2.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson näyttää tietä koko mallistolle, ja uusi resepti vaikuttaa toimivalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealaisilla on vauhti päällä, ja nyt päivitysvuorossa on katumaasturi Hyundai Tucson. Hyvää: muotoilu, laatuvaikutelma, tilat. Huonoa: nelivedon lisähinta, lataushybridi vasta myöhemmin. Konan ja Santa Fen väliin mallistossa sovitettu Hyundai Tucson osoitti jo edellisen mallikierroksen aikana merkkejä mielenkiintoisuudesta, vaikka malli jäikin hiukan valmistajansa sen ajan muotoilutrendien väliin. Nyt neljännen polven auto ottaa vetovastuun uudesta muotokielestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGeometrinen abstraktioMuotoilijat on päästetty isosti irti uuden Sensuous Sportiness -muotokielen myötä, joka näyttää paremmalta kuin kuulostaa. Terävät kulmat on viety monessa kohdin seuraavalle tasolle, ja sivuprofiililtaan uusi Tucson näyttääkin koostuvan erillisistä paloista. Auto ei keksi katumaasturisegmenttiä uudelleen, mutta pokkauksissa, taitteissa ja luonteessa ei ole säästelty. Kaikkia lopputulos ei miellytä, mutta Hyundailla on valittu mielenkiintoisempi tapa.Uusi keulailme on jatkokehitelmä aiemmasta tyylistä, mutta lukuisine koloineen ja osin jemmattuine valoineen tulos on aidosti erottuva. Myös takana muotoilutehtäviin on lähdetty rohkeasti yksityiskohtia turhaan säästelemättä.Räväköiden linjojen takana Tucson on kasvanut indeksikorotusten mukaan sentin tai pari joka suuntaan. Sisätilojen kerrotaan kuitenkin parantuneen uudistetun perusrakenteen ansiosta. Tavaratila on moottoriversiosta riippuen 546–620-litrainen. Maavaraa löytyy pienimmillään 170 mm.Laatu edelläHyundai kehuu sisätilojen kehittyneen erityisesti laatuvaikutelman saralla. Etenkin etuistuimilta katsottuna Tucson tuntuukin loikanneen laatuvaikutelmassa ja muotoilussa yhden mallipolven yli. Premiumina itseään mainostavien kilpakumppaneiden puolelta on tosin lainattu myös mustasta ja harmaasta koostuvat värivaihtoehdot, mikä tuntuu turhan tylsältä. Takaistuimilla tilaa on hyvin. Lisää valoa saa tarvittaessa avattavalla panoraamalasikatolla.Keskellä kojelautaa oleva kosketusnäyttö on perusmalleissa kooltaan kahdeksan tuumaa, ja varustetasojen myötä näyttö kasvaa 10,25-tuumaiseksi. Tarjolla on älypuhelinliitettävyyksien lisäksi Hyundain oma Bluelink-palvelukokonaisuus. Järjestelmä ei ole erityisen ällistyttävä mutta jäsennelty käyttökelpoisen selkeästi. Älypuhelimen langaton latauskolo on kallistettu ärsyttävästi väärään suuntaan.Mittaristoksi valikoituu käytännössä aina 10,25-tuumainen värinäyttö, johon saa näkyville suurimman osan kaivatusta informaatiosta yhtä vilkaisua varten. Erityisesti paatuneita autoilijoita hymähdyttävät uudet kuutiomittarit, vaikka näkymää ei käyttäisikään. Premium-varustetasolla Tucson saa Kia Sportagesta tutun kuolleen kulman valvontajärjestelmän, johon kuuluu mittaristossa näkyvä takaviistokuva vilkkua käytettäessä.Varustepuolella Tucson tuo mukanaan muitakin tuoreita ideoita. Listalta löytyy esimerkiksi kauko-ohjaimella tapahtuva etäkäynnistys ja auton ryömitys eteen- ja taaksepäin esimerkiksi ahtaita pysäköintitilanteita varten. Moottoritieavustin paketoi mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistallapitoavustimen saman toiminnon piiriin.Melkein aina sähköistettynäMoottorivalikoimassa hallitsevat teemat ovat sähkö ja 1,6-litrainen polttomoottori. Vain hinnat alkaen bensiini- (27 990 euroa, 150 hv) ja dieselmallit (28 990 euroa, 115 hv) tulevat toimeen manuaalivaihteistolla ilman sähkölisiä. Muutoin malliversiot ovat vähintään kevythybridejä tai täyshybridejä, ja lataushybridi liittyy joukkoon myöhemmin tänä vuonna. Bensiinimoottoreissa nähdään ensimmäistä kertaa CVVD-venttiilinohjaus, jolla voidaan säätää venttiilien aukioloajan kestoa.Kaikista sähköistetyistä malliversioista on tarjolla erikseen myös nelivetopainokset, mikä helpottanee Tucsonin ostajien pähkäilyä. Nelivedon hintaero etuvetoon on tosin merkittävät 4 000–5 000 euroa.150 hevosvoiman bensiinimalli 48 voltin kevythybriditekniikalla piristettynä liikkuu arkiajossa riittävästi. Automaattivaihteistona on tuolloin seitsenpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko. Sporttisempaa menoa löytyy 230 hevosvoiman täyshybridistä, joka 44 kilowatin sähkömoottorin ja kuusivaihteisen automaatin turvin on porukan vauhdikkain. Varsinais-Suomessa kurvaillulla koeajoreissulla myös kulutuslukemat pysyivät lupaavalla suunnalla.Kauttaaltaan uusittu Tucson on vahva tulokas suositussa katumaasturisegmentissä, ja laaja voimalinjavalikoima auttanee merkkiä tavoitteissa. Samoja ideoita nähtäneen nopeasti myös muissa korealaiskonsernin malleissa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Hybrid 150 hv 7-DCT Premium Hinta alkaen 38 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 296 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 111 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 189 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi