14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 on tarjolla myös bensiinimoottorilla, hybridinä ilman latausmahdollisuutta. Peugeot 3008 esiteltiin ensin näyttävin mainoksin tehokkaana, päästöttömänä ja äänettömänä täyssähköisenä versiona.Hintojen alkaessa 50 000 eurosta se ei ole monenkaan saavutettavissa. Nyt on esitelty kymppitonnin halvempi hybridiversio. Sen valitessaan joutuu tinkimään ainakin päästöttömyydestä ja suorituskyvystä, mutta kiitellyt särmikkäät linjat ja tyylikäs sisustus kangaspintoineen kuuluvat perusversioonkin. Ensi vuonna on luvassa vielä lataushybridiversio, mutta sen hinta on samoissa sähkömallin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridi vai täyshybridi?Peugeot 3008:n hybridijärjestelmä etsii paikkaansa kevythybridien ja täyshybridien väliltä. Niiden rajana on kaiketi pidetty sähköajon mahdollisuutta. Kevythybrideissä sähkö vain avustaa ja polttomoottori sammuu hidastuksissa ja alamäessä, mutta hybrideillä voi liikkua pelkällä sähkömoottorilla.Peugeotissa sekä sähkömoottori että akku ovat yhtä pieniä kuin muiden kevythybrideissä. Silti 3008 liikkuu pelkän sähkön voimin ruuhkassa madellessa ja taajamanopeuksissa pintakaasulla pihistellessä. Tällöin polttomoottori voi olla sammuneena yli puolet ajasta ja yli neljänneksen matkasta. Isommilla nopeuksilla vetovastuu säilyy bensiinimoottorilla. Olisiko lopputulos lähempänä täyshybridiä, päättäkää itse.3008:n bensiinimoottori on 1,2-litrainen turboahdettu kolmisylinterinen (100 kW, 136 hv). Sähkömoottori (15 kW, 20 hv) on sijoitettu kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. Yhteisteho on kuitenkin vain 100 kW eli 136 hv, joka ei kuulosta paljolta 1 600-kiloiselle katumaasturille. Sähkön avustaessa liikkeellelähdöissä ja vaihtokohdissa puhdittomuuden tunne hälvenee.Hybridijärjestelmä toimii ahkerasti sammutellen polttomoottoria aina kuormituksen vähentyessä. Voimanlähteen vaihtuminen tapahtuu nykäyksittä, mutta ei huomaamatta. Isolla teholla polttomoottorin pörinä ja yhtä lailla ryömintänopeuksilla kolmisylinterisen värinä erottuvat selkeästi, mutta eivät ehkä häiritsevästi. Sähköautojen äänettömyys ja värinättömyys ovat vain nostaneet rimaa.Joka tapauksessa hybridi tepsii tarkoituksenmukaisesti kulutukseen. Keli oli syksyinen, mutta polttomoottorin hukkalämmön takia lämpötilalla ei ole sellaista vaikutusta kulutukseen kuin sähköautoilla. Koeajolla bensiiniä paloi juurikin normikulutuksen mukaisesti 5,5 l/100 km. Se on kutakuinkin litran vähemmän kuin edeltäjämallilla ja tasaväkinen kilpailijoiden täyshybridien kanssa.Perheauton tilatHybridiversiolle on kertaluokkaa edullisempana paikkansa 3008-mallistossa. Tilat ovat varsin riittävät: aikuinen mahtuu istumaan pitkänkin kuskin taakse, vaikkei ylimääräistä tilaa jääkään. Takaistuin on sopivan korkea, ja reisillekin saa tukea. Tavaratila on kookas, ja kun pohjan asettaa ylemmälle tasolle, kynnyksiä ei jää.Ohjaamo on jo tutuksi tullutta Peugeotia, pieni ratti ja sen ylitse katseltava mittaristo kauempana edessä. Samalla kyllä kosketusnäyttökin jää kauas kurkoteltavaksi. Tilannetta helpottaa alempana sijaitseva toinen ruutu, johon voi ohjelmoida eniten tarvitsemiaan toimintoja. Myös kojelautaan siirtynyt vaihdevalitsin on turhan kaukana – eikö se olisi voinut jäädä keskikonsoliinkin?Kunhan pieneen rattiin tottuu, 3008 on kevyt, nopea ja tarkka ohjastettava. Ohjaustuntoa voisi tosin olla hieman enemmänkin. Jousitus on hyvä kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Hybridiversio ei tunnu yhtä tämäkältä kuin aiemmin ajettu sähkömalli, mutta ehkä ranskalaisuuden nimiin alusta olisi voinut olla vieläkin pehmeämpi. Hyvät ja huonot puolet Ajettavuus Kulutus Pikavalinnat Varustelu Ohituskiihtyvyys Peugeot 3008 Allure Hybrid 136 HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm3 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto 100 kW (136 hv), 230 Nm WLTP-kulutus 5,5 l/100km CO2-päästöt 124 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s huippunopeus 201 km/h Mitat Pituus 4 542 mm Leveys 1 895 mm Korkeus 1 641 mm Akseliväli 2 739 mm Tavaratila 520 l Omamassa 1 573 kg perävaunu 1200 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 39 730 € koeajoauto 39 730 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä