7.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: Viimeistelyä vaille uusi – Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattavasti uusittu Ford Fiesta jatkaa siitä, mihin edeltäjä jäi. Hyvää: ajettavuus, tilat Huonoa: laatuvaikutelma, piiitkääät välitykset Seitsämänteen sukupolveen siirtyvä Ford Fiesta lähtee pikkuautokisaan mielenkiintoisista asetelmista. Mallia ei ole laitettu täysin uusiksi, eikä toisaalta ihme: edellisen sukupolven Fiesta tunnettiin eräänä luokkansa parhaista. Erityisesti ajettavuuden suhteen Fiesta on jo pitkään näyttänyt muille esimerkkiä.Ford ei ole kuitenkaan voinut jäädä lepäämään, sillä lähes kaikki segmentin autot ovat uudistuneet viimeisen vuoden kuluessa. Niinpä pikkuautot ovat jälleen loikanneet eteenpäin niin varusteiden kuin pirteän personoitavuuden saralla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutusti erilainenUuden Ford Fiestan kohdalla varusteversio määrittää koko ulkonäköä. Maastohenkisen Activen, urheilullisen ST-Linen ja kevyesti premiumiksi pyrkivän Vignalen lisäksi tarjolla on koeajettu tuttu Titanium. Lisäsäväyksen muodoille antaa erikoinen Chrome Copper -muotimetalliväri (570€). Muotoilussa näkyvät edeltäjän geenit, vaikka ulkomitat ovatkin venähtäneet 71 mm pituudessa ja 12 mm leveydessä. Koon puolesta malli hätyytteleekin jo ensimmäisen sukupolven Focusta.Ulkonäön lisäksi tuttua on myös ajettavuus. Fiesta on hauskimmillaan risteyksissä ja mutkissa, sillä sen ohjaustuntuma on hyvä. Samalla auto tekee selväksi, että se on erinomainen pohja myös tulevalle ST-versiolle. Jousitukseltaan auto on hiukan napakka, mutta ei häiritsevästi.1,0-litraisen EcoBoostin saa Fiestaan kolmena eri tehoversiossa. 140- ja 125-hevosvoimaisten versioiden lisäksi tarjolla on koeajettu 100 hevosvoiman voimanlähde. Kone suoriutuu tehtävästään pirteästi pöristen, mutta alavääntö jää ohueksi, erityisesti suhteessa vaihteistoon ja vaihdesuosituksiin.Viimeistelystä välittämättäVoimalinjassa Ford Fiestan heikointa antia on sen vaihteisto. 6-vaihteinen manuaali toimii luontevasti, mutta pykälien välitykset ovat suhteettoman pitkiä moottorin voimavaroihin nähden. Yli-innokas vaihdeavustin kehoittaa pistämään esimerkiksi 6. vaihteen jo 85 km/h:n nopeudessa, mutta käytännössä moottorin tyytymättömiltä mörinöiltä välttyy vasta 100 km/h:n nopeudessa. Ohituskiihtyvyyttä täytyy etsiä suosiosta 3 vaihdetta alempaa. Fiestan toinen suuri heikkous on sen viimeistely. Esimerkiksi kojelaudan keskipisteenä olevan viihdejärjestelmän näytön takapaneeli rämisi häiritsevästi juuri matalilla kierroksilla ajettaessa. Myös ovea parkkipaikalla suojaavan muovilistamekanismin kauluri oli jäänyt kiinittämättä ja kuljettajan jalkatilasta puuttui puolestaan koko kulissipaneeli. Toivottavasti kyseessä ovat vain tuotannon alkupään lastentaudit.Muoviosien puutelistaan kuului muun muassa repsottava ovisuojuksen kaulus.Ford on panostanut luonnollisesti myös Fiestan varusteluun. Titanium-varustelulla autosta löytyy muun muassa kaista-avustin, hätäjarrutusassistentti ja Sync 3 -viihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Etuistuinten lämmitys ja lisävarusteinen ratin lämmitys toimivat omilla näppäimillään, asettaen Fiestan jopa Mondeon edelle käyttöergonomiassa. Varusteiden parhaat palat löytyvät kuitenkin lopulta lisävarustelistalta muissa kuin Vignale-versiossa.Sync 3 -kosketusnäyttö on iso ja selkeä, kunhan sen takapaneeli ei rämise.Samoilla vahvuuksillaUuden sukupolven Ford Fiesta on lopulta uskollinen edeltäjälleen. Kilpailijoihin nähden hiukan väritön kokonaisuus lunastaa pisteet kotiin ajettavuudella ja hyvillä tiloilla. Ehkä kipakka ST vapauttaa Fiestan lopulta elementtiinsä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv Titanium M6 Hinta alkaen 18 516 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 203 € Moottori Bensiinimoottori 998cm³, 3 sylinteriä, ahdettu. 6-v manuaali, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 4500–6500 r/min Vääntö 170 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 170 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1498 mm, Tavaratila: 292 l Omamassa: 1163 kg Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster