26.4.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda MX-30 sai lisää toimintamatkaa, mutta päästöjen kustannuksella. Mazda MX-30 on kantanut harteillaan japanilaismerkin ainoan sähköauton viittaa, mutta persoonallisen pikku-SUV:in suosion esteenä on ollut pieni akku ja vaatimaton toimintamatka.Nyt Mazda on tarttunut toimeen ja triplannut toimintamatkan, mutta yllättävällä tavalla, nimittäin puolittamalla akun ja korvaamalla sen polttomoottorilla sekä bensiinisäiliöllä. Yllättävää, joskin juuri Mazdalle perinteistä, on myös bensakoneen tyyppi: wankel- eli kiertomäntämoottori. Se toimii vain aggregaattina sarjahybridin tavoin, auto liikkuu aina sähkömoottorin voimin. Siinä missä kilpailijat kiirehtivät siirtymää lataushybrideistä sähköautoihin, Mazda pakittaa siis päinvastaiseen suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJanoinen wankelKiertomäntämoottorin valinta polttomoottoriksi on erikoista, sillä samalle perusrakenteelle on muilla markkinoilla ollut tarjolla nelisylinterisiä versioita. Vaikka wankelin hyötysuhdetta on saatu parannettua geometriaa ja materiaaleja uudistamalla, se ei silti pärjää mäntämoottoreille. Etuna on pieni koko: yksiroottorinen moottori on iskutilavuudeltaan 0,8-litrainen, painoa tosin on tullut satakunta kiloa lisää sähköversioon verrattuna. Kiihtyvyyslukema on kuitenkin parantunut lisääntyneen tehon ansiosta.Puolitettu akku on kapasiteetiltaan 17,8 kWh ja kulutus asettui lukemaan 22 kWh/100 km, joten ilmoitettu 85 kilometrin sähköinen toimintamatka voi olla kesällä mahdollisuuksien rajoissa. Nollakelissä wankel käynnistyi kuitenkin jo akun varauksen ollessa 25 %, ja maksimiksi jäi 52 km. Pieni akku onneksi latautuu nopeasti, vaikka lataustehokaan ei päätä huimaa.Varsinaisen ällistyksen wankel-moottori tuottaa akuston tyhjennyttyä. Kuinka noin pieni moottori voi kuluttaa noin poskettoman paljon? Pihtaamalla selviää kahdeksalla litralla, mutta koeajon keskikulutus nousi lukemaan 11 l/100 km. Nykypäivänä tulee enää aika harvoin vastaan tuollaisia lukemia.Koska MX-30 liikkuu koko ajan sähkömoottorin viipyilemättömällä innolla, wankel-moottori voi elää omaa elämäänsä konepellin alla. Se lataa akustoa vain hieman vakiokierroksia muuttamalla. Sirisevä käyntiääni ei ole häiritsevä, mutta huomaamatta sen käynnistyminen ei jää. Paikallaan seisoessa tehosekoitinta muistuttava ääni on selvimmillään niin ulos kuin sisällekin päin. Vauhdin kasvaessa sirinä peittyy rengasmeluun.Melutaso on kokonaisuutena kuitenkin pikkuautoksi vaimea. Erikoisesta tekniikasta ei tarvitse huolestua, käyttö on yhtä helppoa kuin millä tahansa lataushybridillä. Itse asiassa Mazda on nappula- ja näyttötekniikaltaan yksi helpoimmista omaksuttavista.KaappariovetLataushybridiksi muuttuminen ei ole tuonut mukanaan muita uudistuksia. Jo sähköautona MX-30 on tuomittu ulkomittojaan ahtaammaksi. Takaistuimelle ei ainakaan pitkän kuljettajan taakse aikuinen mahdu, ja lapsetkaan tuskin viihtyvät pitkää matkaa pikkuruisten sivuikkunoiden rajoittaessa maisemia. Itse asiassa huono näkyvyys takaviistoon haittaa jopa kuskia.Takaovet ovat RX-8 -mallin tapaiset puolikkaat kaappariovet, eli takareunastaan saranoidut. Etu- ja takaovien välissä ei siis ole pylvästä, vaan kylki aukeaa koko leveydeltään. Etuovi on aina avattava ennen takaoven avaamista. Hyötyä tästä on vaikea keksiä, takaistuimelle ei ole yhtään sen helpompi kömpiä. Kapeissa parkkiruuduissa autosta poistuminen on melkoista pujottelua ovien välistä.Tien päällä MX-30 ei enää aiheuta pettymyksiä. Jousitus on sopivan jämäkkä mukavuuden kärsimättä. Ohjaus- ja poljintunto ovat kelpoja. Päällimmäiseksi jää mieleen leppoisa mukavuus niin maantiellä kuin kaupungissakin. Hyvät ja huonot puolet persoonallisuus helppokäyttöisyys varustelu viimeistely ajoasento takatilat kaappariovet kulutus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mazda MX-30 R-EV Edition R LATAUSHYBRIDI, etuveto 1-roottorinen wankelmoottori 830 cm3 125 kW (170 hv) 260 Nm Akku brutto 17,8 / kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS 36 kW WLTP-kulutus 1,0 l/100 km CO2-päästöt 21 g/km toimintamatka sähköllä 85 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s huippunopeus 140 km/h (raj.) Mitat Pituus 4 395 mm Leveys 1 795 mm Korkeus 1 566 mm Akseliväli 2 655 mm Tavaratila 350– 1 175 l Omamassa 1 778 kg perävaunu 0 kg Euro NCAP 5 Takuu 6 v / 150 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 39 499 € koeajoauto 45 726€ Lue lisää Kaikki artikkelit 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 15.8.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 2 Hybrid – bensapihi kakkonen liikkuu lähes höyryillä 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä 25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki 30.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 – aina yhtä hauska! 10.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 – röyhkeästi isolla dieselmoottorilla 31.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 2 – korpitkin ovat sen väristä kateellisia 15.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 6 on jo 20-vuotias, mutta kilpailijat ovat crossover-bileissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä