25.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Maukkaasti höystetty – Hyundai i30 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven myötä Hyundai i30:n turvavarustelu nousee kiitettävälle tasolle. Hyvää: turvavarustelu, näkyvyys, pitkä takuu. Huonoa: kytkintunto, käyttökielenä englanti. Hyundai i30 on vakuuttanut kahden ensimmäisen mallisukupolven aikana etenkin luotettavuudellaan. Maaliskuussa Suomeen saapuva viistoperäinen alemman keskiluokan perheauto on ollut varma suorittaja, joka ei ole välttämättä erottunut massasta ulkoisella olemuksellaan, mutta uusi maski on entistä korskeampi.Sama keulailme siirtyy myös muihin tuleviin Hyundai-malleihin.Uuden sukupolven myötä turvavarustelu nousee kiitettävälle tasolle, sillä jo halvimmassa Classic-varustelussa vakiona tulevat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja -avustin sekä törmäysvaroitin ja vireystilavaroitin.Uusi tekniikka voi estää monta kolaria ja kenties pelastaa jopa ihmishenkiä. Koeajossa runsaampaan varusteluun kuuluva kuolleen kulman varoitin osoitti tarpeellisuutensa, sillä vilkkaassa liikenteessä kuljettaja ei ehdi huomata kaikkea sitä, minkä auto havaitsee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAiempaa kookkaampiPituutta i30 on kasvanut neljä senttiä ja leveyttä puolitoista senttiä. Pari senttiä matalampana se näyttää entistä menevämmältä. Tavaratila on kasvanut 17 litraa 395 litran lukemiin. Kontti on siis melko tyypillinen viistoperämallille. Sen käytettävyyttä parantaa liikuteltava pohjalevy ja suksiluukku. Aivan tasaista alustaa laajennettuun ruumaan ei saa, vaikka levy olisi asetettu yläasentoon.Isompiin kuljetustarpeisiin vastaa syksyllä saapuva Wagon-farmari. Merkin hieman harmaata imagoa kirkastamaan taas tulevat Volkswagen Golf GTI:n haastajaksi nimetty i30:n N-versio ja coupémainen Fastback. Nämä molemmat versiot esitellään vielä tämän vuoden puolella.Tunnoton kytkinPääsimme ajamaan autoa kolmella voimanlähteellä, joista täysin uusi on 140-hevosvoimainen 1,4 litran bensaturbo. 242 newtonmetrin vääntömomentilla se päihittää reilusti aiemman 1,6-litraisen vaparimoottorin. Vääntöhuippu saavutetaan jo 1 500 kierroksen käyntinopeudessa.Käsivaihteisena hieman haasteelliseksi osoittautui tunnoton kytkin, joka tekee vaihdoista nykiviä. Liikkeelle lähtiessä moottori pääsi sammumaankin pari kertaa, joten vasenta jalkaa pitää totuttaa polkimelle jonkin aikaa.Maahantuoja odottaa, että myydyimmäksi moottoriksi nousee yksilitrainen, kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, joka 120 hevosvoimallaan tuntui hyvin riittävältä. Nousuissa tosin tarvitaan pienempiä vaihteita käyttöön.Kolmesta 1,6-litraisesta dieselmoottorista koeajoimme tehokkainta, jossa on 136 hevosvoimaa. Seitsenportaisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa kytkimestä ei tarvinnut huolehtia, ja moottoritiellä tämä yhdistelmä vaikutti kaikkein tasapainoisimmalta. Automaatin etuna on myös ajotilan valinta kolmesta vaihtoehdosta. Niiden erot ovat tosin melko pienet.Sähköisesti tehostettua ohjausta Hyundai kertoo muuttaneensa aiempaa suoremmaksi ja nopeammaksi. Se vaikuttaa edeltäjämallia luontevammalta, mutta pienimmän bensakoneen kanssa autoa piti tuulisessa säässä hieman paimentaa, jotta suunta säilyi suorassa.Autosta näkee hyvin ulos, mistä kuuluu kiitos isoille ulkopeileille ja aiempaa suuremmalle tuulilasille. Peruutuskameran kuvanlaatu saisi olla hieman parempi. Istuma-asennosta saa ihan hyvän neutraalin mukavilla etuistuimilla. Ohjauspyörän säädöt riittävät eri pituisille kuljettajille.Jos edessä istuu keskimittaisia aikuisia, samanmittaisia matkustajia mahtuu takapenkille kaksi ja juniori heidän väliinsä. Pääntilakaan ei ole ongelma.Etelä-Euroopan sileällä asvaltilla sisämelu pysyi hyvin aisoissa, mutta karkea pinta muutti tilannetta melkoisesti. Kalleimpaan Style-varusteluun kuuluvat muita versioita 17-tuumaiset pyörät, millä voi olla osuutta asiaan.Ymmärtää englantiaNykyvaatimusten mukaisesti i30:n voi liittää sujuvasti mobiililaitteisiin. Style-varustelun kahdeksantuumainen monitoiminäyttö on selkeä, ja se on saanut prosessoriin lisää voimaa toimintojen pyörittämiseen. Halvemmissa malleissa pitää tyytyä viisituumaiseen näyttöön.Valitettavasti käyttökielenä on vielä englanti, kuten konsernin sisarmerkillä Kialla. Selkeä kojelaudan asettelu muistuttaa sekin kovasti Kian vastaavaa. Autossa on viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta, millä on merkitystä luottamuksen lisääjänä.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Teppo Komulainen ja valmistajaLue lisää: Hyundai Hyundai i30 1.4 T-GDI 6MT Style Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4340 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta ilman km-rajoitusta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen