28.2.2025 Koeajo Koeajo: Kia Picantolle tehtiin jo faceliftin facelift – ja sille on syynsä Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Picanto on Kia-perheen pienin. Pienessä autossa on myös pieni hinta – ja myös pieni kate, joten vanhaa päivitetään mieluummin kuin lähdetään tekemään uutta. Kia Picanto on Kia-malliston pienin auto ja se edustaa kokoluokkaa, josta monet autovalmistajat ovat luopuneet jo kokonaan.Yksi syy, miksi moni valmistaja on luopunut kyseisestä kokoluokasta, on pieni hinta. Kun auton hinta on pieni, siitä riittää jaettavaa vähemmän kaikille myyntiketjun osapuolille, jälleenmyyjille, maahantuojalle ja valmistajalle.Picanton kolmas ja nykyinen sukupolvi tuli myyntiin vuonna 2017, vuonna 2020 se sai facelliftin ja vuonna 2023 se taas muotoiltiin uudelleen – eli Picanton nykyinen ulkomuoto on jo faceliftin facelift. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta keulassa ja perässäKun jonkun toisen automallin kohdalla tässä kohtaa esiteltäisi jo uusi malli, mutta Kia on päivittänyt Picantoa. Tuotannollisesti ja myyntiketjun näkökulmasta on varmasti järkevää toimia näin kuin uudistaa koko auto. Tuotantoa täytyy jatkaa mahdollisimman pitkäksi, jotta automallin kaikki kulut jakautuvat mahdollisimman pitkälle ajalle. Picanton kori ja perustekniikka ovat pysyneet jokseenkin samana siis vuodesta 2017, mutta nyt toisen faceliftin myötä automallin keulan ja perän muotoilu on uudistettu jälleen kokonaan ja samalla sisätilat on päivitetty esimerkiksi tietoviihdejärjestelmän ja avustiminen osalta vastaamaan nykystandardeja. Tämä tarkoittaa muun muassa EU-asetusten mukaista ISA-järjestelmää, eli älykästä nopeusvalvontaa. ISA-järjestelmä edellyttää autossa myös navigaattoria, koska se käyttää muun muassa navigaation karttapohjan tietoa. Picanton tietoviihdejärjestelmä on 8-tuumainen. LX-perusvarusteluun kuuluvat myös manuaali-ilmastointi, Bluetooth-puhelinyhteys sekä ja tarvittavat turvavarusteet, sekä esimerkiksi peruutuskamera.Picanton muotoilussa näkyy nyt sama Kian nykymuotokieli kuin Kia Sorentossa, EV9:ssä ja EV3:ssa, esimerkiksi auton ajovalot ovat käännetty pystysuuntaan auton keulan kulmissa. Picanton linjat ovat nyt tarkempia ja terävämpiä, mikä tuo autoon modernimman ilmeen. Etusäleikön ja ajovalojen muotoilu on saatu entistä dynaamisemmaksi, ja kokonaisuudessaan auto näyttää raikkaalta ja nuorekkaalta.Kompakti ja helppo käsitelläKompaktin koon ansiosta Picanto on kaupungissa ketterä. Picanto on ennen kaikkea kaupunkiauto, ja se suoriutuu siitä tehtävästä erinomaisesti kaupungin vilinässä. Ohjaus on kevyt ja Picanton pieni koko tekevät pysäköinnistä helppoa ja kadunkulmissa kääntymisistä helppoja.Picanton 1-litrainen ja 3-sylinterinen moottori tarjoaa kohtuullista tehoa ottaen huomioon auton koon ja painon. Voimaa on vain 46 kilowattia (67 hv) ja vääntöä vaivaiset 93 newtonmetriä, mikä on riittävästi kaupungissa ajamiseen ja lyhyille maantieosuuksille. Moottori on riittävän pirteä kaupungin ruuhkassa, vaikka nopeampaan maantieajoon se jääkin hieman vaisuksi. Picanto on tehty kaupunkiautoksi ja sillä siisti. Manuaalivaihteiston vaihteet ovat tarkat ja tuntuvat luontevilta, mikä lisää ajamisen nautittavuutta. Vaihteiden toiminta on pehmeää ja tarkkaa, mutta matka-ajossa vähäisestä tehosta ja vaatimattomattomasta väännöstä johtuen vaihdetta joutuu hämmentämään pienemmälle. Koska kysymyksessä on pieni kaupunkiauto, pidempikestoisessa ajossa tai moottoritien nopeuksilla voi kaivata myös enemmän tehoa ja vakautta. Moottoritielle kiihdyttäminen vaatii kuljettajalta malttia. Sisämelu maantienopeuksissa nousee myös melko kovaksi.Sisätiloiltaan Kia Picanto tarjoaa yllättävän paljon tilaa pieneksi autoksi, varsinkin etumatkustajilla on hyvin tilaa. Etuistuimet eivät ole mukavimmat, eikä ne tarjoa parasta mahdollista ergonomiaa. Takana tilat ovat myös niukat, mutta kyllä takapenkillä Picantossa tiukan paikan tullen matkustaa aikuinenkin, ainakin satunnaiset matkat.Kaiken kaikkiaan Picanto tarjoaa erinomaista vastinetta rahalle ja on monelle kaupunkilaiselle hyvä valinta. Picanto on pikkuauto, joka ei petä käytännöllisyydessään, mutta ei vastaavasti myöskään tarjoa suuria elämyksiä ajon osalta. Hyvää ja huonoa Pitkä takuu Uudistunut ulkomuoto Ajettavuus Varustelu Istuinergonomia Moottorin alavääntö Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kia Picanto 1.0 MT LX POLTTOMOOTTORI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 998 cm 3 5-v. manuaalivaihteisto 46 kW (63 hv), 93 Nm WLTP-kulutus 4,8 l/100km CO 2 -päästöt 110 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 15,6 s huippunopeus 145 km/h Mitat Pituus 3 605 mm Leveys 1 595 mm Korkeus 1 485 mm Akseliväli 2 400 mm Tavaratila 255 l Omamassa 906 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP 3 tähteä (2017) Takuu 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 17 590 € koeajoauto 18 687 € Lue lisää Kaikki artikkelit 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV9 – sähköinen sarjanousija vastaa tilakysymykseen 30.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV9 – valtava lippulaiva tarjoaa hyvät tilat usealle aikuiselle 6.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stonic – päältä pieni, mutta tiloiltaan suuri 6.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Rio 1,2 LX – katoavaa kansanperinnettä alle kahden kymppitonnin hintaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin