14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 on tarjolla myös bensiinimoottorilla, hybridinä ilman latausmahdollisuutta. Peugeot 3008 esiteltiin ensin näyttävin mainoksin tehokkaana, päästöttömänä ja äänettömänä täyssähköisenä versiona.Hintojen alkaessa 50 000 eurosta se ei ole monenkaan saavutettavissa. Nyt on esitelty kymppitonnin halvempi hybridiversio. Sen valitessaan joutuu tinkimään ainakin päästöttömyydestä ja suorituskyvystä, mutta kiitellyt särmikkäät linjat ja tyylikäs sisustus kangaspintoineen kuuluvat perusversioonkin. Ensi vuonna on luvassa vielä lataushybridiversio, mutta sen hinta on samoissa sähkömallin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridi vai täyshybridi?Peugeot 3008:n hybridijärjestelmä etsii paikkaansa kevythybridien ja täyshybridien väliltä. Niiden rajana on kaiketi pidetty sähköajon mahdollisuutta. Kevythybrideissä sähkö vain avustaa ja polttomoottori sammuu hidastuksissa ja alamäessä, mutta hybrideillä voi liikkua pelkällä sähkömoottorilla.Peugeotissa sekä sähkömoottori että akku ovat yhtä pieniä kuin muiden kevythybrideissä. Silti 3008 liikkuu pelkän sähkön voimin ruuhkassa madellessa ja taajamanopeuksissa pintakaasulla pihistellessä. Tällöin polttomoottori voi olla sammuneena yli puolet ajasta ja yli neljänneksen matkasta. Isommilla nopeuksilla vetovastuu säilyy bensiinimoottorilla. Olisiko lopputulos lähempänä täyshybridiä, päättäkää itse.3008:n bensiinimoottori on 1,2-litrainen turboahdettu kolmisylinterinen (100 kW, 136 hv). Sähkömoottori (15 kW, 20 hv) on sijoitettu kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. Yhteisteho on kuitenkin vain 100 kW eli 136 hv, joka ei kuulosta paljolta 1 600-kiloiselle katumaasturille. Sähkön avustaessa liikkeellelähdöissä ja vaihtokohdissa puhdittomuuden tunne hälvenee.Hybridijärjestelmä toimii ahkerasti sammutellen polttomoottoria aina kuormituksen vähentyessä. Voimanlähteen vaihtuminen tapahtuu nykäyksittä, mutta ei huomaamatta. Isolla teholla polttomoottorin pörinä ja yhtä lailla ryömintänopeuksilla kolmisylinterisen värinä erottuvat selkeästi, mutta eivät ehkä häiritsevästi. Sähköautojen äänettömyys ja värinättömyys ovat vain nostaneet rimaa.Joka tapauksessa hybridi tepsii tarkoituksenmukaisesti kulutukseen. Keli oli syksyinen, mutta polttomoottorin hukkalämmön takia lämpötilalla ei ole sellaista vaikutusta kulutukseen kuin sähköautoilla. Koeajolla bensiiniä paloi juurikin normikulutuksen mukaisesti 5,5 l/100 km. Se on kutakuinkin litran vähemmän kuin edeltäjämallilla ja tasaväkinen kilpailijoiden täyshybridien kanssa.Perheauton tilatHybridiversiolle on kertaluokkaa edullisempana paikkansa 3008-mallistossa. Tilat ovat varsin riittävät: aikuinen mahtuu istumaan pitkänkin kuskin taakse, vaikkei ylimääräistä tilaa jääkään. Takaistuin on sopivan korkea, ja reisillekin saa tukea. Tavaratila on kookas, ja kun pohjan asettaa ylemmälle tasolle, kynnyksiä ei jää.Ohjaamo on jo tutuksi tullutta Peugeotia, pieni ratti ja sen ylitse katseltava mittaristo kauempana edessä. Samalla kyllä kosketusnäyttökin jää kauas kurkoteltavaksi. Tilannetta helpottaa alempana sijaitseva toinen ruutu, johon voi ohjelmoida eniten tarvitsemiaan toimintoja. Myös kojelautaan siirtynyt vaihdevalitsin on turhan kaukana – eikö se olisi voinut jäädä keskikonsoliinkin?Kunhan pieneen rattiin tottuu, 3008 on kevyt, nopea ja tarkka ohjastettava. Ohjaustuntoa voisi tosin olla hieman enemmänkin. Jousitus on hyvä kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Hybridiversio ei tunnu yhtä tämäkältä kuin aiemmin ajettu sähkömalli, mutta ehkä ranskalaisuuden nimiin alusta olisi voinut olla vieläkin pehmeämpi. Hyvät ja huonot puolet Ajettavuus Kulutus Pikavalinnat Varustelu Ohituskiihtyvyys Peugeot 3008 Allure Hybrid 136 HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm3 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto 100 kW (136 hv), 230 Nm WLTP-kulutus 5,5 l/100km CO2-päästöt 124 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s huippunopeus 201 km/h Mitat Pituus 4 542 mm Leveys 1 895 mm Korkeus 1 641 mm Akseliväli 2 739 mm Tavaratila 520 l Omamassa 1 573 kg perävaunu 1200 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 39 730 € koeajoauto 39 730 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa