16.7.2021

Koeajo: BMW 128ti, tuo kardaaniton kiiruhtaja

BMW 128ti

BMW 128ti on valmistajansa ensimmäinen urheilulliseksi brändätty etuvetomalli. Hyvää: voimalinja, alusta. Huonoa: aavistuksen tylsä luonne.

Baijerilaismerkin vannoutuneimmat fanit saattoivat kohottaa kulmiaan, kun muutamia vuosia sitten BMW ilmoitti 1-sarjan siirtyvän etuvetoiseen rakenteeseen. Päätös oli taloudellisessa mielessä helppo ymmärtää, mutta tunnepuoli koki kolauksen. 1-sarjalaisesta on nähty jo nelivetoinen tehokas M135 xDrive -versio, mutta nyt markkinoille on saatu nimessään merkin historiaa juhlistava etuvetoinen BMW 128ti.

BMW 128ti

Etuvetoiset sportit ovat monen muun merkin mallistosta tuttuja, mutta BMW:lle kyseessä on ensimmäinen laatuaan. Auto lainaa paljon jo aiemmin mainitulta M135-mallilta. Muun muassa moottori hieman laimennettuna versiona, jäykemmät kallistuksenvakaajat sekä perusmalleja jämäkämpi alustan viritys. Eroa muuhun mallistoon tuovat muun muassa ti-logot, punaiset ilmanohjaimet sekä punaiset jarrusatulat.

128ti on heti ensimetreiltä lähtien kompaktin sportin luonteeseen sopivan jämäkkä kuitenkin ilman epämiellyttävää pintakovuutta. Voimalinja toimii rauhallisessa ajossa hyvin ja äänimaailmassa on mukavasti matalavireistä sointia fiiliksen kohottamiseksi.

BMW 128ti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimii radallakin

Paremman kuvan auton ominaisuuksista saimme pikavisiitillä moottoriradan puolelle, missä kaikki 265 hevosvoimaa voidaan huoletta vapauttaa. Kone vetää hienosti läpi alueen ja 8-portainen ­automaattivaihteisto toimii nopeasti sekä täsmällisesti. Keulalta löytyy Torsen-tyyppinen luistonrajoitin, minkä ansiosta voima saadaan tiehen myös tiukemmista mutkista lähtiessä.BMW 128ti

Myös alusta toimii hienosti nopeuden kasvaessa. Auto tottelee tarkasti kuljettajan käskyjä ja tuntuma ajoalustaan säilyy asiallisena. Balanssin osalta auto on varsin neutraali. Pienellä yrityksellä perän saa hieman irtoamaan, mutta yleisolemukseltaan 128ti on lievästi aliohjaava.

128ti todistaa, että BMW pystyy tekemään myös nopean etuvetoauton. Se ei ole luonteikkain vaihtoehto kompaktien sporttien luokassa, eikä aavistuksen räväkämpi kokonaisuus muodostaisi ti-logojen kanssa ongelmaa. Tämän luokan perinteisimpiin edustajiin verrattuna 128ti:n merkittävin kilpailuvaltti löytyy logon tuomasta brändi­arvosta.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

BMW 128ti

Hinta alkaen

49 907 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

51 752 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

195 kW (265 hv), 4750–6500 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–4500 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,1 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,9 (yhd.)

CO2-päästöt

157 g/km

Mitat

pituus 4319 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2670 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat