30.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sportage Plug-in Hybrid – ennen kaikkea paremmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein Kia Sportage saapuu markkinoille myös trendikkäästi lataushybridiversiona. Ominaisuuksien lisäksi myös laatuvaikutelma on loikannut sukupolvenvaihdoksessa. Hyvää: laatuvaikutelma, tasapainoiset ominaaisuudet, varusteet. Huonoa: polttomoottorin rooli lämmityksessä. Kia Sportage saattoi muutaman ensimmäisen mallipolven ajan etsiä itseään, mutta crossovereiden buumin myötä malli löysi oman paikkansa markkinoilta jo 2000-luvun alkupuolella. Se on antanut Kialle mahdollisuuden kehittää mallia rooliinsa ja nyt Sportage pääsee nauttimaan merkin yleisestä uudistumisesta logoa myöten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enemmän särmää Ulkoisesti Kia Sportage onkin näyttävä terävine kulmineen, jotka ovat selkeä ero aiempaan pyöristelyyn. Takaosassa mallia on otettu sähköauto EV6:sta. Keulailmettä tuskin kukaan sanoo erityisen kauniiksi, mutta se on näyttävä jopa sisarmalleihin verrattuna. GT-Line-varustelu tuo vielä lisää ryhtiä särmikkääseen olemukseen. Maavaraa on 170 mm. Sisällä matkustamossa Kia Sportagessa on tilaa totuttuun tapaan. Takaistuimille sopii kaksi aikuista hyvin ja tavaratilaa on 540 litraa. Lataushybridi tinkii polttomoottoriversioihin verrattuna joitain kymmeniä litroja. Tavaratilan pohjan alla on pieni säilytystila esimerkiksi latauskaapelille. Etuistuimilla sukunäkö on voimakkainta EV6:n kanssa, mutta myös hiljattain uudistunut Sorento näkyy täällä. Värimaailma ei ole järin jännittävä, mutta materiaalit ovat hyviä. GT-Linen myötä etuistuimet saavat myös jäähdytyksen kesähelteiden iloksi. Kojelautaa hallitsee kaksi 12,3-tuumaista näyttöä ja EV6:n tapaan ilmastoinnin hipaisupainikkeiden lista on muutettavissa mediakäyttöön. Erityisesti kojelaudan ja keskikonsolin laatuvaikutelma on ottanut ison loikan Sportagen edelliseen painokseen verrattuna. Saksalaismerkit voisivat ottaa oppia tavasta, jolla keskitunnelin lokeron kansi liukuu paikalleen rämähtämättä. Musta kiiltomuovi ja kosketusnäyttö ovat magneetteja pölylle ja sormenjäljille, mutta kyse on autoalalla yleisestä trendistä. Sähäkämpää sähköä Ensimmäistä kertaa Kian historiassa GT-Line-varustelu tuo myös ajettavuuteen vaikuttavan varusteen. Sähköisesti ajotilanteen mukaan säätyvät iskunvaimentimet antavat Sportagelle jämäkkyyttä ripeämmässä ajossa ja toisaalta pehmentävät olemusta kaupunkien töyssyissä. Terävät saumat tuntuvat silti reilusti, mutta kaiken kaikkiaan olemus on tasapainoisempi kuin edellisessä Sportagessa, joka oli turhan perusnapakka koko ajan. Äänieristys on keskitasoa. Kian lataushybridivoimalinja perustuu 1,6-litraiseen ahdettuun bensiinimoottoriin, kuusivaihteiseen automaattiin ja 67 kilowatin sähkömoottoriin. Käyttövoimasta ja hybriditilasta riippumatta voimaa on sopivasti. Hybridijärjestelmää voi ohjailla muutaman eri käyttötavan muodossa, opastaen joko pelkkään sähköajoon tai esimerkiksi säästämään akun varausta moottoritieajon ajan. 13,8 kilowattitunnin akuston yhdistetty WLTP-toimintamatka on 70 kilometriä. Muuten fiksusti energiaansa käyttävä Sportage joutuu kuitenkin vaivaamaan polttomoottoria matkustamon mahdollisen lämmityksen suhteen, joten täysin bensiinitön ajomatka voi olla vaikeasti saavutettavissa. Pidemmässä ajossa kulutuslukemat ovat reilussa kuudessa litrassa per 100 kilometriä. Vaihtaminen voimanlähteiden välillä tapahtuu huomaamattomasti. 7,2 kilowatin lataustehon ansiosta akun saa parhaimmillaan täyteen alle kahdessa tunnissa. Kian suko-latauslaite antaa mahdollisuuden säätää ampeerit 6-12A välillä, joten kotilataus sujuu helpommin esimerkiksi mökkiolosuhteissa. Kokonaisuutena Kia Sportagen uusi polvi on entistä itsevarmempi tuote ja sisarmalleihin verrattuna lataushybridissä tapahtunut kehitys tuo enemmän sähköajoa arkiajoon. Sportagen lataushybridiversio on aina nelivetoinen ja hinnat alkavat EX-varustelun 45 687 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kia Sportage1,6 T-GDI AWD Plug-in Hybrid GT-Line AT 265 hv Hinta alkaen 52 056 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 316 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500-4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500-4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh Toimintamatka 70 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 191 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 31 g/km Mitat pituus 4515 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 540-1715 l Omamassa: 1905 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1350 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?