2.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson näyttää tietä koko mallistolle, ja uusi resepti vaikuttaa toimivalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealaisilla on vauhti päällä, ja nyt päivitysvuorossa on katumaasturi Hyundai Tucson. Hyvää: muotoilu, laatuvaikutelma, tilat. Huonoa: nelivedon lisähinta, lataushybridi vasta myöhemmin. Konan ja Santa Fen väliin mallistossa sovitettu Hyundai Tucson osoitti jo edellisen mallikierroksen aikana merkkejä mielenkiintoisuudesta, vaikka malli jäikin hiukan valmistajansa sen ajan muotoilutrendien väliin. Nyt neljännen polven auto ottaa vetovastuun uudesta muotokielestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Geometrinen abstraktio Muotoilijat on päästetty isosti irti uuden Sensuous Sportiness -muotokielen myötä, joka näyttää paremmalta kuin kuulostaa. Terävät kulmat on viety monessa kohdin seuraavalle tasolle, ja sivuprofiililtaan uusi Tucson näyttääkin koostuvan erillisistä paloista. Auto ei keksi katumaasturisegmenttiä uudelleen, mutta pokkauksissa, taitteissa ja luonteessa ei ole säästelty. Kaikkia lopputulos ei miellytä, mutta Hyundailla on valittu mielenkiintoisempi tapa. Uusi keulailme on jatkokehitelmä aiemmasta tyylistä, mutta lukuisine koloineen ja osin jemmattuine valoineen tulos on aidosti erottuva. Myös takana muotoilutehtäviin on lähdetty rohkeasti yksityiskohtia turhaan säästelemättä. Räväköiden linjojen takana Tucson on kasvanut indeksikorotusten mukaan sentin tai pari joka suuntaan. Sisätilojen kerrotaan kuitenkin parantuneen uudistetun perusrakenteen ansiosta. Tavaratila on moottoriversiosta riippuen 546–620-litrainen. Maavaraa löytyy pienimmillään 170 mm. Laatu edellä Hyundai kehuu sisätilojen kehittyneen erityisesti laatuvaikutelman saralla. Etenkin etuistuimilta katsottuna Tucson tuntuukin loikanneen laatuvaikutelmassa ja muotoilussa yhden mallipolven yli. Premiumina itseään mainostavien kilpakumppaneiden puolelta on tosin lainattu myös mustasta ja harmaasta koostuvat värivaihtoehdot, mikä tuntuu turhan tylsältä. Takaistuimilla tilaa on hyvin. Lisää valoa saa tarvittaessa avattavalla panoraamalasikatolla. Keskellä kojelautaa oleva kosketusnäyttö on perusmalleissa kooltaan kahdeksan tuumaa, ja varustetasojen myötä näyttö kasvaa 10,25-tuumaiseksi. Tarjolla on älypuhelinliitettävyyksien lisäksi Hyundain oma Bluelink-palvelukokonaisuus. Järjestelmä ei ole erityisen ällistyttävä mutta jäsennelty käyttökelpoisen selkeästi. Älypuhelimen langaton latauskolo on kallistettu ärsyttävästi väärään suuntaan. Mittaristoksi valikoituu käytännössä aina 10,25-tuumainen värinäyttö, johon saa näkyville suurimman osan kaivatusta informaatiosta yhtä vilkaisua varten. Erityisesti paatuneita autoilijoita hymähdyttävät uudet kuutiomittarit, vaikka näkymää ei käyttäisikään. Premium-varustetasolla Tucson saa Kia Sportagesta tutun kuolleen kulman valvontajärjestelmän, johon kuuluu mittaristossa näkyvä takaviistokuva vilkkua käytettäessä. Varustepuolella Tucson tuo mukanaan muitakin tuoreita ideoita. Listalta löytyy esimerkiksi kauko-ohjaimella tapahtuva etäkäynnistys ja auton ryömitys eteen- ja taaksepäin esimerkiksi ahtaita pysäköintitilanteita varten. Moottoritieavustin paketoi mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistallapitoavustimen saman toiminnon piiriin. Melkein aina sähköistettynä Moottorivalikoimassa hallitsevat teemat ovat sähkö ja 1,6-litrainen polttomoottori. Vain hinnat alkaen bensiini- (27 990 euroa, 150 hv) ja dieselmallit (28 990 euroa, 115 hv) tulevat toimeen manuaalivaihteistolla ilman sähkölisiä. Muutoin malliversiot ovat vähintään kevythybridejä tai täyshybridejä, ja lataushybridi liittyy joukkoon myöhemmin tänä vuonna. Bensiinimoottoreissa nähdään ensimmäistä kertaa CVVD-venttiilinohjaus, jolla voidaan säätää venttiilien aukioloajan kestoa. Kaikista sähköistetyistä malliversioista on tarjolla erikseen myös nelivetopainokset, mikä helpottanee Tucsonin ostajien pähkäilyä. Nelivedon hintaero etuvetoon on tosin merkittävät 4 000–5 000 euroa. 150 hevosvoiman bensiinimalli 48 voltin kevythybriditekniikalla piristettynä liikkuu arkiajossa riittävästi. Automaattivaihteistona on tuolloin seitsenpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko. Sporttisempaa menoa löytyy 230 hevosvoiman täyshybridistä, joka 44 kilowatin sähkömoottorin ja kuusivaihteisen automaatin turvin on porukan vauhdikkain. Varsinais-Suomessa kurvaillulla koeajoreissulla myös kulutuslukemat pysyivät lupaavalla suunnalla. Kauttaaltaan uusittu Tucson on vahva tulokas suositussa katumaasturisegmentissä, ja laaja voimalinjavalikoima auttanee merkkiä tavoitteissa. Samoja ideoita nähtäneen nopeasti myös muissa korealaiskonsernin malleissa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Hybrid 150 hv 7-DCT Premium Hinta alkaen 38 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 296 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 111 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 189 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?