30.5.2022

Koeajo: Kia Sportage Plug-in Hybrid – ennen kaikkea paremmin

Kia Sportage Plug-in Hybrid AWD GT-Line

Tuorein Kia Sportage saapuu markkinoille myös trendikkäästi lataushybridiversiona. Ominaisuuksien lisäksi myös laatuvaikutelma on loikannut sukupolvenvaihdoksessa. Hyvää: laatuvaikutelma, tasapainoiset ominaaisuudet, varusteet. Huonoa: polttomoottorin rooli lämmityksessä.

Kia Sportage saattoi muutaman ensimmäisen mallipolven ajan etsiä itseään, mutta crossovereiden buumin myötä malli löysi oman paikkansa markkinoilta jo 2000-luvun alkupuolella. Se on antanut Kialle mahdollisuuden kehittää mallia rooliinsa ja nyt Sportage pääsee nauttimaan merkin yleisestä uudistumisesta logoa myöten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Enemmän särmää

Ulkoisesti Kia Sportage onkin näyttävä terävine kulmineen, jotka ovat selkeä ero aiempaan pyöristelyyn. Takaosassa mallia on otettu sähköauto EV6:sta. Keulailmettä tuskin kukaan sanoo erityisen kauniiksi, mutta se on näyttävä jopa sisarmalleihin verrattuna. GT-Line-varustelu tuo vielä lisää ryhtiä särmikkääseen olemukseen. Maavaraa on 170 mm.

Kia Sportage Plug-in Hybrid AWD GT-Line

Sisällä matkustamossa Kia Sportagessa on tilaa totuttuun tapaan. Takaistuimille sopii kaksi aikuista hyvin ja tavaratilaa on 540 litraa. Lataushybridi tinkii polttomoottoriversioihin verrattuna joitain kymmeniä litroja. Tavaratilan pohjan alla on pieni säilytystila esimerkiksi latauskaapelille.

Kia Sportage Plug-in Hybrid AWD GT-Line

Etuistuimilla sukunäkö on voimakkainta EV6:n kanssa, mutta myös hiljattain uudistunut Sorento näkyy täällä. Värimaailma ei ole järin jännittävä, mutta materiaalit ovat hyviä. GT-Linen myötä etuistuimet saavat myös jäähdytyksen kesähelteiden iloksi. Kojelautaa hallitsee kaksi 12,3-tuumaista näyttöä ja EV6:n tapaan ilmastoinnin hipaisupainikkeiden lista on muutettavissa mediakäyttöön.

Kia Sportage Plug-in Hybrid AWD GT-Line

Erityisesti kojelaudan ja keskikonsolin laatuvaikutelma on ottanut ison loikan Sportagen edelliseen painokseen verrattuna. Saksalaismerkit voisivat ottaa oppia tavasta, jolla keskitunnelin lokeron kansi liukuu paikalleen rämähtämättä. Musta kiiltomuovi ja kosketusnäyttö ovat magneetteja pölylle ja sormenjäljille, mutta kyse on autoalalla yleisestä trendistä.

Sähäkämpää sähköä

Ensimmäistä kertaa Kian historiassa GT-Line-varustelu tuo myös ajettavuuteen vaikuttavan varusteen. Sähköisesti ajotilanteen mukaan säätyvät iskunvaimentimet antavat Sportagelle jämäkkyyttä ripeämmässä ajossa ja toisaalta pehmentävät olemusta kaupunkien töyssyissä. Terävät saumat tuntuvat silti reilusti, mutta kaiken kaikkiaan olemus on tasapainoisempi kuin edellisessä Sportagessa, joka oli turhan perusnapakka koko ajan. Äänieristys on keskitasoa.

Kia Sportage Plug-in Hybrid AWD GT-Line

Kian lataushybridivoimalinja perustuu 1,6-litraiseen ahdettuun bensiinimoottoriin, kuusivaihteiseen automaattiin ja 67 kilowatin sähkömoottoriin. Käyttövoimasta ja hybriditilasta riippumatta voimaa on sopivasti. Hybridijärjestelmää voi ohjailla muutaman eri käyttötavan muodossa, opastaen joko pelkkään sähköajoon tai esimerkiksi säästämään akun varausta moottoritieajon ajan.

Kia Sportage Plug-in Hybrid AWD GT-Line

13,8 kilowattitunnin akuston yhdistetty WLTP-toimintamatka on 70 kilometriä. Muuten fiksusti energiaansa käyttävä Sportage joutuu kuitenkin vaivaamaan polttomoottoria matkustamon mahdollisen lämmityksen suhteen, joten täysin bensiinitön ajomatka voi olla vaikeasti saavutettavissa. Pidemmässä ajossa kulutuslukemat ovat reilussa kuudessa litrassa per 100 kilometriä. Vaihtaminen voimanlähteiden välillä tapahtuu huomaamattomasti.

Kia Sportage Plug-in Hybrid AWD GT-Line

7,2 kilowatin lataustehon ansiosta akun saa parhaimmillaan täyteen alle kahdessa tunnissa. Kian suko-latauslaite antaa mahdollisuuden säätää ampeerit 6-12A välillä, joten kotilataus sujuu helpommin esimerkiksi mökkiolosuhteissa.

Kokonaisuutena Kia Sportagen uusi polvi on entistä itsevarmempi tuote ja sisarmalleihin verrattuna lataushybridissä tapahtunut kehitys tuo enemmän sähköajoa arkiajoon. Sportagen lataushybridiversio on aina nelivetoinen ja hinnat alkavat EX-varustelun 45 687 eurosta.

Kia Sportage Plug-in Hybrid AWD GT-Line

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kia Sportage1,6 T-GDI AWD Plug-in Hybrid GT-Line AT 265 hv

Hinta alkaen

52 056 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

54 316 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

132 kW (180 hv), 5500 r/min

Vääntö

265 Nm (1500-4500 r/min)

Vääntö

265 Nm (1500-4500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh

Toimintamatka

70 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

195 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,2 s

Huippunopeus

191 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,1 (yhd.)

CO2-päästöt

31 g/km

Mitat

pituus 4515 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm
Tavaratila: 540-1715 l
Omamassa: 1905 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1350 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat