9.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: iisi iilimato – Suzuki Swift Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Swift uudistui miltei kokonaan, muttei muuttanut simppeliä luonnettaan. Hyvää: alustan toiminta, suuntavakavuus, hankintahinta, nelivetoisuus. Huonoa: suorituskyky, niukka mallivalikoima. Suzuki Swift on uusi rakennettaan myöten, minkä huomaa jo päältä. Terävimmät särmät on pyöristetty, keulan kita suurennettu ja takaovien kahvat nostettu C-pilareihin. Minimäinen kiilamuoto, Swiftin peruspiirre vuodesta 2005, jätettiin jäljelle. Swift on aiempaa hieman matalampi ja lyhyempi, mutta selvästi leveämpi. Akseliväliä on rahtusen enemmän. Painoakin on vähäsen pudotettu. Ohjaamonäkymä on ensivilkaisulla tyystin erilainen. Tärkein lisäys on kosketusnäyttö, joka toi mukanaan edellismallista puuttuneet peruutuskameran sekä älypuhelinliitettävyyden. Sen sijaan vakionopeudensäädin, joka ennen sisältyi hintaan, on pudotettu pois. Jälkiasenteinen cruise on maahantuojan mukaan tuloillaan. Hyvä, sillä digitaalinen nopeusmittari yksinkertaisesta keskinäytöstä edelleen puuttuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisäisesti sama Vaikka kuori ja perusta ovat uudet, Swift tuntuu yllättävän samalta. Sisätiloihin on järjestetty muutamia lisäsenttejä, ja tilaa onkin ulkomittoihin nähden hyvin. Ajoasento on niukoista säätövaroista huolimatta kelvollinen. Tuttuja piirteitä edellismallista – kuten sekin, että katkaisimet ovat samoilla paikoilla, selkeytensä säilyttäneenä. Uudet trendivaatteet ovat siis vain silmänlumetta. Ennallaan on myös ajotuntuma. 185/55 R16 -renkaat ovat nykymittapuulla pikemminkin rieskat, mutta eivätpä kilju, vaikka kulmaukseen runttaisi miten. Hieman yli tonnin omamassa tekee ajettavuudelle ihmeitä. Kevyt auto tietysti pomppii röykkyisellä tiellä isompia selvemmin, mutta jousitus toimii hämmentävän hyvin, eikä kolinoita kuulu. Ohjauskin tuottaa tahmeudellaan takautumia, mutta moottoritien kesävauhdissa keskitys vaikuttaa parantuneen. Suuntavakavuus on huippuluokkaa, ja vain tuulen tuiverrus tuo esiin pienen painon. Kaupunkien väliset siirtymätkin siis hoituvat, kunhan kestää pikkuautomaisen melutason. Vapaasti vaisu Nähtyä ja koettua sekin, että Swiftin alusta sietäisi tuntuvasti voimakkaamman moottorin. Yksilitraista ja kolmipyttyistä bensaturboa ei kuitenkaan tuoda Suomeen, kuten ei etuvetoista malliakaan. On siis tyytyminen vanhaan mutta viilattuun 1,2-litraiseen nelikkoon, joka on saanut muun muassa suorasuihkutuksen aiemman epäsuoraruiskun tilalle. Tehossa on hieman laskua ja vääntömomentissa lievää kasvua, mutta ominaisuudet ovat samankaltaiset. Taajamassa moottori vetää nöyrästi, ja vähänkin enemmän piiskattaessa raja tulee nopeasti vastaan. Sujuvasti siirtyvällä vaihdekepillä onkin vierailtava taajaan. Viskokytkimellä toteutettu neliveto on ennallaan, kuten sen aiheuttamat ajovastuksetkin. Nopeus putoaa kaasua nostettaessa selvästi, ja pyörät ääriasentoon käännettynä jokin tuntuu haraavan vastaan. Ketteryys sinänsä on entisestäänkin parantunut, ja liukkaalla kelillä nelikon edut peittoavat haitat moninkertaisesti – varsinkin tähän hintaan. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.suzuki.fi/swift/ Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GL 5MT Hinta alkaen 16 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 840 € Moottori Bensiinimoottori 1 242 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3840 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?