16.3.2021

Koeajo: Škoda Octavia 1.0 TSI eTEC säästää sammuttelemalla

Škoda Octavia Combi

Škoda Octavia -kevythybridit ovat sangen lähellä 1.0 TSI -bensiinimalleja, mutta yksityiskohdista löytyy eroja. Hyvää: kulutus, farmarikorin tilat. Huonoa: voimavarat ohitustilanteissa.

Škoda Octavia -mallisto pullistelee erilaisia voimalinjavaihtoehtoja – niin bensiini-diesel- kuin kaasuversioitakin ja tuoreimpana hybrideitä niin ladattavassa kuin kevytmuodossakin. Viimeksi mainitut tunnistaa eTEC-mallimerkinnästä.

Škoda Octavia Combi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Salaisuus apukuskin alla

Kolmisylinteriseen 1.0 TSI -bensiinimoottoriin perustuva kevythybridi paljastaa säästöaikeensa etumatkustajan istuimen alta löytyvän 0,6 kilowattitunnin akun perusteella. Akkua ladataan jarrutusten yhteydessä. 48 voltin starttigeneraattorin roolina puolestaan on tukea polttomoottorin toimintaa 50 newtonmetrin lisäväännöllä. Kuljettaja huomaa järjestelmän siinä, että stop/start-toiminto lepuuttaa moottoria useammin. Škodan tietojen mukaan eTEC parantaa kulutuslukemia jopa 0,4 litralla per 100 km.

Ja vähällähän Octavia Combi kulkee kevythybridin avulla. Käytännön maantiepainotteinen kulutus asettui lähelle WLTP-yhdistetyn lukemaa joulukuisessa nollakelissä.

Ohituksissa odottelua

Suurempana haasteena moottoriversiossa ovat 1.0 TSI:n maltilliset voimavarat, jotka tuntuvat jo hiukan alimitoitetuilta – erityisesti, jos farmariin lastaa kuormaa. DSG-kaksoiskytkinautomaatin ripeä toiminta onneksi avustaa moottoria ohitustilanteissa. Kevythybridimallin suoritusarvot ovat kymmenysten sisällä 1.0 TSI -perusmalliin verrattuna.

Škoda Octavia Combi

Syystä tai toisesta myös auton ajettavuus oli muita ajamiamme Octavia-yksilöitä häiritsevästi veltompi ja kevyempi, mutta ero mahtuu myös yksilötoleranssien sisään.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Škoda Octavia Combi 1.0 TSI eTEC DSG Style

Hinta alkaen

31 521 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

34 883 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

81 kW (110 hv), 5500 r/min

Vääntö

200 Nm (2000–3000 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,6 s

Huippunopeus

201 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,2 (yhd.)

CO2-päästöt

119 g/km

Mitat

pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2686 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1300 / 670 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat