2.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson näyttää tietä koko mallistolle, ja uusi resepti vaikuttaa toimivalta Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Korealaisilla on vauhti päällä, ja nyt päivitysvuorossa on katumaasturi Hyundai Tucson. Hyvää: muotoilu, laatuvaikutelma, tilat. Huonoa: nelivedon lisähinta, lataushybridi vasta myöhemmin. Konan ja Santa Fen väliin mallistossa sovitettu Hyundai Tucson osoitti jo edellisen mallikierroksen aikana merkkejä mielenkiintoisuudesta, vaikka malli jäikin hiukan valmistajansa sen ajan muotoilutrendien väliin. Nyt neljännen polven auto ottaa vetovastuun uudesta muotokielestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Geometrinen abstraktio Muotoilijat on päästetty isosti irti uuden Sensuous Sportiness -muotokielen myötä, joka näyttää paremmalta kuin kuulostaa. Terävät kulmat on viety monessa kohdin seuraavalle tasolle, ja sivuprofiililtaan uusi Tucson näyttääkin koostuvan erillisistä paloista. Auto ei keksi katumaasturisegmenttiä uudelleen, mutta pokkauksissa, taitteissa ja luonteessa ei ole säästelty. Kaikkia lopputulos ei miellytä, mutta Hyundailla on valittu mielenkiintoisempi tapa. Uusi keulailme on jatkokehitelmä aiemmasta tyylistä, mutta lukuisine koloineen ja osin jemmattuine valoineen tulos on aidosti erottuva. Myös takana muotoilutehtäviin on lähdetty rohkeasti yksityiskohtia turhaan säästelemättä. Räväköiden linjojen takana Tucson on kasvanut indeksikorotusten mukaan sentin tai pari joka suuntaan. Sisätilojen kerrotaan kuitenkin parantuneen uudistetun perusrakenteen ansiosta. Tavaratila on moottoriversiosta riippuen 546–620-litrainen. Maavaraa löytyy pienimmillään 170 mm. Laatu edellä Hyundai kehuu sisätilojen kehittyneen erityisesti laatuvaikutelman saralla. Etenkin etuistuimilta katsottuna Tucson tuntuukin loikanneen laatuvaikutelmassa ja muotoilussa yhden mallipolven yli. Premiumina itseään mainostavien kilpakumppaneiden puolelta on tosin lainattu myös mustasta ja harmaasta koostuvat värivaihtoehdot, mikä tuntuu turhan tylsältä. Takaistuimilla tilaa on hyvin. Lisää valoa saa tarvittaessa avattavalla panoraamalasikatolla. Keskellä kojelautaa oleva kosketusnäyttö on perusmalleissa kooltaan kahdeksan tuumaa, ja varustetasojen myötä näyttö kasvaa 10,25-tuumaiseksi. Tarjolla on älypuhelinliitettävyyksien lisäksi Hyundain oma Bluelink-palvelukokonaisuus. Järjestelmä ei ole erityisen ällistyttävä mutta jäsennelty käyttökelpoisen selkeästi. Älypuhelimen langaton latauskolo on kallistettu ärsyttävästi väärään suuntaan. Mittaristoksi valikoituu käytännössä aina 10,25-tuumainen värinäyttö, johon saa näkyville suurimman osan kaivatusta informaatiosta yhtä vilkaisua varten. Erityisesti paatuneita autoilijoita hymähdyttävät uudet kuutiomittarit, vaikka näkymää ei käyttäisikään. Premium-varustetasolla Tucson saa Kia Sportagesta tutun kuolleen kulman valvontajärjestelmän, johon kuuluu mittaristossa näkyvä takaviistokuva vilkkua käytettäessä. Varustepuolella Tucson tuo mukanaan muitakin tuoreita ideoita. Listalta löytyy esimerkiksi kauko-ohjaimella tapahtuva etäkäynnistys ja auton ryömitys eteen- ja taaksepäin esimerkiksi ahtaita pysäköintitilanteita varten. Moottoritieavustin paketoi mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistallapitoavustimen saman toiminnon piiriin. Melkein aina sähköistettynä Moottorivalikoimassa hallitsevat teemat ovat sähkö ja 1,6-litrainen polttomoottori. Vain hinnat alkaen bensiini- (27 990 euroa, 150 hv) ja dieselmallit (28 990 euroa, 115 hv) tulevat toimeen manuaalivaihteistolla ilman sähkölisiä. Muutoin malliversiot ovat vähintään kevythybridejä tai täyshybridejä, ja lataushybridi liittyy joukkoon myöhemmin tänä vuonna. Bensiinimoottoreissa nähdään ensimmäistä kertaa CVVD-venttiilinohjaus, jolla voidaan säätää venttiilien aukioloajan kestoa. Kaikista sähköistetyistä malliversioista on tarjolla erikseen myös nelivetopainokset, mikä helpottanee Tucsonin ostajien pähkäilyä. Nelivedon hintaero etuvetoon on tosin merkittävät 4 000–5 000 euroa. 150 hevosvoiman bensiinimalli 48 voltin kevythybriditekniikalla piristettynä liikkuu arkiajossa riittävästi. Automaattivaihteistona on tuolloin seitsenpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko. Sporttisempaa menoa löytyy 230 hevosvoiman täyshybridistä, joka 44 kilowatin sähkömoottorin ja kuusivaihteisen automaatin turvin on porukan vauhdikkain. Varsinais-Suomessa kurvaillulla koeajoreissulla myös kulutuslukemat pysyivät lupaavalla suunnalla. Kauttaaltaan uusittu Tucson on vahva tulokas suositussa katumaasturisegmentissä, ja laaja voimalinjavalikoima auttanee merkkiä tavoitteissa. Samoja ideoita nähtäneen nopeasti myös muissa korealaiskonsernin malleissa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Hybrid 150 hv 7-DCT Premium Hinta alkaen 38 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 296 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 111 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 189 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom Multicap – monikäyttöinen kumppani arkeen ja työhön 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – melkein liian hyvä sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan