23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisten autonvalmistajien nimijumpassa tapahtuu jälleen. Audi A5 on muuttuneesta nimestään huolimatta hyvin samanlainen auto kuin ennenkin. Vuonna 1994 Audi uudisti nimeämispolitiikkaansa niin, että Audi 80 seuraaja alkoi kantamaan nimeä Audi A4. Nyt sähköautojen marssiessa omina malleinaan polttomoottoristen autojen rinnalle, etenkin saksalaiset premium-valmistajat tuntuvat olevan hämmentävän sotkussa autojen nimeämislogiikan suhteen. Audin ratkaisu on kuitenkin varsin helppolukuinen: jatkossa A4-mallinimi pyhitetään saman kokoluokan täyssähköautolle ja polttomoottorikäyttöinen malli muuttuu parittomaksi käyttämään nimeä A5. A6:n kohtalo on samanlainen, se tullaan tuntemaan tulevaisuudessa nimellä A7.Nimenmuutoksessa A5 ei kuitenkaan muutu kaksioviseksi, vaikka aiemmin samalla mallinimellä tunnettiin nimenomaan kaksiovinen edustus-coupé, josta oli tarjolla myös coupemaisesti muotoiltu neliovinen versio ja kaksiovinen avo. Auto on täysin sitä, mitä A4 on tähän saakka ollut, ja entinen A5 jää näillä näkymin historian havinoihin.Uusi A5 on niin viistoperänä kuin farmarina saman pituinen: 4 829 millimetrin kokonaismitta on 67 mm enemmän kuin edellisessä A4:ssä. Akseliväliksi ilmoitetaan 2 900 mm, joka on puolestaan 80 mm aiempaa pidempi. Tämän luvataan tuovan 72 mm lisää takajalkatilaa. Leveyttä ja korkeuttakin on tullut rahtusen lisää. Ajettavuus Vaivattomuus Ei dieseliä Muotoilussa huomattavinta on aiempaa matalampi keula, ja sitä myötä myös maski on matalampi. Maskin alla sijaitsee tumma ritilä, johon on epäsymmetrisesti upotettu sensoreita ja kameroita. Sivuprofiilissa huomattavissa on levenevät olkalinjat. Eniten A5:n muotoilu kuitenkin poikkeaa totutusta Audista auton takapäässä, jossa ilmettä hallitsee yhteneväisenä jatkuva takavalo, joka on ohuimmillaankin poikkeuksellisen leveä. Samat takavalot muuten löytyvät niin viistoperäisestä kuin farmaristakin, joka helpottaa muun muassa 20 vuoden päästä purkuautoista osia etsivien urakkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäyttöjen sotaAuton sisältä löytyy 11,9-tuumainen mittaristonäyttö ja 14,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Lisäksi matkustajan paikalle on tarjolla paremmin varusteltuna myös oma 10,9-tuumainen näyttö. Tuulilasin heijastusnäyttö on aiempaa isompi ja varsin monikäyttöinen. Sille voi heijastaa nopeuden ja navigointinuolien lisäksi esimerkiksi tietoviihdejärjestelmän tietoja. Sisustamateriaalit näyttävät ja tuntuvat ensituntumalta yhä laadukkailta. Ajovalojen, peilien ja istuinten säädöt on viety nyt kuljettajanpuoleiseen oveen sähköikkunoiden kytkimien kaveriksi. Aluksi peilin säätöä joutuu hieman hipuilemaan, mutta eiköhän tähänkin ratkaisuun totu varsin nopeasti.Ei dieseliä SuomeenAudi A5 tulee tarjolle 2-litraisella bensiinimoottorilla, kahtena eri tehovariaationa (TFSI 110 kW ja TFSI 150 kW) ja suorituskykyisemmällä S5-nimellä myös 2,9-litraisella bensiinimoottorilla (270 kW). Neliveto ei ole tarjolla 110-kilowattiseen voimalinjavaihtoehtoon. Myöhemmin tarjonta täydentyy vielä lataushybridillä, josta tulee niin ikään kaksi tehovaihtoehtoa: 230 ja 270 kW. Lataushybrideille lupaillaan yli sadan kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Myös dieselversio on olemassa, mutta sitä ei näillä näkymin tulla maahantuomaan Suomeen.Dieselmallin puuttumisen vuoksi A5:n MHEV+-hybridivoimalinjan tarjonta jää Suomessa ainoastaan S5-mallien yhteyteen, sillä 2-litraisen bensiinimoottorin pariksi täyshybridivoimalinjaa ei ole tuotu. Audi on nimennyt itse hybridivoimalinjansa osuvasti MHEV+:ksi, joka viittaa siiten, että kyseessä olisi kevythybridivoimalinja, mutta vain normaalia tehokkaammalla sähköavustuksella. Virallisen termistön mukaan kuitenkin auto joka voi liikkua yksin kummalla tahansa käyttövoimistaan (kuten A5 voi) on täyshybridi, vaikka sähköajo rajoittuisi pieniin nopeuksiin.Koska kehityksen halutaan aina tapahtuvan oikeaan suuntaan, Audi on omien sanojensa mukaisesti parantanut myös auton ajokäyttäytymistä, ja esittelee väitteen tueksi epämääräisiä graafeja siitä montako prosenttia parannusta on tullut. Graafista on vain unohtunut laittaa mittayksiköt mukaan, joten sillä ei ole kauheasti arvoa. Parempaa ajettavuutta on kuitenkin haettu muun muassa ohjausta ja paikoittain alustaa jäykistämällä.Sama vanha hyvä itsensäAuton ohjaamossa kaikki tuntuu perinteiselle Audille. Ilahduttavaa on, että koeajoyksilössä on miellyttävästi tukevat kangaspenkit. Ylemmän tason kangaspintaiset istuimet kun tuntuvat nykyään olevan suorastaan harvinaisuus.Tiloiltaan Audi tuntuu täyttävän lupauksensa: kaksi yli 180-senttimetristä mahtuu istumaan autossa peräkkäin hyvin. Tavaratilat ovat niin viistoperässä kuin elämäntapafarmarissa hyvin samanlaiset. Tilavuudessa eroa syntyy 31 litraa farmarin hyväksi. Molempien kotinluukut myös aukeavat kiitettävän korkealle.Yhden päivän ensikoeajolla Audi ei yllätä ajotuntumallaan, sillä se on kauttaaltaan hyvällä tolalla. Alustan liikkeet ovat jämäkkiä, mutta kontrolloituja. Ohjaus ei korostu ajaessa hyvässä tahi pahassa. 150-kilowattinen bensiinivoimalinja liikkuu varsin rivakasti, eivätkä kaksoiskytkinvaihteiston viiveet ole konsernin pahimmasta päästä, vaikka pieniä tuumaustaukoja välillä ilmeneekin. Ennen kaikkea ajaminen tuntuu vaivattomalta, eikä mitään ärsyttävyyksiä ehdi päivän aikana nousta pintaan.Audi A5 jättää ensivaikutelman autosta, johon tyypillinen A4-kuljettaja ei tule varmasti pettymään. Uudistuksia on tehty selvästi harkiten ja vankkaa kuluttajakuntaa liikaa tökkimättä.Ensimmäisten uusien mallien luvataan rantautuvan Suomeen vielä loppusyksystä. Viistoperäisen A5:n hinta alkaa 110-kilowattisella voimalinjalla 49 996 eurosta, ja farmarin samalla voimalinjalla 51 986 eurosta. Rivakampi viritysaste tuo hintaan karkeasti nelisen tonnia lisää, ja neliveto vielä 3 000 euroa sen päälle. Suorituskykyisemmän Audi S5:n hinta alkaa 97 990 eurosta. Tarkemmin A5:n tuntumiin palataan myöhemmin, kun auto saadaan perusteellisempaan kotimaan koeajoon. Audi A5 Avant TFSI quattro 150 kW POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 984 cm3 7-v. automaattivaihteisto 150 kW (204 hv), 340 Nm WLTP-kulutus 7,2 l/100km CO2-päästöt 163 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,6 s huippunopeus 242 km/h Mitat Pituus 4 829 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 1 460 mm Akseliväli 2 892 mm Tavaratila 448–1 396 l Omamassa 1 765 kg perävaunu 1 900 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen 58 990€ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 2.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 25.8.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Audi Q6 e-tron – prototyypin koeajo maailman laidalla 13.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q8 E-tron – sähköautojen perus-premiumia 26.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q8 E-tron – pidemmälle, tehokkaammin, sulavammin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä