1.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q3 – kerrankin kaikki uusiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q3 on merkin ensimmäinen pienempi automalli, joka siirtyy uuteen kosketusnäytöllä tehtyyn käyttöjärjestelmään. Muutenkin kaikki on uusittu. Hyvää: Ajettavuus, tilankäyttö, runsaat varustelumahdollisuudet. Huonoa: Vaihteiston viivyttely 2-litraisissa bensiinimalleissa. Audi Q3:n sukupolvenvaihdosta ei voi olla huomaamatta: poissa ovat pyöreänpulleat muodot ja laadukas, mutta yksityiskohdiltaan varsin vanhahtava sisusta. Tilalla ovat särmikkäät muodot: Q3 näyttää modernilta ja menevältä. Joidenkin silmään uutuuden lukuisat pokkaukset ja perusmallinakin varsin aggressiivinen ilme voivat näyttää turhakin kiireiseltä, mutta yhä rajummilta ja hurjemmilta näyttävien uutuusmaasturien joukossa Q3 on lopulta jopa tyylikkään hillitty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttöä kosketuksellaUutuuden sisätilat ovat erityisen mielenkiinnon kohteena. Q3 saa olla ensimmäinen pienempi Audi-malli, joka käyttää uutta A8-edustusautossa esiteltyä kosketusnäyttöpohjaista MMI Touch -käyttöliittymää. Pyöritettävän rullan sijaan toimintoja hallitaan nyt pelkästään kosketusnäytöltä. Näytön symbolit ovat suuria sekä selkeitä, ja järjestelmä reagoi nopeasti, joten käyttökokemus on kosketusnäytöksi tavallista miellyttävämpi. Isommissa Audeissa järjestelmä luottaa kahteen näyttöön, mutta Q3 saa tyytyä yhteen. Käytännössä suurin ero nähdään tekstinsyötössä: auton liikkuessa Q3 vastaanottaa tekstiä vain piirtämällä kirjaimia, perinteisen näppäimistön saa ruudulle vasta pysähtyessä. Ilmastointia Q3:ssa hallitaan yhä perinteisin painikkein. Ensikoeajoissa oli tarjolla vain hienoimmin ruuduin varusteltuja yksilöitä. Tällöin mittaristo piirretään 12,3-tuumaiselle näytölle ja keskiruudun halkaisija yltää 10,1 tuumaan.Kuorrutus lisähintaanJo perusmallissa mittaristo piirretään 10,25-tuumaiselle näytölle, mutta tällöin keskikonsoli luottaa perinteiseen painikkeilla toimivaan radioon. Jos sen vaihtaa 8,8-tuumaiseen kosketusnäyttöön, voi myös mittariston päivittää muokattavaksi versioksi. Perusmalli poikkeaa siis melkoisesti kuvissa esiintyvien Google Earth -satelliittikuvien teknologiakiillosta.Valaistu Audi-teksti ja tekstiililistat kohottavat tunnelmaa.Teknologiahuuma näkyy myös aktiivisessa turvavarustelussa: hinnat alkaen -malli kattaa jo jalankulkijat, pyöräilijät ja autot tunnistavan hätäjarrutusjärjestelmän ja kaista- ja katvevahdit. Lisärahalla autoon voi lisätä 360-asteen kamerajärjestelmän ja ruuhka-avustimen kaltaisia varusteita.Teknologian tuntua saa myös lisävarustelistalta tunnelmavalaistuksessa, joka kattaa myös kojelaudan hohtavat Audi-renkaat tai quattro-tekstin. Olemukseen tuovat tasapainoa kojelautaan ja oviverhoiluun tietyissä versioissa saatavat tekstiililistat.Avarat näkymätPerusergonomia on saksalaiseen premium-tyyliin kunnossa. Ajoasento säätyy ainakin keskimittaiselle moitteettomaksi. Kaupunkiajossa arvostaa avaraa näkyvyyttä ulos, josta kiitos kuuluu peilien ja A-pilarin väliin jäävälle katveelle ja takanäkyvyyttä parantaville pikkuikkunoille.Ajoltaan uusi Q3 on ehtaa Audia: ohjaustehostus säätyy vauhdin mukaan niin, että autoa on vaivaton hallita taajamasta moottoritielle. Ohjaus on herkkä, tarkka ja luonnollinen. Koeajoautojen varustukseen kuului lisävarusteinen proggressiivinen ohjaus, jossa ohjausvälitys nopeutuu käännön kasvaessa. Se vähentää ohjaustarvetta jyrkissä mutkissa, mutta voi jakaa mielipiteitä johdonmukaisuudessa.Jo perusmallin alusta on varsin jämäkkä 18-tuumaisin vantein. Koeajettavana oli myös tuumaa suuremmin vantein varustettuja S Line -versioita, joiden alustaa pönkitettiin sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella. Yhdistelmä on näyttävä, mutta sen valitsevan kannattaa jo etukäteen hyväksyä ylimääräiset tärähdykset ja värinät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNumerot kertovatAudi Q3:n moottorivalikoima painottuu bensiinikäyttöön ja seitsenvaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Ingolstadtilaismerkin uudella nimipolitikalla valikoima on seuraava: 1,5-litrainen 150-hevosvomainen 35 TFSI sekä aina nelivetoiset 2-litraiset 40 TFSI (190 hv) ja 45 TFSI (230 hv). Diesel on tarjolla 150-hevosvoimaisena 35 TDI:nä, jota tarjotaan nelivetomanuaalina ja etuvetoautomaattina.Q3 S-Line -varustein.Bensiinivaihtoehdoista mieluisimmaksi osoittautui pienin 35 TFSI. Sen voimavarat riittävät mainiosti, ja moottorin ja vaihteiston yhteistyö on sujuvampaa kuin kaksilitraisissa isoveljissä. Harmi, ettei perusmoottoria voi yhdistää nelivetoon.Muokattavuus vakionaSukupolvenvaihdos on venyttänyt autoa 97 milliä, josta 77 osuu akseliväliin. Leveys on kasvanut 18 milliä, mutta samalla auto on madaltunut viitisen millimetriä. Lopputuloksena auto tarjoaa varsin mainiot tilat: takaistuimella keskimittainen istuu väljästi, ja reisitukikin on varsin hyvä runsaan varvastilan ansiosta. Tavaratila on perusmuodossaan 530 litraa. Tilankäyttöä voi muokata vakiovarusteluun kuuluvalla takaistuimen säädöllä: istuin liukuu 150 millimetriä eteenpäin ja kolmiosaisen selkänojan kaltevuutta voi säätää pykälittäin.Audi Q3:n tarjoama yhdistelmä teknistä tunnelmaa ja arkista muokattavuutta vaikuttaa ensikoeajojen perusteella lupaavalta. Ensimmäiset autot saadaan maahan vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä, ja silloin selviää miten odotettu uutuus pärjää kotimaan teillä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q3 advanced 35 TFSI Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 207 km/h Mitat pituus 4485 mm, leveys 1849 mm, korkeus 1585 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja