7.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: Viimeistelyä vaille uusi – Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattavasti uusittu Ford Fiesta jatkaa siitä, mihin edeltäjä jäi. Hyvää: ajettavuus, tilat Huonoa: laatuvaikutelma, piiitkääät välitykset Seitsämänteen sukupolveen siirtyvä Ford Fiesta lähtee pikkuautokisaan mielenkiintoisista asetelmista. Mallia ei ole laitettu täysin uusiksi, eikä toisaalta ihme: edellisen sukupolven Fiesta tunnettiin eräänä luokkansa parhaista. Erityisesti ajettavuuden suhteen Fiesta on jo pitkään näyttänyt muille esimerkkiä.Ford ei ole kuitenkaan voinut jäädä lepäämään, sillä lähes kaikki segmentin autot ovat uudistuneet viimeisen vuoden kuluessa. Niinpä pikkuautot ovat jälleen loikanneet eteenpäin niin varusteiden kuin pirteän personoitavuuden saralla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutusti erilainenUuden Ford Fiestan kohdalla varusteversio määrittää koko ulkonäköä. Maastohenkisen Activen, urheilullisen ST-Linen ja kevyesti premiumiksi pyrkivän Vignalen lisäksi tarjolla on koeajettu tuttu Titanium. Lisäsäväyksen muodoille antaa erikoinen Chrome Copper -muotimetalliväri (570€). Muotoilussa näkyvät edeltäjän geenit, vaikka ulkomitat ovatkin venähtäneet 71 mm pituudessa ja 12 mm leveydessä. Koon puolesta malli hätyytteleekin jo ensimmäisen sukupolven Focusta.Ulkonäön lisäksi tuttua on myös ajettavuus. Fiesta on hauskimmillaan risteyksissä ja mutkissa, sillä sen ohjaustuntuma on hyvä. Samalla auto tekee selväksi, että se on erinomainen pohja myös tulevalle ST-versiolle. Jousitukseltaan auto on hiukan napakka, mutta ei häiritsevästi.1,0-litraisen EcoBoostin saa Fiestaan kolmena eri tehoversiossa. 140- ja 125-hevosvoimaisten versioiden lisäksi tarjolla on koeajettu 100 hevosvoiman voimanlähde. Kone suoriutuu tehtävästään pirteästi pöristen, mutta alavääntö jää ohueksi, erityisesti suhteessa vaihteistoon ja vaihdesuosituksiin.Viimeistelystä välittämättäVoimalinjassa Ford Fiestan heikointa antia on sen vaihteisto. 6-vaihteinen manuaali toimii luontevasti, mutta pykälien välitykset ovat suhteettoman pitkiä moottorin voimavaroihin nähden. Yli-innokas vaihdeavustin kehoittaa pistämään esimerkiksi 6. vaihteen jo 85 km/h:n nopeudessa, mutta käytännössä moottorin tyytymättömiltä mörinöiltä välttyy vasta 100 km/h:n nopeudessa. Ohituskiihtyvyyttä täytyy etsiä suosiosta 3 vaihdetta alempaa. Fiestan toinen suuri heikkous on sen viimeistely. Esimerkiksi kojelaudan keskipisteenä olevan viihdejärjestelmän näytön takapaneeli rämisi häiritsevästi juuri matalilla kierroksilla ajettaessa. Myös ovea parkkipaikalla suojaavan muovilistamekanismin kauluri oli jäänyt kiinittämättä ja kuljettajan jalkatilasta puuttui puolestaan koko kulissipaneeli. Toivottavasti kyseessä ovat vain tuotannon alkupään lastentaudit.Muoviosien puutelistaan kuului muun muassa repsottava ovisuojuksen kaulus.Ford on panostanut luonnollisesti myös Fiestan varusteluun. Titanium-varustelulla autosta löytyy muun muassa kaista-avustin, hätäjarrutusassistentti ja Sync 3 -viihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Etuistuinten lämmitys ja lisävarusteinen ratin lämmitys toimivat omilla näppäimillään, asettaen Fiestan jopa Mondeon edelle käyttöergonomiassa. Varusteiden parhaat palat löytyvät kuitenkin lopulta lisävarustelistalta muissa kuin Vignale-versiossa.Sync 3 -kosketusnäyttö on iso ja selkeä, kunhan sen takapaneeli ei rämise.Samoilla vahvuuksillaUuden sukupolven Ford Fiesta on lopulta uskollinen edeltäjälleen. Kilpailijoihin nähden hiukan väritön kokonaisuus lunastaa pisteet kotiin ajettavuudella ja hyvillä tiloilla. Ehkä kipakka ST vapauttaa Fiestan lopulta elementtiinsä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv Titanium M6 Hinta alkaen 18 516 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 203 € Moottori Bensiinimoottori 998cm³, 3 sylinteriä, ahdettu. 6-v manuaali, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 4500–6500 r/min Vääntö 170 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 170 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1498 mm, Tavaratila: 292 l Omamassa: 1163 kg Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa