23.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pikkubussien aatelia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturit ovat vallanneet pitkälti perinteisten tila-autojen markkinat, mutta paljon tilaa tarvitsevalle pakettiautoihin pohjautuvat henkilöversiot ovat hyvä vaihtoehto. Mercedes-Benz V 300d on hulppeimmasta päästä. Hyvää: Mukavuus, keskimmäinen istuinrivi. Huonoa: luksuspenkit tarjolle vasta nyt. Vielä 2010-luvun alkupuolella markkinoilla riitti vaihtoehtoja perinteisten tila-autojen luokassa. Ne tarjosivat hyvin tilaa ihmisille sekä tavaroille ja käytettävyys oli prioriteettilistalla korkealla. Katumaasturibuumi iski kuitenkin tähänkin autoluokkaan, ja nykyisin tila-autojen käytännöllisyys on uhrattu muhkeille muodoille ja hieman korotetulle maavaralle. Isoja pakettiautoihin pohjautuvia tila-autoja, joita myös pikkubusseiksi kutsutaan, markkinoilta kuitenkin löytyy, ja Mercedes-Benz V 300 d on oivallinen esimerkki mainiosta kokonaisuudesta.Pakettiautopohjaisuus saattaa johdattaa ajatukset helposti väärille urille. Mielikuvat karkeista ja matalatehoisista moottoreista, kankeista vaihteistoista ja epämukavasta kyydistä voi heittää romukoppaan heti kättelyssä. Esimerkiksi Mercedeksen kohdalla V-sarjan pellin alta löytyy henkilömalleista tuttu 2,0-litrainen dieselmoottori yhdistettynä 9-portaiseen automaattivaihteistoon. Toisin sanoen voimalinjan osalta mukavuus on kohdallaan.Pakettiautopohjaisuus ei näy liiaksi V-sarjan sisätiloissakaan. Toki ohjaamoon noustaan istumaan varsin korkealle, josta on hyvät näkymät ympäristöön. Ohjaamossa hallintalaitteet ovat tuttuja suhteellisen tuoreista Mercedeksen henkilömalleista, vaikka tuoreimpia digimittaristoja ei olekaan tarjolla. Myös näkyvillä olevat materiaalit ja työn laatu ovat asiallisella tasolla.Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy lähinnä pitkään akseliväliin ja sen myötä lievään kankeuteen ahtaissa paikoissa. Hienosti toimivan voimalinjan osalta myös alusta vakuuttaa. Koeajoyksilö oli varustettu tasonsäädön tarjoavalla ilmajousituksella, joka hoiti tehtävänsä suorastaan edustusautomaisella tyylillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakapenkin taikaaV-sarjan hulppeimmin varusteltu malli kulkee nimellä Exclusive. Mallin kattavasta vakiovarustelusta huolimatta lisävarustelistalle on helppo upottaa keskikokoisen auton verran rahaa, josta ensimmäinen kolmannes menee keskimmäiselle istuinriville. V-sarja on nimittäin viimeinkin mahdollista varustaa kunnollisilla luksusistuimilla, jotka tarjoavat S-sarjasta tuttua mukavuutta. Noin 5 500 euroa kappaleelta maksavat sähköisesti säädettävät, lämmitetyt ja tuuletetut istuimet muuttavat samalla koko matkustamon luonteen. Liukuovien avaaminen saa aikaan vau-fiiliksiä autoalan kokeneiltakin toimijoilta. Pitkälti tämän tyylisiä toteutuksia V-sarjankin kuoriin ovat tarjonneet monet jälkivarustelijat, mutta toki tehtaan omassa tuotteessa on erilainen laadun leima.V 300 d on todella vakuuttava paketti. Se tarjoaa tyyliä ja ennen kaikkea luksusluokan autoista tuttua matkustusmukavuutta yhdistettynä todella reiluun tilantarjontaan. Toki tällä hulppeudella on myös varsin hulppea hintalappu, ja hyvin varustellun koeajoyksilömme tapauksessa lapussa lukee noin 210 000 euroa. Ihan joka perheen kulkuvälineestä ei siis ole kysymys. Mutta jos budjetti on joustava ja tilalle on tarvetta, on tässä ehkä hienoin vaihtoehto omassa segmentissään. Teksti ja kuvat: Moottori Mercedes-Benz V 300 d 4Matic Hinta alkaen 182 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 210 269 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 174 kW (237 hv) Vääntö 500 Nm Vääntö 500 Nm Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 220 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1901 mm, korkeus 1902 mm, akseliväli 3200 mm Tavaratila: 1030 l Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti