5.2.2019

WLTP hyökkää taas: Saksan autoteollisuus varautuu uusiin haasteisiin

Viime syyskuussa voimaan astunut uusi, todenmukaisempi WLTP-kulutus- ja päästömittaussykli laajentuu. Se tarkoittaa uutta ruuhkaa testilaboratorioihin.

Autokauppa häiriintyi, kun uusi entistä tiukempi WLTP-kulutus- ja päästömittaussykli astui voimaan viimevuoden syyskuussa. Aiempaa vaativampi mittaussykli nosti autojen ilmoitettuja kulutuksia ja hiilidioksidipäästöjä, vaikka itse autoissa ei muutoksia tapahtunutakaan – ellei autonvalmistaja sitten ajoittanut malliuudistusta sopivasti syklimuutokseen.

Tästä aiheutui muutama ongelma: Suomi joutui korjailemaan autoveroa pariinkin otteeseen, kun ennakoitu veronkorjaus ei osunut ihan kerralla oikeaan.

Suurempi häiriö syntyi autonvalmistajille. Vanhan mittauksen mukaisia autoja piti pikamyydä alennuksin. Uusi mittaussykli taas vaatii nimensä mukaisesti autojen mittaamista. Se ruuhkautti etenkin Saksan testilaboratoriot, kun erittäin runsailla mallivalikoimilla ylpeilevät saksalaismerkit veivät autojaan WLTP-mittauksiin. Ensimmäisenä testeihin vietiin myyntimallit, sen jälkeen erikoisemmat herkut. Tätä kirjoittaessa esimerkiksi Audi RS 3 -mallia ei vieläkään ole mitattu, eikä autoa siten ole vielä hinnoiteltu – myyntihintaan tarvittava autovero kun riippuu päästöistä.

Pelkkää hyvää tarkoittava WLTP siis aiheutti melkoisen markkinahäiriön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusia mittauksia meidän parhaaksi

Kun pahimmasta on selvitty, on edessä toinen kierros. Myöhemmin tänä vuonna WLTP-testiin otetaan mukaan EVAP-testiksi kutsuttu mittaus, joka tutkii pysäköidystä autosta haihtuvia orgaanisia yhdisteitä, eli VOC-päästöjä (volatile organic compound). Autojen kohdalla tämä tarkoittaa esimerkiksi polttoainejärjestelmästä haihtuvia bensiinihöyryjä.

Syyskuun alussa aloitetaan myös uusien autojen ajonaikaisten typpioksidipäästöjen mittaus, eli RDE-NOx. Mittaukset tehdään laboratorioiden sijaan oikeassa ajotilanteessa, millä halutaan varmentaa päästöjen pysyminen kurissa. Volkswagenin dieselgate-skandaali johtui nimenomaan tästä: autot tunnistivat laboratorio-olosuhteet ja moottorin toiminta mukautettiin typpioksidipäästöjä suosivaksi, mutta laboratorion ulkopuolella päästöt kasvoivat yli sallittujen rajojen.

Tiukka aikataulu

Saksalaismerkkien edustajat ovat kertoneet Automotive News Europelle ottaneensa opiksi ensimmäisestä WLTP-kierroksesta, vaikka markkinahäiriön toistumista pienemmässä mittakaavassa ei voidakaan täysin estää.

Daimlerin edustaja kommentoi Automotive Newsille haastavasta aikataulusta, sillä EVAP-päästömittaus saatiin lopullisen muotoonsa vasta viime marraskuussa. Autonvalmistajilla ei siis ole ollut merkittävästi aikaa edes varautua tulevaan.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News

Luetuimmat