26.8.2024

Koeajo: Maserati Granturismo Folgore – sen suorituskyky vetää sanattomaksi

Kuva Manu Tuppurainen

Italialaisvalmistaja Maserati sai valmiiksi sähköautoversionsa Grantourismo-urheiluautostaan. Auton suorituskyky on niin hurja, että se vetää sanattomaksi.

Kiihdytys nollasta sataan 2,7 sekuntia, sanotaan auton teknisissä tiedoissa. Maailmassa on autoja, jotka kiihtyvät vieläkin nopeammin kuin Maserati Granturismo Folgore. Mutta silti Maserari Granturismo Folgoressa on raivoisa potku. Ensimmäinen pari metriä eivät Granturismo Folgorella ole ääriraivokkaita, mutta sitten jälkeen tapahtuu. 

Maserati Granturismo Folgoren riuhtaisu on niin voimakas, että kuljettaja ja kyydissä olevat tuntevat, kuinka silmämunat painuvat sisäänpäin silmäkuopissaan. Kiihdytys painaa matkustajat tiukasti istuimia vasten ja se tuntuu jokaisen kyydissäolijan sisäelimissä. 

Kiihdytys Maserati-sähköautolla on niin voimakas, että se ei tunnu enää oikein edes mukavalta, ihmiskeho ei ole tehty ottamaan vastaan tällaista kiihtyvyyttä. Maserati Granturismo Folgoren kiihtyvyys ja suorituskyky on niin hurjaa, että se vetää suoraan sanottuna sanattomaksi. Maseratissa kiihtyvyys tulee niin rajusti, että samaa tai lähes saman voi kokea vain hurjimmissa huvipuistolaitteissa.

Maserati Granturismo Folgoressa on mittalaitteisto, joka kertoo muun muassa auton kiihdytyslukemia. Kun kyydissä oli vain kuljettaja ja takakontissa latauskaapeli, Maseratin oma mittari näyttää nollasta sataan kiihdytykseksi kymmenystä alle kolmea sekuntia. Suunnilleen se annetaan, mitä siis luvataan. Muutaman vedon jälkeen ajasta voisi saada vielä kymmenyksen pois, mutta vähempikin riittää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnistaa Maseratiksi

Maserati Granturismo Folgore on valmistajalleen tällä hetkellä tärkeä tuote. Sen pitää edustaa italialaismerkkiä kaikilla osa-alueilla, niin muotoilussa, suorituskyvyssä kuin siinä, kuinka auto herättää tunteita. Niitä se myös herättää. Auton tunnistaa Maseratiksi ja ohikulkijoiden päät kääntyvät. Vaikka sanoja ei auton rattiin kuulekaan, näkee, kuinka ihmisten huulille nousee vau!-sana, kun autolla lipuu ohi.

Maserati on valmistanut GT-autoja aina toisen maailmansodan jälkeisestä ajasta saakka. Nykyinen Granturismo on grand tourismo sanan varsinaisessa merkityksessä. Se on nelipaikkainen, ja siinä on ihan kelvollinen tavaratila. Takapenkillä matkustaa lähes yhtä mukavasti kuin edessäkin, jalkatilaa on ihan kohtuullisesti ja mikä parasta, Granturismon takapenkki on muutaman sentin etupenkkejä ylempänä, jolloin takaa myös näkee hyvin. Takapenkit ovat myös etuistuinten tapaan voimakkaasti kuppimuotoon muotoillut. Maserati Granturismo olisi siis ihanteellinen auto pidemmän matkan taittamiseen, kuten sen pitää jo nimensä mukaan ollakin.

Maserati Granturismo -automalli on saanut alkunsa jo vuonna 2007, kun sen ensimmäinen sukupolvi julkistettiin. Nykyinen, toinen sukupolvi julkaistiin vuoden 2022 lokakuussa ja auto on ollut tuotannossa vuoden 2023 alkupuolelta. Ensiksi Granturismosta saatiin ulos bensiiniversiot ja täyssähköinen versio, Folgore vähän myöhemmin. Auto on tehty samalle Giorgio-alustalle kuin myös Maseratin katumaasturi Grecale.

Folgore = salama

Folgore tarkoittaa italiaksi salamaa ja Maseratin kielellä täyssähköistä autoa. Silloin auton badget, koriin kiinnitetyt merkit ja muut tunnisteet ovat kuparin värisiä, se on Maseratilla täyssähkölle pyhitetty väri.

Granturismo Folgore suunnaton suorituskyky perustuu kolmeen sähkömoottoriin, joista yksi on etuakselilla ja kaksi takana, ja jotka antavat autolle 560 kilowatin (761 hv) tehon ja 1350 newtonmetrin väännön. Marellin toimittamat sähkömoottorihan kehittävät yhteensä noin 900 kilowatin tehon, mutta ulos järjestestelmästä saadaan vain 560 kilowattia. Tämä johtuu siitä, että auton akusta ei tällä hetkellä saada ulos enempää tehoa. Maseratin insinöörit ovat sanoneetkin, että lisää tehoa pitää tuleman, kunhan auton akku saadaan vastaamaan kehityksen myötä myös tähän tarpeeseen.

Granturismossa auton tehoa voidaan jakaa vapaasti kahden takamoottorin välillä ja silloin kun autolla liikutaan leppoisammin, etumoottori huolehtii pääasiassa vedosta.

Granturismo Folgoren vääntölukemat ovat sellaiset, että harvat polttomoottorilla liikkuvat sarjatuotantoautot pystyvät edes sinne päin oleviin lukuihin. Esimerkiksi toinen oikealla takapenkillä varustettu musertavan tehokas sarjatuotannossa oleva ”GT-tykki” on Porschen Panamera Turbo S E-Hybrid, jonka sähkömoottorin ja polttomoottorin yhdistävä voimalinja tuottaa suunnilleen samat tehot, mutta ”vain” 1000 newtonmetrin väännön. Porschen virallinen luku nollasta sataan kiihdytyksessä on kaksi kymmenystä Maseratia enemmän.

Ajettavuus kunnossa

Huipputehoisessa urheiluautossa pitää luonnollisesti olla tehokkaan voimalinjan lisäksi myös ajettavuus kunnossa. Vaikka Maseratin kohdalla lipsahtaa helposti sana urheiluauto, sellainen puhdasverinen se ei ole, vaikka sen suorituskyky urheiluautoa lähenteleekin. Vielä kerran, Maserati on gran turismo, jolla neljäkin ihmistä matkustaa mukavasti pidempää matkaa.

Valittavana Maseratissa on neljä erilaista ajotilaa – Range, GT, Sport ja Corsa – ja jokaisessa tilassa auton ohjaamossa kuuluu kaiuttimien synnyttämä keinotekoinen ääni. Ajotiloja vaihtamalla auton voimapolkimen, ESC:n ja sekä mukautuvan ilmajousituksen kartat tulevat urheilullisemmiksi. Sport-asetuksessa saa napin painalluksella alustan pintakovuuden pois, ja Corsa-ajotila on tarkoitettu nimensä mukaisesti radalle, silloin auto rajoittaa menoa kaikkein vähiten.

Maserati on onnistunut tekemään Granturismo Folgoresta auton, joka on hurjan suorituskyvyn lisäksi nautinto ja kiva ajaa. Auton alusta toimii hyvin, ohjauksen tunto mutkatiellä on erinomainen. Ohjaus Maseratissa on myös nopea. 

Alusta ei ole äärimmäisen kireä silloinkaan, kun se on kaikkein tiukimmassa asennossa, joka on gran turismolle hyvä asia. Maserati Granturismo on oikeastaan niin hyvä ajaa, että autolta voisi sanoa puuttuvan jopa tietynlainen luonne. Maserati ei ole vikuri, se ei ole aggressiivinen, se ei ole mitään, vaan se on hyvä eikä se tee numeroa. Luistonesto puuttuu mutka-ajossa eleettömästi peliin eikä pyri rajoittamaan autoa, vaan ohjaamaan sitä oikeaan suuntaan.

Istuimen säädöt ja tukikin ovat Maseratissa riittävät radallekin, vaikka ne eivät ole ääriurheilulliset. Ne ovat hyvä kompromissi tukevuutta ja samalla mukavuutta, gran turismoon kuuluvat nekin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaunis kuin koru

Maserati Granturismo Folgoressa on nettokapasiteetiltaan 83 kilowattitunnin akku. Auto käyttää 800 voltin järjestelmää, joten pikalatausteho voidaan nostaa korkeaksi. Maseratissa se on 270 kilowattia, joka tarkoittaa sitä että viidessä minuutissa auto saa lisää toimintasädettä noin sata kilometriä. Korkea latausteho tarkoittaa myös sitä, että ladatessa autoa 10 prosentin varauksesta 80 prosentin varaustasoon, keskiteho saadaan optimiolosuhteissa lähes 200 kilowattiin. Nopea auto vaatii tässäkin asiassa nopeat liikkeet.

Ja vielä, Maserati on ulkomuodoltaan kuin koru. Se on kaunis italialaista muotoilua edustava tuote, joka kertoo oikealla tavalla myös Maseratin historiasta, vaikka on kaikessa sähköisyydessään juuri tätä päivää.

Maserati Granturismo Folgoressa on vielä yksi merkittävä piirre. Se on oikeastaan ainoa laatuaan, nelipaikkainen gran turismo täyssähköisenä – sellaista ei muilla valmistajilla ole, vaikka pitäisi olla!

Granturismosta on tulossa vielä tämän syksyn aikana nelipaikkainen avoauto, Grancabrio. Kun Granturismoon on tutustunut, Grancabriosta voi jo näkemättäkin sanoa, että se jos mikä herättää ihan varmasti tunteita ja ihastusta. Nelipaikkainen sähköauto avoautona! No vau! Todellakin!

Hyvää ja huonoa

  • Ajettavuus
  • Alusta
  • Teho
  • Näkyvyys taakse
  • Jo liian kova suorituskyky?

Maserati Granturismo Folgore

SÄHKÖAUTO, neliveto

560 kW (761 hv), 1350 Nm

Akku brutto / netto 92,5 / 83,0 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)

CCS: 270 kW

WLTP-kulutus 18,2 kWh / 100 km

toimintamatka 455 km

Suorituskyky 0–100 km/h 2,7 s

huippunopeus 325 km/h

Mitat

Pituus 4 959 mm

Leveys 1 957 mm

Korkeus 1 353 mm

Akseliväli 2 929 mm

Tavaratila 270 l

Omamassa 2 335  kg

perävaunu / – kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 3 v

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 219 900 €

koeajoauto 223 400 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat