14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 on tarjolla myös bensiinimoottorilla, hybridinä ilman latausmahdollisuutta. Peugeot 3008 esiteltiin ensin näyttävin mainoksin tehokkaana, päästöttömänä ja äänettömänä täyssähköisenä versiona.Hintojen alkaessa 50 000 eurosta se ei ole monenkaan saavutettavissa. Nyt on esitelty kymppitonnin halvempi hybridiversio. Sen valitessaan joutuu tinkimään ainakin päästöttömyydestä ja suorituskyvystä, mutta kiitellyt särmikkäät linjat ja tyylikäs sisustus kangaspintoineen kuuluvat perusversioonkin. Ensi vuonna on luvassa vielä lataushybridiversio, mutta sen hinta on samoissa sähkömallin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridi vai täyshybridi?Peugeot 3008:n hybridijärjestelmä etsii paikkaansa kevythybridien ja täyshybridien väliltä. Niiden rajana on kaiketi pidetty sähköajon mahdollisuutta. Kevythybrideissä sähkö vain avustaa ja polttomoottori sammuu hidastuksissa ja alamäessä, mutta hybrideillä voi liikkua pelkällä sähkömoottorilla.Peugeotissa sekä sähkömoottori että akku ovat yhtä pieniä kuin muiden kevythybrideissä. Silti 3008 liikkuu pelkän sähkön voimin ruuhkassa madellessa ja taajamanopeuksissa pintakaasulla pihistellessä. Tällöin polttomoottori voi olla sammuneena yli puolet ajasta ja yli neljänneksen matkasta. Isommilla nopeuksilla vetovastuu säilyy bensiinimoottorilla. Olisiko lopputulos lähempänä täyshybridiä, päättäkää itse.3008:n bensiinimoottori on 1,2-litrainen turboahdettu kolmisylinterinen (100 kW, 136 hv). Sähkömoottori (15 kW, 20 hv) on sijoitettu kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. Yhteisteho on kuitenkin vain 100 kW eli 136 hv, joka ei kuulosta paljolta 1 600-kiloiselle katumaasturille. Sähkön avustaessa liikkeellelähdöissä ja vaihtokohdissa puhdittomuuden tunne hälvenee.Hybridijärjestelmä toimii ahkerasti sammutellen polttomoottoria aina kuormituksen vähentyessä. Voimanlähteen vaihtuminen tapahtuu nykäyksittä, mutta ei huomaamatta. Isolla teholla polttomoottorin pörinä ja yhtä lailla ryömintänopeuksilla kolmisylinterisen värinä erottuvat selkeästi, mutta eivät ehkä häiritsevästi. Sähköautojen äänettömyys ja värinättömyys ovat vain nostaneet rimaa.Joka tapauksessa hybridi tepsii tarkoituksenmukaisesti kulutukseen. Keli oli syksyinen, mutta polttomoottorin hukkalämmön takia lämpötilalla ei ole sellaista vaikutusta kulutukseen kuin sähköautoilla. Koeajolla bensiiniä paloi juurikin normikulutuksen mukaisesti 5,5 l/100 km. Se on kutakuinkin litran vähemmän kuin edeltäjämallilla ja tasaväkinen kilpailijoiden täyshybridien kanssa.Perheauton tilatHybridiversiolle on kertaluokkaa edullisempana paikkansa 3008-mallistossa. Tilat ovat varsin riittävät: aikuinen mahtuu istumaan pitkänkin kuskin taakse, vaikkei ylimääräistä tilaa jääkään. Takaistuin on sopivan korkea, ja reisillekin saa tukea. Tavaratila on kookas, ja kun pohjan asettaa ylemmälle tasolle, kynnyksiä ei jää.Ohjaamo on jo tutuksi tullutta Peugeotia, pieni ratti ja sen ylitse katseltava mittaristo kauempana edessä. Samalla kyllä kosketusnäyttökin jää kauas kurkoteltavaksi. Tilannetta helpottaa alempana sijaitseva toinen ruutu, johon voi ohjelmoida eniten tarvitsemiaan toimintoja. Myös kojelautaan siirtynyt vaihdevalitsin on turhan kaukana – eikö se olisi voinut jäädä keskikonsoliinkin?Kunhan pieneen rattiin tottuu, 3008 on kevyt, nopea ja tarkka ohjastettava. Ohjaustuntoa voisi tosin olla hieman enemmänkin. Jousitus on hyvä kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Hybridiversio ei tunnu yhtä tämäkältä kuin aiemmin ajettu sähkömalli, mutta ehkä ranskalaisuuden nimiin alusta olisi voinut olla vieläkin pehmeämpi. Hyvät ja huonot puolet Ajettavuus Kulutus Pikavalinnat Varustelu Ohituskiihtyvyys Peugeot 3008 Allure Hybrid 136 HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm3 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto 100 kW (136 hv), 230 Nm WLTP-kulutus 5,5 l/100km CO2-päästöt 124 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s huippunopeus 201 km/h Mitat Pituus 4 542 mm Leveys 1 895 mm Korkeus 1 641 mm Akseliväli 2 739 mm Tavaratila 520 l Omamassa 1 573 kg perävaunu 1200 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 39 730 € koeajoauto 39 730 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle