10.8.2023

Koeajo: Mazda CX-60 – röyhkeästi isolla dieselmoottorilla

Mazda osoittaa, ettei perinteinen dieselmoottori ole vielä tiensä päässä. Hyvää: voimalinja, kulutus, ajomukavuus, hyvät sisätilat, varustelu Huonoa: sisämelu

Dieselmoottorit ovat saaneet osakseen rajua ryöpytystä, ja myyntikäyrät ovat olleet laskukiidossa. Dieselistä on tullut liikenteen päästökeskustelun paholainen. Jos joku kehtaa sanoa tähän maailmanaikaan edes harkitsevansa dieselkäyttöisen auton hankkimista, alkavat muut etsiä tervaa ja höyheniä.

Automaailman sähköistyskehityksen raivotessa on suorastaan anarkistista julkaista auto, jonka voimanlähteenä toimii 3,3-litrainen ja kuusisylinterinen dieselmoottori. Ja voi pojat kuinka hienolta sellaisen ajaminen tuntuu.

Mazda on jo vuosikausia kulkenut valtavirtaa vastaan. Kun muut ovat kehitelleet toinen toistaan pienempiä bensiiniturboja ja pienentänyt moottorien iskutilavuuksia, on japanilaisvalmistaja kulkenut vastavirtaan. Mazdan moottorit ovat 2-litraisia ja parhaimmillaan yli kolmelitraisia.

CX-60:n keulalle on istutettu moottori, jollaista harva enää kuvitteli tulevan markkinoille. e-Skyactiv-D on 3,3-litrainen kevythybridi-diesel, joka tuottaa 254 hevosvoimaan tehot ja 550 Nm väännön. Teholukemat eivät ole poikkeuksellisia, mutta moottorin voimantunne ja äänimaailma ovat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Majesteettinen äänimaailma

Mazda tuntuu kiihdytyslukemaansa tehokkaammalta, sillä äänimaailma hellii korvakäytäviä. Suoran kuutoskoneen murina on suorastaan jumalaista. Nykymaailmassa moottorien tuottama äänimaailma on sähkömoottorin vikinää ja ulinaa tai pienen bensiinimoottorin eloonjäämistaistelua. CX-60 tuuttaa ilmoille maskuliinisen murinan, joka tuntuu sielussa saakka.

Vastustamattoman ääniraidan lisäksi myös voimantunne hakee vertaistaan. Suurikokoinen moottori vääntää väkevästi ja huippuvääntö tarjoillaan 1500–3000 kierroksen välillä. Kaasua ei siis välttämättä tarvitsisi runtata joka kerta kohti konehuonetta, mutta kiusaus on liian suuri. CX-60:tä on vain pakko käskyttää.

0–100 km/h -kiihdytys suoritetaan 7,4 sekunnissa, mikä ei ole missään nimessä luokan parhaimmistoa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Kiihtyvyyttä on riittävästi ja fiilis korvaa lukemat moninkertaisesti. Moottori reagoi kaasun yllättävän pienellä viiveellä.

e-Skyactiv-D–moottorin kaveriksi on laitettu 8-vaihteinen automaattiaski, jossa on kaksi kytkintä. Kyseessä ei kuitenkaan ole kaksoiskytkinvaihteisto, vaan ensimmäinen kytkin on polttomoottorin ja hybridi–sähkömoottorin välillä. Toinen puolestaan sähkömoottorin ja vaihteiston välillä. Kokonaisuutena aski toimii hyvin.

Iso moottori = pieni kulutus

Ajatusmaailma polttomoottorien kohdalla on jo pidempään ollut se, että isolla koneella on iso kulutus. Mazda osoittaa, ettei moinen pidä paikkaansa. CX-60 on isokokoinen auto, jonka keula kohoaa jylhästi kohti korkeuksia. Vaikka muotoilu ja fysiikan lait osoittaisivat muuta, on auton kulutus maltillista. Koeajolla keskikulutus asettui 5,5 litran tuntumaan.

Kun ajattelee polttomoottorien kehityskaarta polttoaineenkulutuksen optimoinnin ja päästöjen suhteen, on välillä hieman haastavaa ymmärtää moottorien myyntikieltoa vuodesta 2030 alkaen Euroopassa. Näin upean moottorin äärellä tulee väkisin mieleen, että olisiko polttomoottorissa edelleen ollut varaa kehitykselle?

Mazdan kiistaton valttikortti on ehdottomasti jumalainen moottori, mutta CX-60 on muutenkin varsin mukava automalli. Kuljettajan paikalla palikat ovat hyvin kohdallaan, ja istuimesta saa helposti säädettyä mukavan pitkillekin matkoille.

Koeajettu versio on kattavasti varusteltu, eli Homura-tasoinen. Istuimet säätyvät sähköllä ja mukana on viilennystoiminto. Vakionopeudensäädin on adaptiivinen ja järjestelmä tunnistaa vallitsevan rajoituksen liikennemerkeistä. Keskikonsolin näyttö tukee Apple CarPlayta ja Android Autoa ja audiojärjestelmä on Bosen valmistama.

Keskikonsolin kosketusnäyttö toimii intuitiivisesti ja valikot ovat selkeitä. Näyttöä voi ohjailla ratista, keskikonsolin rullasta tai näytöstä painamalla. Kaikki reitit toimivat yhtä lailla ja jokainen voi valita itselleen parhaiten sopivan tavan käyttää toimintoja.

Ei juuri puutteita tai moitteita

Sisätilat ovat hulppean kokoiset ja sisään mahtuu helposti viisi kyytiläistä. Jalkatilaa on riittävästi ja sivuttaissuunnassakaan ei tarvitse kärsiä ahtaudesta. Toki kolmella raavaalla aikuisella saattaa tulla paikoin turhan tiivistä. Tavaratila vetää sisäänsä 570 litraa, joten mukaan mahtuu suuremmankin porukan tavarat ja ostokset.

Mazdasta on vaikeaa löytää negatiivista sanottavaa. Se on tasapainoinen kokonaisuus ja ulkonäkökin miellyttää silmää. Rengasmelu on toki läsnä, mutta harva auto on nykypäivänä niin hiljainen, ettei asiaan kiinnitä mitään huomiota. Kotimaan karkea asfaltti ja alla pyörivät kookkaan renkaat ovat tässä suhteessa armottomia. CX-60 on hyvin lähellä Premium-luokkaa.

Pieni laadullinen miinus on annettava ovista, joiden kiinni lätkäiseminen aiheuttaa kolkon äänen ja tuntuma on hieman halpa. Tämä voi kuulostaa saivartelulta, mutta laatuvaikutelma nimittäin syntyy pienistä asioista. Nyt fiilis on vähän kuin erään romanialaismerkin kohdalla. Miinus on kuitenkin pieni, ja suoran kuutoskoneen mylvintä huuhtoo asian pian pois mielestä.

Teskti ja kuvat: Tuomas Rajala

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D AWD

Hinta alkaen

54 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

73 565 €

Moottori

Bensiinimoottori 3 283 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-portainen automaattivaihteisto

Teho

187 kW (254 hv), 3750 r/min

Vääntö

550 Nm (1500-2400 r/min)

Vääntö

550 Nm (1500-2400 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,4 s

Huippunopeus

219 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,2 (yhd.)

CO2-päästöt

137 g/km

Mitat

pituus 4745 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 1870 mm
Tavaratila: 570 l
Omamassa: 1884 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat