16.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW 128ti, tuo kardaaniton kiiruhtaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 128ti on valmistajansa ensimmäinen urheilulliseksi brändätty etuvetomalli. Hyvää: voimalinja, alusta. Huonoa: aavistuksen tylsä luonne. Baijerilaismerkin vannoutuneimmat fanit saattoivat kohottaa kulmiaan, kun muutamia vuosia sitten BMW ilmoitti 1-sarjan siirtyvän etuvetoiseen rakenteeseen. Päätös oli taloudellisessa mielessä helppo ymmärtää, mutta tunnepuoli koki kolauksen. 1-sarjalaisesta on nähty jo nelivetoinen tehokas M135 xDrive -versio, mutta nyt markkinoille on saatu nimessään merkin historiaa juhlistava etuvetoinen BMW 128ti.Etuvetoiset sportit ovat monen muun merkin mallistosta tuttuja, mutta BMW:lle kyseessä on ensimmäinen laatuaan. Auto lainaa paljon jo aiemmin mainitulta M135-mallilta. Muun muassa moottori hieman laimennettuna versiona, jäykemmät kallistuksenvakaajat sekä perusmalleja jämäkämpi alustan viritys. Eroa muuhun mallistoon tuovat muun muassa ti-logot, punaiset ilmanohjaimet sekä punaiset jarrusatulat. 128ti on heti ensimetreiltä lähtien kompaktin sportin luonteeseen sopivan jämäkkä kuitenkin ilman epämiellyttävää pintakovuutta. Voimalinja toimii rauhallisessa ajossa hyvin ja äänimaailmassa on mukavasti matalavireistä sointia fiiliksen kohottamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimii radallakinParemman kuvan auton ominaisuuksista saimme pikavisiitillä moottoriradan puolelle, missä kaikki 265 hevosvoimaa voidaan huoletta vapauttaa. Kone vetää hienosti läpi alueen ja 8-portainen automaattivaihteisto toimii nopeasti sekä täsmällisesti. Keulalta löytyy Torsen-tyyppinen luistonrajoitin, minkä ansiosta voima saadaan tiehen myös tiukemmista mutkista lähtiessä.Myös alusta toimii hienosti nopeuden kasvaessa. Auto tottelee tarkasti kuljettajan käskyjä ja tuntuma ajoalustaan säilyy asiallisena. Balanssin osalta auto on varsin neutraali. Pienellä yrityksellä perän saa hieman irtoamaan, mutta yleisolemukseltaan 128ti on lievästi aliohjaava. 128ti todistaa, että BMW pystyy tekemään myös nopean etuvetoauton. Se ei ole luonteikkain vaihtoehto kompaktien sporttien luokassa, eikä aavistuksen räväkämpi kokonaisuus muodostaisi ti-logojen kanssa ongelmaa. Tämän luokan perinteisimpiin edustajiin verrattuna 128ti:n merkittävin kilpailuvaltti löytyy logon tuomasta brändiarvosta.Teksti ja kuvat: Mikko Autio BMW 128ti Hinta alkaen 49 907 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 752 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 195 kW (265 hv), 4750–6500 r/min Vääntö 400 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 4319 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”