6.3.2024 Ajoneuvot Yksi 17 597 samanlaisesta – tältä näyttää Suomen tavallisin auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen yleisin automalli tarjoaa mainion välineen ajatusleikkiin ja identiteettimatkaan keskivertoisen suomalaisuuden arkeen. Parasta ottaa kuva autosta pysäköitäessä. Ei pelkästään pysäköintipaikan, vaan myös itse auton muistamiseksi. Avaimessa ei lue mitään, ja samanlaisia autoja on tässäkin parkkihallissa kymmenkunta. Mutta mitä ihmettä teemme täällä – käytetyn katumaasturin kanssa? Vastaus löytyy suomalaisen autoilun ytimestä. Halusimme selvittää, mikä on maamme yleisin yksittäinen henkilöautomalli, ja viettää sen ohjaamossa tuiki tavallisen keskivertoautoilijan päivän. Siinäpä vastapainoa toimittajan jatkuvasti koeajamille uusille sähköautoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Harmaata autoa etsimässä Aivan aluksi oli tietysti löydettävä se tyypillisin automalli – mahdollisimman yksityiskohtaisesti eli merkkiä, mallia, moottorin kokoa ja vuosimallia myöten eriteltynä. Ryhdyimme penkomaan Traficomin rekisteröintitilastoja, ja esiin nousi pienimuotoinen yllätys. Ennakkoon veikkailimme Suomen yleisimmäksi autoksi Toyota Corollaa. Sitä se mallina onkin, vaikka sen sivupersoona esiintyi pitkään taiteilijanimellä Auris, joten tilastoäänet jakautuvat kahden mallin kesken. Corollan suosio on kuitenkin hajaantunut eri korimalli- ja moottoriversioihin, jolloin yksikään tarkka mallinimi ei nouse kärkeen. Voittajan renkaanjäljet johdattivat siis toisen japanilaisen kansanauton pariin. Suosituin auto viimeisimmässä, kesälle 2023 päivätyssä tilastossa on nimittäin kakkospolven Nissan Qashqai, osapuilleen vuosimallia 2017, keulallaan 1,2-litrainen ahdettu bensiinimoottori. Näitä autoja on Suomessa yli 17 500 kappaletta, mieluiten valkoisen, harmaan tai ruskean värisenä. Jos nyt tarkasteltava Nissan Qashqai -letka pistettäisin peräkkäin puskurista puskuriin, olisi jonon pituus osapuilleen sama kuin matka tietä pitkin Vantaan Heurekan tiedepuistosta Tervakosken Puuhamaahan! Tähän voidaan laskea vielä vetokoukut lisäksi. Qashqain suosio ei sinänsä yllätä. Malli tuli myyntiin vuonna 2007 Nissanin johtokunnan päädyttyä ratkaisuun, että alemman keskiluokan Almera-mallista ei enää kannattanut tehdä uutta sukupolvea. Nissanin Euroopan suunnittelutoimistojen ja Sunderlandin tehtaan pelastukseksi “edullista crossover -konseptia” tutkiva projekti osoittautui menestykseksi, ja Qashqai saatiin markkinoille houkuttelevaan hintaan. Tälle pohjatyölle rakentui myös toisen sukupolven suosio, ja auto teki brittiläistä autonvalmistushistoriaa olemalla nopeimmin 500 000 auton rajaan ehtinyt malli. Erään Qashqain tarina Numerot olivat puolellamme, sillä näin yleistä automallia ei tarvinnut kaukaa hakea. Sellainen löytyi kirjaimellisesti toimituksen seinän takaa, Autoliitossa työskentelevän henkilön omistuksesta. FMJ-681 on tehtävämäärityksen mukaisesti vuoden 2017 ruskea Qashqai 1.2 Visia Xtronic, eli piskuinen bensaturbo on saanut parikseen muuttuvavälityksisen CVT-vaihteiston. Nissanin tietokannan mukaan auton syntymäpäivä oli 11.5.2017, ja valmistuspaikkana tietenkin Sunderlandin tehdas Englannissa. Kohta seitsemän vuoden taival on tarkoittanut 108 000 kilometrin kulkemista. Ulkoisesti vuodet näkyvät jo. Kuljettajan puolen ajovalonpesuri on hukannut kantensa, ja ovista löytyy pieniä painaumia peltiä valoa vasten peilattaessa. Seikkailuhenkiset muovipuskurit ovat sen sijaan kestäneet käyttöä hämmentävän hyvin. Myös sisällä eletty elämä näkyy. Nenäliinapaketteja, lapsiperheen roinaa ja kaksi lastenistuinta takapenkillä ovat perheauton merkkejä. Tavaratilasta löytyy niin huima määrä lasten leikkilapioista kulkeutunutta hiekkaa, että kontti on parempi jättää suosiolla rauhaan. Pölyä ja koirankarvoja lukuun ottamatta Qashqain matkustamo on kuitenkin hämmästyttävän hyvässä kunnossa, ja katkaisimien tuntuma sekä tekstit ovat ennallaan. Erityisesti ohjauspyörän harmaiksi maalattujen painikkeiden kanssa tätä voi pitää pienenä ihmeenä, sillä yleensä nämä osat kuluvat kilpailijoissa ensimmäisenä. Viisarimittareiden keskellä oleva ajotietokoneen näyttö kertoo, että auto on säästänyt viimeaikaisten ajojensa aikana yli 80 kilogrammaa hiilidioksidia hyödyntämällä start-stop -automatiikkaa. Tämä vastaa Qashqain kulutuksella 620 kilometrin ajomatkaa, joten saavutus ei ole huono. Lisäksi järjestelmä toimii vielä Helsingin jonoliikenteessäkin siedettävän ripeästi. Ajoavustimia kaivatessa Vaihde D:lle ja menoksi. Qashqain CVT-vaihteisto käyttäytyy monia kilpailijoita “normaalimmin”, mutta liekö ikä tai vanhentunut ohjelmointi tuonut vaihteistoon myös epäröintiä. Tasaisellakin nopeudella ajettaessa moottorin kierrosluku seilaa kahden portaan väliä, aiheuttaen pahimmillaan tuntuvan nykäyksen. Tehoa on 85 kilowattia eli 115 hevosvoimaa, mikä riittää etuvetoisen perheauton tyypillisessä käytössä hyvin. Kulutus liikkuu maantieliikenteessä viiden litran molemmin puolin sataa kilometriä kohden. Jousitusta voi luonnehtia taajamanopeuksissa napakaksi ja maantienopeuksissa vähän lötköksi, eli suoritus on tässäkin melko keskinkertainen. Qashqai on kuitenkin kuntonsa puolesta hyvässä vedossa, sillä alustasta tai sisustuksesta ei kuulu ylimääräisiä narinoita tai kuminoita vielä elinkaaren tässäkään vaiheessa. Auton karvalakkimallinen varustelu on nopeasti läpikäyty. Radion paririvinen mustavalkonäyttö tekee bluetooth-parituksesta tavallista kankeampaa, erityisesti kun pariliitos tuntuu vähän väliä unohtuvan. Kojelaudan kosketusnäytön puuttuminen tarkoittaa heti perinteisempää ohjaamoilmettä. Painikkeet ovat päivän sana, mutta vastaavasti asetusten vaihtaminen kannattaa unohtaa. Navigointikin sujuu paremmin asettamalla älypuhelin sille varattuun telineeseen. Myös kuljettajaa avustavat varusteet tuntuvat olevan 1990-luvulta, sillä Qashqaista löytyy vain perinteinen vakionopeudensäädin. Ei siis pelkoa kaista-avustimen tai nopeusvaroittimen piippailusta, mutta myös automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän turva puuttuu. Ehkä eniten kaipaa parkkitutkaa, sillä peilinäkymästä on vaikea arvioida auton perän sijaintia ruutuun peruutettaessa. Kamerajärjestelmä ei myöskään haittaisi lapsiperhekäytössä. Pelkistetystä varustelusta kertovat myös sumuvalojen paikalla olevat muovitulpat. Ikkunat ovat kyllä kauttaaltaan sähkötoimiset, mutta vain kuljettajan lasista löytyy automatiikka. Antenni on vielä perinteistä kierrettävää mallia, joka on jo uhattuna autopesussa huolettomien hainevien aikakaudella. Joskus jostain on lentänyt kivi, joka on jättänyt merkkinsä tuulilasiin, mutta onneksi jälki on aivan yläreunassa, poissa näkyvistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 63 kilometriä päivässä Palataanpa hetkeksi yleiselle tasolle. Jos Nissan Qashqai on melko tyypillinen keskiarvoauto, miten sitä käyttää keskivertosuomalainen? Ainakin 2,02 lasta toteutuu esimerkkiautomme kohdalla lähes pilkulleen. Tilastokeskuksen mukaan keskivertosuomalainen on etunimeltään Juhani, sukunimeltään Korhonen ja veriryhmältään A+. Hän on 43,7 vuotta vanha ja asuu 80,6 neliömetrin talossa puolisonsa kanssa. Päivittäinen työmatka on 14 kilometriä. Vuoden 2021 henkilökilometrisuoritteen mukaan henkilöautolla ajetaan 63 kilometriä päivässä, joten töiden lisäksi kauppa- ja harrastereissut näkyvät. Sitran hiilijalanjälkitietojen perusteella henkilöautoilu vastaa noin 18,7 prosenttia suomalaisen vuotuisista päästöistä. Tammikuun 2024 lukujen mukaan suomalainen auto poistuu rekisteristä lopullisesti noin 22,5 vuoden iässä, joten noin seitsemänvuotiaalla Qashqaillamme on takanaan kolmasosa sen odotetusta elinkaaresta. Myös ajomatkan suhteen autolta voitaneen odottaa yli 330 000 kilometrin taivalta, jos onnettomuus tai poikkeuksellisen kattava mekaaninen vika ei iske ensin. Katsastustilastoissa toisen sukupolven Qashqai on pärjännyt ensimmäistä mallipolvea paremmin. Keskimäärin suomalainen auto siirtyy toiselle omistajalleen kolmen vuoden ikäisenä, joten esimerkki-Qashqai on tilastojen valossa toisella kierroksellaan. Kolmannen omistajan vuoro on huomattavasti pidemmällä aikavälillä, joten auton sopiminen toisen omistajan elämään on ratkaisevaa. Ennen romutusta auto on keskimäärin viidennellä omistajallaan, joskin kierto muuttuu nopeammaksi elinkaaren loppupäässä. Autolla myös käytäneen vuosien varrella Rantatiellä useampia kertoja, sillä vuoden 2019 tietojen perusteella kyseessä on Suomen yleisin kadunnimi yli 220 kappaleen voimin. Ajellessa lienee soinut Cha-cha-chan lisäksi Dingon Autiotalo tai Hectorin Lumi teki enkelin eteiseen, sillä nämä kolme ovat omilla prosenttiluvuillaan tunnetuimpien suomalaisten kappaleiden joukossa. Lopuksi kansallinen virkistys Ajelumme päätteeksi lähitaajaman osuuskaupasta tarttuu mukaan paketti klassista suomalaista kahvia. Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen mukaan mustaa nektariinia kuluu maassamme hienoisesta laskusta huolimatta 8,9 kiloa per henkilö vuodessa. Se on tietysti enemmän kuin missään muualla. Tässä ollaan tavallisuuden ytimessä. Suomen yleisin automalli kuskaamassa Suomen vakiovastauskahvia tyypillisiä ajomatkoja. Suorastaan epätavallisen tavallinen päivä. Mitä Qashqain takana? Traficomin ajoneuvodata paljastaa mielen-kiintoisia seikkoja Suomen autokannasta. Tilastot vahvistavat sen, minkä moni tietää jo ennakkoon: Suomen yleisin automerkki on Toyota. Japanilaisvalmistajan henkilöautoja oli kesäkuun lopussa 2023 liikennekäytössä 394 223 kappaletta. Päälle tulevat vielä 65 860 pakettiautoa, jolloin Toyotien yhteismäärä nousee kunnioitettavaan 460 083 autoon. Toyota Corolla on automalleista yleisin: mallia oli viime kesäkuussa liikennekäytössä yli 110 472 kappaletta. Toisena tulee Volkswagen Golf reilulla 98 117 autolla, ja Škoda Octavia pitää kolmatta sijaa 85 865 autolla. Näissä ovat mukana myös pakettiautoiksi rekisteröidyt autot, joita esiintyy erityisesti vanhemmissa dieseleissä. Corollan ylivoimaa lisää entisestään se, että malli antaa tasoitusta niiden noin kymmenen vuoden ajalta, kun osa malleista myytiin nimellä Auris. Entä jos mennään yksityiskohtiin tarkemmin – millaisia keskenään mahdollisimman identtisiä autoja Suomessa on eniten? Traficomin ajoneuvorekisteritiedoissa mallinimessä on yleensä korimalli EU:n kaksikirjaimisella koodilla, moottorikoko ja joissakin myös vaihteiston tyyppi. Virallinen mallinimi on valittu tässä identtisen auton määrittäjäksi (taulukko vasemmalla). Suomen yleisimmäksi autoksi paljastui esimerkkiautoksemmekin valittu Nissan Qashqain edeltävä malliversio 1,2-litraisella bensakoneella. Auto oli suosittu koko malli-ikänsä ajan, ja korimallejakin oli vain yksi. Lisäksi valtaosa Qashqaista myytiin juuri tällä edullisella perusmoottorilla. Kakkossijalta löytyy ehkä jonkinlainen yllättäjä, Volkswagen Transporter. Suosittua pakettiautoa on myyty pitkään samantyyppisenä ja samalla mallinimellä. Lisäksi pakettiautoja on markkinoilla pienempi valikoima kuin henkilöautoja, joten suosio keskittyy vielä enemmän tiettyihin autoihin. Listalla seuraavina tulevat Toyotat eivät yllätä. Niistä Auris nousee pikku vippaskontilla ykköseksi: se sisältää sekä hatchbackejä että farmareita. Jostain syystä 2010-luvun puolivälin Toyotat on merkitty myös farmareina monikäyttöajoneuvoiksi (AF) eikä farmareiksi (AC). Arvokkaammista autoista Volvo on ikuinen kansansuosikki, nykyään usein maasturina – vaikka XC60:t jostain syystä ovatkin korimalliltaan merkitty farmareiksi (AC). Vanhemmista autoista näkee vielä aiempaa suomalaista mallinimikäytäntöä. Niistä Volkswagen ”neloskoppa”-Golfin farmari 1,6-litraisella bensakoneella on yhä Suomen 12:nneksi yleisin auto. Oheinen taulukko paljastaa yleisimpien autojen yleisimmät värit. Kun väri otetaan mukaan yhdeksi hakukriteeriksi, suosituimpien lista koostuu entistäkin identtisemmän näköisestä autojoukosta. Hauskasti värien myötä kärkipää vaihtuu. Valkoisina suositut Tesla Model 3 sekä pakettiautot nostavat sijoituksiaan. Valkoinen manuaalivaihteinen Transporter on nyt suorastaan ylivoimainen ykkönen. Teksti Raimo Tengvall Suomen 30 yleisintä mallinimeä MerkkiMallinimiMäärä kplVuosimalli (mediaani)NissanQashqai Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 197 cm³17 5972017VolkswagenTransporter Umpikorinen (BB) 6ov 1 968 cm³16 1722015ToyotaAuris Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 798 cm³15 5962016ToyotaYaris Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 329 cm³13 9822014VolvoXC60 Farmari (AC) 4ov 2 400 cm³ A13 1682013ToyotaCorolla Farmari (AC) 4ov 1 798 cm³12 6352021NissanQashqai Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 598 cm³12 0182012ToyotaAvensis Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 798 cm³11 3242015ToyotaC-HR Viistoperä (AB) 4ov 1 798 cm³10 8992019FordFiesta Viistoperä (AB) 4ov 998 cm³10 7462015VolvoXC60 Farmari (AC) 5ov 1 969 cm³ A10 3732021Volkswagen5D Golf Variant 1.6-1J/2509 0592004ToyotaRAV4 Farmari (AC) 4ov 2 487 cm³9 0322021ToyotaYaris Hybrid Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 497 cm³9 0172017FordTransit Umpikorinen (BB) 4ov 2 198 cm³8 9732012ToyotaYaris Viistoperä (AB) 4ov 1 490 cm³8 9432021VolkswagenPassat Farmari (AC) 5ov 1 395 cm³ A8 3112017VolkswagenTransporter Umpikorinen (BB) 6ov 1 968 cm³ A8 1012018ŠkodaOctavia Farmari (AC) 4ov 1 968 cm³ A7 7152016TeslaModel 3 Sedan (AA) 4ov7 5822021VolkswagenPolo Viistoperä (AB) 5ov 999 cm³7 4512018Mercedes-BenzVito Umpikorinen (BB) 6ov 2 143 cm³ A7 1372016VolkswagenPassat Farmari (AC) 5ov 1 968 cm³ A6 9362016VolvoV70 Farmari (AC) 4ov 2 400 cm³ A6 8952009VolvoV60 Farmari (AC) 5ov 1 969 cm³ A6 8922020FordTransit Custom Umpikorinen (BB) 4ov 1 995 cm³6 5082019VolkswagenGolf Farmari (AC) 5ov 1 197 cm³6 3752014Nissan4D Almera Sedan 1.5-BAAN16/2546 2302004ŠkodaSuperb Farmari (AC) 4ov 1 968 cm³ A6 2302015ToyotaCorolla Sedan (AA) 4ov 1 598 cm³6 1752014 Suomen 30 yleisintä mallinimeä ja väriä MerkkiMallinimiVäriMäärä kplVuosimalli (mediaani)VolkswagenTransporter Umpikorinen (BB) 6ov 1 968 cm³valkoinen8 5992016ToyotaAuris Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 798 cm³valkoinen4 1002016TeslaModel 3 Sedan (AA) 4ovvalkoinen4 0482021ToyotaCorolla Farmari (AC) 4ov 1 798 cm³valkoinen4 0112021ToyotaYaris Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 329 cm³punainen3 9542013FordTransit Custom Umpikorinen (BB) 4ov 1 995 cm³valkoinen3 8972019ToyotaAvensis Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 798 cm³harmaa3 8962016NissanQashqai Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 197 cm³valkoinen3 7562016FordTransit Umpikorinen (BB) 4ov 1 995 cm³valkoinen3 6992019VolkswagenPassat Farmari (AC) 5ov 1 395 cm³ Avalkoinen3 4062017ToyotaAuris Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 798 cm³harmaa3 3772017FordTransit Umpikorinen (BB) 4ov 2 198 cm³valkoinen3 3422013ToyotaYaris Viistoperä (AB) 4ov 1 490 cm³valkoinen3 2832022VolvoXC60 Farmari (AC) 4ov 2 400 cm³ Amusta3 2502013VolvoXC60 Farmari (AC) 4ov 2 400 cm³ Avalkoinen3 1072014VolkswagenTransporter Umpikorinen (BB) 6ov 1 968 cm³ Avalkoinen3 0272018Volkswagen5D Golf Variant 1.6-1J/250harmaa2 9392004VolvoXC60 Farmari (AC) 5ov 1 969 cm³ Amusta2 8962021NissanQashqai Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 197 cm³ruskea2 8262016FordTransit Umpikorinen (BB) 4ov 2 198 cm³harmaa2 8022012ToyotaYaris Hybrid Monikäyttöajon. (AF) 4ov 1 497 cm³valkoinen2 7552016ToyotaRAV4 Farmari (AC) 4ov 2 487 cm³valkoinen2 7292021ToyotaC-HR Viistoperä (AB) 4ov 1 798 cm³hopea2 7272019ToyotaAuris Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 798 cm³sininen2 7042016NissanQashqai Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 598 cm³harmaa2 6562012VolvoXC60 Farmari (AC) 5ov 1 969 cm³ Avalkoinen2 6512020NissanQashqai Monikäyttöajoneuvo (AF) 4ov 1 197 cm³harmaa2 6132017TeslaModel Y Monikäyttöajoneuvo (AF) 5ovvalkoinen2 5802022VolkswagenPolo Viistoperä (AB) 5ov 999cm³valkoinen2 5572018ToyotaCorolla Farmari (AC) 4ov 1 798cm³hopea2 5522021 Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Shutterstock ja Moottorin arkisto Lähde: Traficom ajoneuvojen avoin data, tiedot 30.6.2023, koonnut Raimo Tengvall Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku