9.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: iisi iilimato – Suzuki Swift Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Suzuki Swift uudistui miltei kokonaan, muttei muuttanut simppeliä luonnettaan. Hyvää: alustan toiminta, suuntavakavuus, hankintahinta, nelivetoisuus. Huonoa: suorituskyky, niukka mallivalikoima. Suzuki Swift on uusi rakennettaan myöten, minkä huomaa jo päältä. Terävimmät särmät on pyöristetty, keulan kita suurennettu ja takaovien kahvat nostettu C-pilareihin. Minimäinen kiilamuoto, Swiftin peruspiirre vuodesta 2005, jätettiin jäljelle. Swift on aiempaa hieman matalampi ja lyhyempi, mutta selvästi leveämpi. Akseliväliä on rahtusen enemmän. Painoakin on vähäsen pudotettu. Ohjaamonäkymä on ensivilkaisulla tyystin erilainen. Tärkein lisäys on kosketusnäyttö, joka toi mukanaan edellismallista puuttuneet peruutuskameran sekä älypuhelinliitettävyyden. Sen sijaan vakionopeudensäädin, joka ennen sisältyi hintaan, on pudotettu pois. Jälkiasenteinen cruise on maahantuojan mukaan tuloillaan. Hyvä, sillä digitaalinen nopeusmittari yksinkertaisesta keskinäytöstä edelleen puuttuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisäisesti sama Vaikka kuori ja perusta ovat uudet, Swift tuntuu yllättävän samalta. Sisätiloihin on järjestetty muutamia lisäsenttejä, ja tilaa onkin ulkomittoihin nähden hyvin. Ajoasento on niukoista säätövaroista huolimatta kelvollinen. Tuttuja piirteitä edellismallista – kuten sekin, että katkaisimet ovat samoilla paikoilla, selkeytensä säilyttäneenä. Uudet trendivaatteet ovat siis vain silmänlumetta. Ennallaan on myös ajotuntuma. 185/55 R16 -renkaat ovat nykymittapuulla pikemminkin rieskat, mutta eivätpä kilju, vaikka kulmaukseen runttaisi miten. Hieman yli tonnin omamassa tekee ajettavuudelle ihmeitä. Kevyt auto tietysti pomppii röykkyisellä tiellä isompia selvemmin, mutta jousitus toimii hämmentävän hyvin, eikä kolinoita kuulu. Ohjauskin tuottaa tahmeudellaan takautumia, mutta moottoritien kesävauhdissa keskitys vaikuttaa parantuneen. Suuntavakavuus on huippuluokkaa, ja vain tuulen tuiverrus tuo esiin pienen painon. Kaupunkien väliset siirtymätkin siis hoituvat, kunhan kestää pikkuautomaisen melutason. Vapaasti vaisu Nähtyä ja koettua sekin, että Swiftin alusta sietäisi tuntuvasti voimakkaamman moottorin. Yksilitraista ja kolmipyttyistä bensaturboa ei kuitenkaan tuoda Suomeen, kuten ei etuvetoista malliakaan. On siis tyytyminen vanhaan mutta viilattuun 1,2-litraiseen nelikkoon, joka on saanut muun muassa suorasuihkutuksen aiemman epäsuoraruiskun tilalle. Tehossa on hieman laskua ja vääntömomentissa lievää kasvua, mutta ominaisuudet ovat samankaltaiset. Taajamassa moottori vetää nöyrästi, ja vähänkin enemmän piiskattaessa raja tulee nopeasti vastaan. Sujuvasti siirtyvällä vaihdekepillä onkin vierailtava taajaan. Viskokytkimellä toteutettu neliveto on ennallaan, kuten sen aiheuttamat ajovastuksetkin. Nopeus putoaa kaasua nostettaessa selvästi, ja pyörät ääriasentoon käännettynä jokin tuntuu haraavan vastaan. Ketteryys sinänsä on entisestäänkin parantunut, ja liukkaalla kelillä nelikon edut peittoavat haitat moninkertaisesti – varsinkin tähän hintaan. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.suzuki.fi/swift/ Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GL 5MT Hinta alkaen 16 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 840 € Moottori Bensiinimoottori 1 242 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3840 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan