4.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: pienempi päivitys – Škoda Citigo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekkien pienin Škoda Citigo uudistui, mutta toisin kuin sisarmalli Volkswagen Upissa, auton perustekniikkaan ei kajottu. Hyvää: näppäryys, ajettavuus, tilat. Huonoa: voiman puute kovemmissa kiihdytyksissä, mittariston ja ohjauspyörän sijoittelu. Kun miniauto Volkswagen Upille tehtiin viime kesänä kasvojenkohennus, oli odotettavaa, että myös sisarmalli Škoda Citigo kokisi jossain vaiheessa samat uudistukset. Näin tapahtuikin – mutta teknisessä mielessä tšekkipienokainen ei saanut aivan kaikkea uutta mitä emomerkin edustajalle suotiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähän valouutisiaTarkastellaan kuitenkin ensin sitä, mikä Citigossa on muuttunut. Uusitun pikku-Škodan tunnistaa parhaiten mistäpä muustakaan kuin muokatusta keulailmeestä. Meikkaus koskee niin etupuskuria, jäähdyttimen säleikköä kuin konepeltiäkin.Selvin merkki on puskurin alaosan aiempaa leveämpi kita. Myös uudet led-tyyppiset huomiovalot halogeenivaloumpioiden alareunoissa kiinnittävät huomion. Muita valouutisia ovat sumuvalojen kääntymisvalotoiminto, jonka saa lisävarusteena, sekä tummennetut takavalot.Sisustuksessa vähät muutokset koskevat päivitettyä mittariston ilmettä sekä nahkakehäistä ohjauspyörää säätimineen. Viimeksi mainittu on kalleimmassa Dynamic-varustetasossa vakiona, edullisemmissa Ambition- ja Style-tasoissa lisävaruste.Aina vain ahtamatonJutun alussa mainittu ”puute” koskee litraista, ahdettua 90-hevosvoimaista bensiinimoottoria, joka lisättiin vuosi sitten Volkswagen Upin valikoimaan. Škoda Citigossa tätä 1.0 TSI -konetta ei kuitenkaan nähdä edes faceliftin jälkeen.Näin ollen moottorivalikoima koostuu entiseen tapaan niin ikään yksilitraisesta, mutta vapaasti hengittävästä kolmipyttyisestä, josta on tarjolla kaksi versiota, teholukemiltaan 60 ja 75 hevosvoimaa. Lisäksi kaupan on 68-hevosvoimainen 1.0 G-TEC -kaasumalli.Vaihteistona on aina viisinopeuksinen manuaali lukuun ottamatta 75-hevosvoimaista, jonka yhteyteen saa myös automatisoidun manuaalivaihteiston eli niin kutsutun robottilaatikon.Silti sirpakkaVaikka turbo tietysti toisi lisäpuhtia, sen puute ei tee Citigosta toivottoman laiskaa siellä, missä tällaista miniautoa eniten käytetään, eli kaupunkiajossa.Itse asiassa ahtamattomalla moottorilla ajaminen on hyvin stressitöntä, kun kone vetää tasaisen kuminauhamaisesti koko kierroslukualueen läpi. Turbon mukaantuloa ei tarvitse odotella, eikä sen viivettä harmitella.Stressiä voi tietysti repiä ripeimmissä liikennevalolähdöissä ja koeajojen areenana toimineen Prahan kukkuloille noustessa. Näissä tilanteissa kaikkien kolmen tehoversion voimavarat paljastuivat rajallisiksi, joten vaihdekepin käyttö oli tarpeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallistokin monipuolinenKaupunkiautossa ei aina niin tarpeellinen, mutta kuitenkin ehdottomasti positiivinen ominaisuus ovat Citigon väljät takaistuintilat.Kun 3,6-metriseen autoon mahtuu jopa 190-senttinen matkustaja samanmittaisen kuljettajan taakse, monet tuntuvasti suuremmat autot voisivat ottaa tilankäytöstä oppia.Oikeastaan ainoa sisätilojen moite koskee mittaristoa, jonka yläreuna jää pahasti ohjauspyörän kehän taakse piiloon. Ratin säätäminen ”liian” ylös korjaa tilanteen.Suomeen syksyn tullenUudistetun Citigon myynti alkaa Suomessa kesän jälkeen. Edellä mainittujen tehoversioiden ohella haluamaansa minitsekkiä voi ynnäillä joko kolmi- tai viisiovisten korimallien sekä edellä mainittujen kolmen varustetason pohjalta.Malliston hinnat alkavat kolmiovisen 60-heppaisen Ambitionin 12 810 eurosta ja päätyvät viisiovisen Style-varusteisen kaasumallin 16 992 euroon.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistajaLisätietoja: www.skoda.fi/citigo Škoda Citigo 1.0 75 Style 5-ov. Hinta alkaen 14 667 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6200 r/min Vääntö 95 Nm (3000 r/min) Vääntö 95 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,5 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 96 g/km Mitat pituus 3597 mm, leveys 1641 mm, korkeus 1478 mm, akseliväli 2421 mm Euro NCAP Ei testattu 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa