2.2.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda ei ole saanut korjattua CX-80:n kohdalla kaikkia CX-60:n puutteita, mutta suunta on oikea. Mazda CX-80 on japanilaisvalmistajan malliston uusi Euroopan lippulaiva, pari vuotta takaperin esitellyn Mazda CX-60 -katumaasturin isoveli. Paino sanalla iso. CX-80 on 25 senttimetriä CX-60:ää pidempi, ja tämä venytys on tapahtunut akselien välillä, eli sisätiloissa.Mazda CX-80 on saatavilla kuusi- tai seitsemänpaikkaisena, kaikkiaan kolmella eri istuinvariaatiolla. Seitsemänpaikkaisessa mallissa keskirivi on tavallinen kolmipaikkainen. Kuusipaikkaisen valitessa täytyy vielä määritellä, haluaako keskirivin kahden istuimen väliin tyhjää tilaa mistä kulkea kolmannelle riville, vaiko istuinten väliin sijoitettavan keskikonsolin. Tilat Hinta Laatuvaikutelma Vaihteiston toiminta Alustan pintakovuus Ohjaus Moottorin koeajoon saatiin seitsenpaikkainen versio Homura Plus -varustelulla ja lataushybridivoimalinjalla. Auton tilat on erinomaiset. Keskimmäisellä istuinrivillä on 120 millimetrin pituussuuntainen säätövara. Tämän ansiosta 7-paikkaisessa versiossa kolmannelle riville sopii tarvittaessa istumaan myös aikuinen, joskin kompromissein. Oikeanlaisella turvaistuinyhdistelmällä autoon sopii myös peräkkäin esimerkiksi turvakaukalo ja -istuin, mutta turvaistuinarsenaalin keskellä kolmannen rivin käyttäminen voi vaatia innovatiivista soveltamista. Kolmannen rivin koematkustanut lapsi kiitti myös omasta mukitelineestä.Kun kolmatta istuinriviä ei tarvita, se voidaan taittaa alas, jolloin Mazdassa on kiitettävät 566–687 litraa tavaratilaa toisen istuinrivin asennosta riippuen. Kaikki istuimet käytössä tavaratilaa on ainoastaan 258 l.Pidemmälle tavaranlastaajalle harmitusta (ja kuhmuja) aiheuttaa myös yllättävän matalalle aukeava takakontin luukku, johon ehtii viikon koeajon aikana kolauttamaan päänsä kerran jos toisenkin.Digitaalinen mittaristo, tietoviihdejärjestelmä ja muut hallintalaitteet ovat hyvin pitkälti tutut CX-60:stä. Graafinen ilme on yhtä rauhallinen ja tyylikäs kuin sisustassa muutoinkin. Mittaristo ei ole muokattavuudeltaan huipputasoa, mutta sieltä saa näkymään kaikki tarpeelliset tiedot. Tietoviihdejärjestelmää voi hallinnoida kosketusnäytön lisäksi keskikonsoliin sijoitetulla rullalla, jonka ansiosta näyttöä ei tee mieli näppäillä kertaakaan viikon kestäneen koeajon aikana. Istuimet ovat kohtuullisen mukavat, pidempi kuljettaja voi kaivata rahtusen lisää reisitukea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoittain nykivääVoimalinjapuolella resepti on vanha tuttu. Meikäläisittäin myyvämpi versio on 2.5 E-Skyactiv PHEV, jossa yhdistyy nelisylinterinen bensiinimoottori ja sähkövoimalinja 17,8 kilowattitunnin akulla. Yhteistehoa voimalinjalle luvataan 241 kilowattia (328 hevosvoimaa). Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle Mazdan 8-portaisen, ilman momentinmuunninta toimivan automaattivaihteiston kautta.Ikävä kyllä vaihteiston toiminnassa tuntuvat samat puutteet kuin CX-60:ssä. Etenkin taajama-ajossa vaihdot saattavat olla hyvinkin töksähteleviä, reiluun kytkinpommiin verrattavia. Ja pahimmillaan tällaisia vaihtoja saattaa tulla kaksi peräkkäinkin. Sen sijaan rauhallisemmassa maantieajossa epämiellyttäviä vaihtoja ei juuri ilmennyt.Auton ohjaus toimii luonnollisemmin kuin pienemmässä mallistosisaruksessa, mutta ei silti täydellisesti. Palautus matalissa nopeuksissa on puutteellista, eikä tuntumaakaan voi liiaksi kehua. Pienessä talvipakkasessa käytännön toimintamatka asettui sekalaisessa taajama- ja maantieajossa 35 ja 40 kilometrin välille. Kesäkelissä sähköllä pääsee luonnollisesti pidemmälle ja paukkupakkasissa ei näinkään pitkälle. Type 2 -vaihtovirtalataus tapahtuu parhaillaan 7,2 kilowatin teholla (3 x 16 A).Lataushybridivoimalinjan lisäksi tarjolla on myös vastikään CX-60:eenkin esitelty 3.3 E-Skyactiv D. Salanimen takaa löytyy suora kuutosdieseli, jonka huipputeho on 187 kW (254 hv) ja huippuvääntö 550 newtonmetriä. Diesel on lataushybridiä vähemmän suorituskykyinen, ja meillä Suomessa myös päästöihin perustuvan autoverojärjestelmän vuoksi huomattavasti hinnakkaampi.Pärjääkö pienpremium-luokassa?Mazda on asemoinut itseään vahvasti hieman premium-autojen alapuolelle, kilpailemaan esimerkiksi Volvon mallien kanssa. Sisustassa ja laatuvaikutelmassa japanilaisvalmistaja onkin tehnyt erinomaista työtä pienoisen premiumin tuomisessa.Mazda luottaa perinteisiin hallintalaitteisiin, eikä se ole huono asia.Sen sijaan ajettavuudessa esiintyy pieniä puutteita vielä ohjauksen ja vaihteiston toiminnankin lisäksi. Rengasmelultaan CX-80 ei ole erityisen hiljainen ja alustamukavuudessa miinusta tulee pintanapakkuudesta. Sen sijaan huonommalla tiellä isommat epätasaisuudet ylittyvät oikein mukavasti.Lopputulemana on hieman ristiriitainen tulos. Ajamiseen asti kaikki viittaa siihen, että kyseessä olisi suorastaan premium-luokan auto. Käytännössä ajettavuuden puutteet tiputtavat kuitenkin Mazdan Euroopan lippulaivan monessa tilanteessa kilpailijoiden taakse.Varsin kilpailukykyinen hinnoittelu puolestaan nostaa hieman Mazdan pisteitä. CX-80 -lataushybridi kustantaa edullisimmillaan 57 390 euroa. Kun puhutaan yli kolmen metrin akselivälisestä 7-paikkaisesta lataushybridistä, kyseessä on sellainen hinta jonka ansiosta tiettyjä puutteita voi varmasti antaa anteeksi. Mazda CX-80 2,5 e-Skyactiv PHEV Homura Plus LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 2 488 cm3 8-v. automaattivaihteisto 241 kW (327 hv), 500 Nm Akku brutto 17,8 Lataus Type 2: 7,2 kW (2 x 16 A) WLTP-kulutus 1,6 l/100km CO2-päästöt 35 g/km toimintamatka sähköllä 60 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,8 s huippunopeus 195 km/h Mitat Pituus 4 995 mm Leveys 1 890 mm Korkeus 1 710 mm Akseliväli 3 120 mm Tavaratila 258–1 221 l Omamassa 2 165 kg perävaunu 2 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 6 v / 150 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 69 221 € koeajoauto 70 047 € Lue lisää Kaikki artikkelit 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 15.8.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 2 Hybrid – bensapihi kakkonen liikkuu lähes höyryillä 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä 25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki 30.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 – aina yhtä hauska! 10.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 – röyhkeästi isolla dieselmoottorilla 31.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 2 – korpitkin ovat sen väristä kateellisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 1.2.2025 Moottoripyöränäyttely IPR Moton Yamaha XSR 900 on kaunis kuin karkki – MP25-messujen hienoin prätkä? 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Erikois-Honda erikoishinnalla: MP25-messuilta Africa Twinin erikoisversio alle 20 000 eurolla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 28.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Tätä olette odottaneet: käytetty Mercedes-Benz S124 huutokaupataan Auto 25 -tapahtumassa! 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla