!, kirjoitti Diess Twitteriin. Hänen tviitissään oli myös linkki saksalaisen uutislehden Handelsblattin artikkeliin, jossa viitattiin Diessin mielipidettä tukevaan tutkimukseen. Tuon tutkimuksen takana oli Potsdamissa sijaitseva ympäristövaikutusten tutkimuslaitos (PIK). Julkaisussa todettiin, että ainakin toistaiseksi vetykäyttöisten henkilöautojen kehittäminen olisi haitallista ympäristölle. PIK:n tutkijoiden mukaan vetykäyttöiset polttoaineet ovat hyötysuhteeltaan heikkoja, tulevat kalliiksi ja raaka-aineiden saatavuus on epävarmaa. Siksi tutkijat suosittelivat sähkökäyttöisiä akkuautoja vihreän liikkumisen strategian lähtökohdaksi. Eräs tutkijoista on myös sanonut, että Euroopan tämänhetkisellä keskiarvolla tuotettu vetypolttoaine kasvattaisi, eikä siis suinkaan vähentäisi, kasvihuonepäästöjä perinteisiin polttoaineisiinkin verrattaessa. Vetyautohankkeita vetävät tahot ovat kyllä painottaneet puheissaan usein vedyn tuotannon kehittämisen tärkeyttä. Tällaisenaan se ei ole valmis ratkaisu, jonka takia sitä ei ole laajemmin nähtykään. Syyt on lueteltu yllä. Volkswagen on useampaan otteeseen tyrmännyt vedyn lähitulevaisuuden ratkaisuna. Diess on jopa mennyt niin pitkälle, että hänen mukaansa vetypolttokennojen hyötysuhde ei tule ikinä kehittymään riittävän korkeaksi laajamittaista käyttöä varten. Diess on myös kehottanut poliitikoita hyväksymään tieteen faktat kutsuen vetyä "turhan kalliiksi, tehottomaksi, hitaaksi ja hankalaksi tuottaa ja kuljettaa". Mukana on paljon asiaa, mutta mielipide saattaa olla myös hieman mustavalkoinen ojassa makaavan oman lehmän mukaan. Myös toinen mielipide On olemassa myös autonvalmistajia, jotka tarkastelevat asiaa toisesta kulmasta. BMW, Hyundai ja Toyota jatkavat polttokennoteknologian kehittämistä. BMW tahtoo vetyauton sarjatuotantoon vuoteen 2025 mennessä, Hyundai Nexo on ollut olemassa jo jonkin aikaa ja Toyota Mirain tuorein versio oli Moottorin lyhyessä koeajossa jopa varsin hiljattain. Samaan aikaan Stellantis lähtee mukaan mielenkiintoisella konseptilla pakettiautojen osalta. Tämän seurauksena tullaan näkemään Citroënin, Opelin ja Peugeotin versiot vielä tämän vuoden puolella ja toimintamatkaa lupaillaan noin 400 kilometriä. Tällä hetkellä mielipiteet tuntuvat jakautuvan varsin vahvasti, joten tämä voidaan ottaa illanistujaisissa aiheeksi nastoista ja kitkoista riitelyn jälkeen. Kuva: Volkswagen, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku