8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Forester etenee maastossa kilpailijoitaan paremmin, mutta muuten tuntuu juuttuneen samoihin uriinsa Subaru Forester on yksi koko katumaasturiboomin aloittajista. Kuudes sukupolvi esiteltiin marraskuussa 2023 Los Angelesin autonäyttelyssä, nyt se on saapumassa Suomeen. Mitään mullistavaa uutta ei ole luvassa, kehitys on Subarun tapaan maltillista. Korkea olemus isoine ikkunoineen on tallella, vaikka pellit ovatkin menneet kokonaan uusiksi. Keula on entistä sulavampi, mutta muotoilun takia Subaruita ei ole ennenkään ostettu.Merkillä on vakaa vanha kannattajakuntansa ilmeisesti juuri jatkuvuutensa, konstailemattomien perusratkaisujensa ja kestävyytensä ansiosta. Uusi kori on aiempaa jäykempi, joitakin millejä isompi ja silti kevyempi. Aito japanilainen on Japanissa suunniteltu ja rakennettu. Foresterin mallisto on suppea, voimalinja on aina nelivetoinen kaksilitrainen kevythybriditekniikalla ja varusteluvaihtoehtoja kolme, Adventure, Limited ja Touring. Ajoimme äveriäimmän nahkapenkeillä ja lasikatolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytännöllistä tilaa runsaastiForester on tilava auto, kuskin ei tarvitse tinkiä tiloistaan, taakse sopii helposti aikuisia jopa kolmekin leveän ja tasaisen istuimen ansiosta. Takaselkänojassa on lisäksi kallistusmahdollisuus, mutta suksiluukkua ei ole, joten hiihtoreissuille pääsee mukaan vain kolme. Tavaratila on kookas ja hattuhyllylle ja pikkuroinalle on tilaa pohjan alla. Matkustusmukavuuden täydentää isojen ikkunoiden tuoma valoisuus, miellyttävä jousitus ja vaimea äänitaso.Kojelauta ja hallintalaitteet ovat perinteisinä helpot omaksua, mittarit ovat oikeilla viisareilla, nappuloita on paljon niin ratissa, kojelaudassa kuin vielä kosketusnäytön reunuksissakin. Lämmityslaitteen säädöt ja nelivedon ajotilojen valitsimet ovat keskinäytön laidoissa aina näkyvissä. Valikoiden selailu jäisi vähiin, jollei avustimien kanssa joutuisi kahnauksiin. Kaista- ja nopeusvaroitukset vielä sietää, mutta hysteerinen kuljettajan vireyden ja katseen valvonta ylittää ärsytyskynnyksen. Ajotietokoneen ruutua pitää vilkuilla todella nopeasti, muutoin tulee kehotus pitää katse tiessä ja juurikin ajotietokoneen näytön päälle peittäen etsimäsi tiedon useaksi sekunniksi. Myös ”pidä tauko” ja ”pysy hereillä” -hälytyksiä tulee usein ja jopa pari kilometriä lähdöstä.Jatkuva nelivetoSubaru Foresterin voimalinja on vanha tuttu. Kaksilitrainen vapaastihengittävä bokseri- eli vastaiskumoottori (136 hv) pitkittäin nokalla ja sen jatkona symmetrinen jatkuva neliveto. Jo edellisessä korissa siihen lisättiin kevythybriditekniikka sähkömoottorilla (16 hv), tällöin markkinointinimeksi vaihdettiin e-Boxer. Nyt muutoksia ei ole katsottu tarvittavan, vaikkei se aivan kehityksen kärjessä ole..Suorituskyky on vaatimaton, vaikka sähköapu avustaa alaväännön puutetta. Ahtamattoman moottorin huipputeho löytyy vasta korkeilta kierroksilta. Onneksi portaaton CVT-vaihteisto ei enää huudata moottoria turhaan vaan osaa pitää kierrokset oikealla alueella jopa aivan tuhannen kierroksen tuntumassa pintakaasulla.Koeajolle osuneella talvikelillä vähempikin teho piisasi mainiosti. Luistonesto on melko salliva, reippaalla kaasulla perän saa vähän irtoamaan linjalta ilman että elektroniikka pätkii tehoja. Myös liikkeellelähdöt lumesta antavat pyörien ruopia yllättävän paljon ja nimenomaan kaikkien pyörien, jatkuvalla nelivedolla ei tarvitse odottaa voimanjaon mietiskelyä.Laimean suorituskyvyn vastapainoksi olisi odottanut myös kulutuspuolen olevan maltillinen. Hybridisointi on kuitenkin kevyintä sorttia. Aivan kaasua hiplaamalla voi päästä joitakin satoja metrejä pelkällä sähköllä, rullatessakin moottori useimmiten käy, eikä moottori jaksa seisoa edes kokonaista punaisen valon sykliä liikennevaloissa. Ajotietokoneen laskurinkin mukaan 700 kilometrin testiajolla moottorin sammumisen ansiosta bensiiniä säästyi vain yksi litra! Niinpä kaupungissa ja moottoritiellä palaa 10 l/100km, vaikka kevyessä koeajossa selvisimme normikulutuksen mukaisella kahdeksalla litralla. Subarulla on jo yhteistyömalleja Toyotan kanssa, voisikohan hybridioppienkin hakemista harkita? Hyvät ja huonot puolet neliveto maavara tilat näkyvyys mukavuus suorituskyky kulutus Subaru Forester Touring 2.0i e-Boxer AWD Lineartronic KEVYTHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiiniboxermoottori 1 995 cm3 portaaton CVT-vaihteisto 100 kW (136 hv), 182 Nm WLTP-kulutus 8,1 l/100km CO2-päästöt 183 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 12,2 s huippunopeus 188 km/h Mitat Pituus 4 670 mm Leveys 1 830 mm Korkeus 1 730 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 508 – 1 731 l Omamassa 1 771 kg perävaunu 1870 / 750 kg Euro NCAP 5 Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 45 907 € koeajoauto 53 026 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Crosstrek ei revittele kohti nykyaikaa 26.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Subaru Crosstrek – perinteikäs neliveto uudesta nimestä huolimatta 12.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Solterra – Toyotan varjosta sähkökansan suosikiksi? 29.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer kulkee täysin omaa tietään 11.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Outback – pystynäyttöö ja laakeeta peltoo 10.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer on massiivinen ja mukava, mutta pikkuviimeistely puuttuu 3.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Subaru XV e-Boxer tarjoaa kevyttä hybriditekniikkaa olematta kevythybridi 8.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer – omilla poluillaan 23.4.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Subaru Forester e-Boxer – viidennen kerran hiottu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa