25.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Merkittävästi parantunut varustelu sekä kasvaneet mitat luovat laadun tuntua. Hyvää: Istuimet, hiljaiset moottoriäänet, näkyvyys. Huonoa: Heikosti vääntävä moottori, polttoaineenkulutus, ohjaus mutkatiellä. Päällisin puolin asiat ovat hyvin reilassa. Toisen polven Hyundai i20 näyttää ja tuntuu uudelta. Laatuvaikutelma on merkittävästi parempi kuin kuusi vuotta sitten myyntiin tulleessa edeltäjässä. Viisipaikkainen pikkuauto on kasvanut neljän sentillä, yli neljän metrin pituusrajan. Leveyttä on tullut lähes 2,5 senttiä lisää, mikä tuo osaltaan matkustamoon väljyyttä. Akseliväliä on venytetty 4,5 senttiä, joten aikuisetkin matkustavat ihan kelvollisesti myös takana. Takaistuin on hyvin muotoiltu ja riittävän korkea. Tavaroitakin mahtuu pienen perheen viikonloppupyrähdykselle ihan riittävästi. Ruuman pohjan voi asettaa kahteen eri korkeuteen, joskin ero on niin pieni, ettei sillä ole käytännön merkitystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusia moottoreita Luvassa on myös uusia turboahdettuja, entistä taloudellisempia bensiinimoottoreita, mutta niitä ei valitettavasti ole vielä tuotannossa Turkissa, josta uudet i20:t kokonaisuudessaan tulevat. Ajoimme siten autoa 1,2-litraisella vapaasti hengittävällä bensiinikoneella. Saimme allemme 84-hevosvoimaisen version, joka on yhdeksän heppaa pontevampi kuin malliston huokein ehdokas. Koeajo tehtiin mäkisessä maastossa, jossa pienen myllyn rahkeet loppuivat pahasti kesken. Tasaisellakin maalla kaasua pitää polkea pohjaan ja vaihteita veivata tiuhaan. Ohitukset vaativat kohtuuttoman pitkän matkan kevyelläkin kuormalla. Vaihteita on vain viisi, joten kierrokset nousevat ilman kiihdytyksiäkin moottoritienopeuksissa korkealle, ja polttoainetta kuluu selvästi luvattua enemmän. Yksilitrainen ensi vuonna Ensi vuonna myyntiin tulee yksilitrainen, kolmisylinterinen bensiinimoottori, jossa hevosvoimia on joko 100 tai 120. Voimakkaampi voimanlähde tuottaa mukavalta kuulostavan 172 newtonmetrin vääntöhuipun. Sitä ennen vaihtoehtoina ovat 1,4-litrainen 100 hevosvoiman bensiinimoottori sekä 1,1- ja 1,4-litraiset turbodieselit, joista otetaan 75 ja 90 hevosvoimaa. Automaattivaihteiston saa vain isoimpaan bensiinimoottoriin, ja sekin on vanhanaikainen, janoisa nelivaihteinen laatikko. Onneksi vaihteensiirto toimii käsinkin juohevasti ja vipu on hyvin käden ulottuvilla. Istuimet ovat koko- ja hintaluokan parhaasta päästä. Turhan kevyt ohjaus Sähköisesti tehostettu ohjaus on mutkatiellä turhankin kevyt, mutta auto etenee silti suuntavakaasti ainakin kuivalla kelillä. Edes voimakas tuuli ei i20:tä heilutellut. Moottoriäänet on eristetty erinomaisesti. Karkealla tiellä rengasäänet nousivat esiin, joten nastarenkailla matkustamo saattaa olla meluisa. Tiessä olevat hidastetöyssyt ja saumat iskevät terävästi. Autosta näkee hyvin ulos. Lisävarusteinen peruutuskamera antaa vielä taustatukea näyttämällä kuvaa taustapeilissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohentunut varustelu Varustelu on parantunut merkittävästi, sillä i20:een saa myös pysäköintitutkat, lämmitettävän ohjauspyörän, kääntyvät ajovalot, automaattisen tuulilasin huurteenpoistojärjestelmän ja kaistavahdin. Suomen malliston varustelu ja hinnat eivät ole vielä selvillä, sillä autoja pitää odotella kevääseen. Kaistavahti on periaatteessa hyvä turvavaruste, mutta ainakin mutkaisella tiellä sen jatkuva piipitys on ärsyttävää. Jos kuljettaja lähtee ylittämään kaistaviivaa ilman vilkkua, auto varoittaa siitä ensin mittaristossa, ja jos se ei tepsi, varoitusta tehostuu äänellä. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Hyundai i20 1.25 MT Ajoneuvovero 101 €/ v Moottori 1 248 cm³, bensiinimoottori, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 62 kW (84 hv), 6000 r/min Vääntö 122 Nm (4000 r/min) Vääntö 122 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 4,2 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 035 mm, leveys 1734 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 1570 mm Tavaratila: 326 l Omamassa: 1158 kg Takuu 5 vuotta ilman kilometrirajoitusta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku