16.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW 128ti, tuo kardaaniton kiiruhtaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 128ti on valmistajansa ensimmäinen urheilulliseksi brändätty etuvetomalli. Hyvää: voimalinja, alusta. Huonoa: aavistuksen tylsä luonne. Baijerilaismerkin vannoutuneimmat fanit saattoivat kohottaa kulmiaan, kun muutamia vuosia sitten BMW ilmoitti 1-sarjan siirtyvän etuvetoiseen rakenteeseen. Päätös oli taloudellisessa mielessä helppo ymmärtää, mutta tunnepuoli koki kolauksen. 1-sarjalaisesta on nähty jo nelivetoinen tehokas M135 xDrive -versio, mutta nyt markkinoille on saatu nimessään merkin historiaa juhlistava etuvetoinen BMW 128ti.Etuvetoiset sportit ovat monen muun merkin mallistosta tuttuja, mutta BMW:lle kyseessä on ensimmäinen laatuaan. Auto lainaa paljon jo aiemmin mainitulta M135-mallilta. Muun muassa moottori hieman laimennettuna versiona, jäykemmät kallistuksenvakaajat sekä perusmalleja jämäkämpi alustan viritys. Eroa muuhun mallistoon tuovat muun muassa ti-logot, punaiset ilmanohjaimet sekä punaiset jarrusatulat. 128ti on heti ensimetreiltä lähtien kompaktin sportin luonteeseen sopivan jämäkkä kuitenkin ilman epämiellyttävää pintakovuutta. Voimalinja toimii rauhallisessa ajossa hyvin ja äänimaailmassa on mukavasti matalavireistä sointia fiiliksen kohottamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimii radallakinParemman kuvan auton ominaisuuksista saimme pikavisiitillä moottoriradan puolelle, missä kaikki 265 hevosvoimaa voidaan huoletta vapauttaa. Kone vetää hienosti läpi alueen ja 8-portainen automaattivaihteisto toimii nopeasti sekä täsmällisesti. Keulalta löytyy Torsen-tyyppinen luistonrajoitin, minkä ansiosta voima saadaan tiehen myös tiukemmista mutkista lähtiessä.Myös alusta toimii hienosti nopeuden kasvaessa. Auto tottelee tarkasti kuljettajan käskyjä ja tuntuma ajoalustaan säilyy asiallisena. Balanssin osalta auto on varsin neutraali. Pienellä yrityksellä perän saa hieman irtoamaan, mutta yleisolemukseltaan 128ti on lievästi aliohjaava. 128ti todistaa, että BMW pystyy tekemään myös nopean etuvetoauton. Se ei ole luonteikkain vaihtoehto kompaktien sporttien luokassa, eikä aavistuksen räväkämpi kokonaisuus muodostaisi ti-logojen kanssa ongelmaa. Tämän luokan perinteisimpiin edustajiin verrattuna 128ti:n merkittävin kilpailuvaltti löytyy logon tuomasta brändiarvosta.Teksti ja kuvat: Mikko Autio BMW 128ti Hinta alkaen 49 907 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 752 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 195 kW (265 hv), 4750–6500 r/min Vääntö 400 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 4319 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta