23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisten autonvalmistajien nimijumpassa tapahtuu jälleen. Audi A5 on muuttuneesta nimestään huolimatta hyvin samanlainen auto kuin ennenkin. Vuonna 1994 Audi uudisti nimeämispolitiikkaansa niin, että Audi 80 seuraaja alkoi kantamaan nimeä Audi A4. Nyt sähköautojen marssiessa omina malleinaan polttomoottoristen autojen rinnalle, etenkin saksalaiset premium-valmistajat tuntuvat olevan hämmentävän sotkussa autojen nimeämislogiikan suhteen. Audin ratkaisu on kuitenkin varsin helppolukuinen: jatkossa A4-mallinimi pyhitetään saman kokoluokan täyssähköautolle ja polttomoottorikäyttöinen malli muuttuu parittomaksi käyttämään nimeä A5. A6:n kohtalo on samanlainen, se tullaan tuntemaan tulevaisuudessa nimellä A7.Nimenmuutoksessa A5 ei kuitenkaan muutu kaksioviseksi, vaikka aiemmin samalla mallinimellä tunnettiin nimenomaan kaksiovinen edustus-coupé, josta oli tarjolla myös coupemaisesti muotoiltu neliovinen versio ja kaksiovinen avo. Auto on täysin sitä, mitä A4 on tähän saakka ollut, ja entinen A5 jää näillä näkymin historian havinoihin.Uusi A5 on niin viistoperänä kuin farmarina saman pituinen: 4 829 millimetrin kokonaismitta on 67 mm enemmän kuin edellisessä A4:ssä. Akseliväliksi ilmoitetaan 2 900 mm, joka on puolestaan 80 mm aiempaa pidempi. Tämän luvataan tuovan 72 mm lisää takajalkatilaa. Leveyttä ja korkeuttakin on tullut rahtusen lisää. Ajettavuus Vaivattomuus Ei dieseliä Muotoilussa huomattavinta on aiempaa matalampi keula, ja sitä myötä myös maski on matalampi. Maskin alla sijaitsee tumma ritilä, johon on epäsymmetrisesti upotettu sensoreita ja kameroita. Sivuprofiilissa huomattavissa on levenevät olkalinjat. Eniten A5:n muotoilu kuitenkin poikkeaa totutusta Audista auton takapäässä, jossa ilmettä hallitsee yhteneväisenä jatkuva takavalo, joka on ohuimmillaankin poikkeuksellisen leveä. Samat takavalot muuten löytyvät niin viistoperäisestä kuin farmaristakin, joka helpottaa muun muassa 20 vuoden päästä purkuautoista osia etsivien urakkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäyttöjen sotaAuton sisältä löytyy 11,9-tuumainen mittaristonäyttö ja 14,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Lisäksi matkustajan paikalle on tarjolla paremmin varusteltuna myös oma 10,9-tuumainen näyttö. Tuulilasin heijastusnäyttö on aiempaa isompi ja varsin monikäyttöinen. Sille voi heijastaa nopeuden ja navigointinuolien lisäksi esimerkiksi tietoviihdejärjestelmän tietoja. Sisustamateriaalit näyttävät ja tuntuvat ensituntumalta yhä laadukkailta. Ajovalojen, peilien ja istuinten säädöt on viety nyt kuljettajanpuoleiseen oveen sähköikkunoiden kytkimien kaveriksi. Aluksi peilin säätöä joutuu hieman hipuilemaan, mutta eiköhän tähänkin ratkaisuun totu varsin nopeasti.Ei dieseliä SuomeenAudi A5 tulee tarjolle 2-litraisella bensiinimoottorilla, kahtena eri tehovariaationa (TFSI 110 kW ja TFSI 150 kW) ja suorituskykyisemmällä S5-nimellä myös 2,9-litraisella bensiinimoottorilla (270 kW). Neliveto ei ole tarjolla 110-kilowattiseen voimalinjavaihtoehtoon. Myöhemmin tarjonta täydentyy vielä lataushybridillä, josta tulee niin ikään kaksi tehovaihtoehtoa: 230 ja 270 kW. Lataushybrideille lupaillaan yli sadan kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Myös dieselversio on olemassa, mutta sitä ei näillä näkymin tulla maahantuomaan Suomeen.Dieselmallin puuttumisen vuoksi A5:n MHEV+-hybridivoimalinjan tarjonta jää Suomessa ainoastaan S5-mallien yhteyteen, sillä 2-litraisen bensiinimoottorin pariksi täyshybridivoimalinjaa ei ole tuotu. Audi on nimennyt itse hybridivoimalinjansa osuvasti MHEV+:ksi, joka viittaa siiten, että kyseessä olisi kevythybridivoimalinja, mutta vain normaalia tehokkaammalla sähköavustuksella. Virallisen termistön mukaan kuitenkin auto joka voi liikkua yksin kummalla tahansa käyttövoimistaan (kuten A5 voi) on täyshybridi, vaikka sähköajo rajoittuisi pieniin nopeuksiin.Koska kehityksen halutaan aina tapahtuvan oikeaan suuntaan, Audi on omien sanojensa mukaisesti parantanut myös auton ajokäyttäytymistä, ja esittelee väitteen tueksi epämääräisiä graafeja siitä montako prosenttia parannusta on tullut. Graafista on vain unohtunut laittaa mittayksiköt mukaan, joten sillä ei ole kauheasti arvoa. Parempaa ajettavuutta on kuitenkin haettu muun muassa ohjausta ja paikoittain alustaa jäykistämällä.Sama vanha hyvä itsensäAuton ohjaamossa kaikki tuntuu perinteiselle Audille. Ilahduttavaa on, että koeajoyksilössä on miellyttävästi tukevat kangaspenkit. Ylemmän tason kangaspintaiset istuimet kun tuntuvat nykyään olevan suorastaan harvinaisuus.Tiloiltaan Audi tuntuu täyttävän lupauksensa: kaksi yli 180-senttimetristä mahtuu istumaan autossa peräkkäin hyvin. Tavaratilat ovat niin viistoperässä kuin elämäntapafarmarissa hyvin samanlaiset. Tilavuudessa eroa syntyy 31 litraa farmarin hyväksi. Molempien kotinluukut myös aukeavat kiitettävän korkealle.Yhden päivän ensikoeajolla Audi ei yllätä ajotuntumallaan, sillä se on kauttaaltaan hyvällä tolalla. Alustan liikkeet ovat jämäkkiä, mutta kontrolloituja. Ohjaus ei korostu ajaessa hyvässä tahi pahassa. 150-kilowattinen bensiinivoimalinja liikkuu varsin rivakasti, eivätkä kaksoiskytkinvaihteiston viiveet ole konsernin pahimmasta päästä, vaikka pieniä tuumaustaukoja välillä ilmeneekin. Ennen kaikkea ajaminen tuntuu vaivattomalta, eikä mitään ärsyttävyyksiä ehdi päivän aikana nousta pintaan.Audi A5 jättää ensivaikutelman autosta, johon tyypillinen A4-kuljettaja ei tule varmasti pettymään. Uudistuksia on tehty selvästi harkiten ja vankkaa kuluttajakuntaa liikaa tökkimättä.Ensimmäisten uusien mallien luvataan rantautuvan Suomeen vielä loppusyksystä. Viistoperäisen A5:n hinta alkaa 110-kilowattisella voimalinjalla 49 996 eurosta, ja farmarin samalla voimalinjalla 51 986 eurosta. Rivakampi viritysaste tuo hintaan karkeasti nelisen tonnia lisää, ja neliveto vielä 3 000 euroa sen päälle. Suorituskykyisemmän Audi S5:n hinta alkaa 97 990 eurosta. Tarkemmin A5:n tuntumiin palataan myöhemmin, kun auto saadaan perusteellisempaan kotimaan koeajoon. Audi A5 Avant TFSI quattro 150 kW POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 984 cm3 7-v. automaattivaihteisto 150 kW (204 hv), 340 Nm WLTP-kulutus 7,2 l/100km CO2-päästöt 163 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,6 s huippunopeus 242 km/h Mitat Pituus 4 829 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 1 460 mm Akseliväli 2 892 mm Tavaratila 448–1 396 l Omamassa 1 765 kg perävaunu 1 900 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen 58 990€ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 2.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 25.8.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Audi Q6 e-tron – prototyypin koeajo maailman laidalla 13.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q8 E-tron – sähköautojen perus-premiumia 26.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q8 E-tron – pidemmälle, tehokkaammin, sulavammin 15.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 3 Sportback – vielä kerran vitosella Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?