4.4.2021

Koeajo: Volkswagen Arteon Shooting Brake on Passatin matalampi variantti

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line

Passatin luksusversio Volkswagen Arteon sai farmarimallin, ja samalla porrasperä pudotettiin pois. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, varustelu, tilat. Huonoa: hipaisukytkimet.

Volkswagen Arteon näyttää uudessa farmariasussaan entistä matalammalta ja pidemmältä. Korimallin Shooting Brake -lisänimi viittaa aristokraattien metsästysautoon. Nimi on osittain osuva, sillä tyyliä ja arvovaltaa henkivä edustusfarmari on muutakin kuin pelkkä tilava perheauto.

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line

Nelivedosta huolimatta sillä ei kuitenkaan kannata lähteä hirvimetsälle tai metsäautoteille. Matala maavara ei anna tähän mahdollisuutta, vaikka pitoa ja menohaluja löytyisikin. Shooting Braken myötä Arteonin porrasperämalli pudotettiin pois Suomen-tuontiohjelmasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähellä Audia, tilaa kuin Škodassa

Varustetasoksi on alkuun tarjolla vain urheilullinen R-Line. Vakiona siinä on muun muassa digitaalimittaristo, mukautuvat led-ajovalot sekä kosolti turva- ja mukavuusvarusteita.

Arteon Shooting Brake on saatavana kahdella dieselmoottorilla (150 ja 200 hv) sekä eHybrid-lataushybridinä, jossa 1,4 litran bensiinimoottori ja sähkömoottori tuottavat 218 hevosvoiman yhteistehon. Myöhemmin mallisto täydentyy 280- ja 320-heppaisilla bensakoneilla.

Koeajoimme dieseleistä tehokkaamman nelivetoversion. Lisävarusteet nostivat hintaa 7 840 eurolla, jolloin auton hinta kipusi 68 295 euron lukemaan. Vertailun vuoksi hinnat alkaen -malli, etuvetoinen vähätehoisempi diesel, maksaa 47 248 euroa.

Lisävarusteilla Arteonin saakin nousemaan miltei edustusautoluokkaan. Ohjaamossa on arvokas tunnelma, joka on jo lähellä Audin laatuvaikutelmaa.  Etumatkustajilla on mukavat oltavat, samoin takapenkkiläisillä. Vaikka kattolinja laskeutuu voimakkaasti, pääntila riittää takaistuimen reunapaikoilla myös pitkille matkustajille. Myös takapolvitilat ovat maireat, lähes sisarmalli Škoda Superbin luokkaa. Kohtuullisen käytännöllistä tavaratilaa löytyy 590 litran verran.

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line

Ne hipaisukytkimet…

Polttonestesäiliön tilavuus on 66 litraa, mikä tietää harvoja tankkausvälejä. Koeajon keskikulutus asettui 6,3 l/100 km -tuntumaan, joten Arteonilla pääsee vaivatta yli tuhat kilometriä yhdellä tankkauksella.

Tien päällä Arteon Shooting Brake ei jätä muutenkaan toivomisen varaa. Ruudikas 200 hevosvoiman diesel kuljettaa nelivedon avustamana autoa vakaasti. Lunta satoi sakeasti useana koeajopäivänä, jolloin joka nurkasta raapiva voimansiirto osoitti jälleen ylivetoisuutensa.

Mittaristo saa selkeydestään hyvän arvosanan. Sen sijaan hipaisukytkimet ratissa ja keskinäytössä aiheuttivat virhepainalluksia vielä viikon koeajon loppupuolellakin. Samoin luistoneston poistaminen vaatii valikoiden selaamista, kun ESP-nappia ei enää löydy vaihteenvalitsimen tuntumasta. Pienet moitteet siitä muuten virheettömässä tyylifarmarissa.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 2.0 TDI SCR 4Motion 147 kW

Hinta alkaen

57 179 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

68 295 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Teho

147 kW (200 hv)

Vääntö

400 Nm (1750–3500 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,4 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,2 (yhd.)

CO2-päästöt

162 g/km

Mitat

pituus 4866 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1462 mm, akseliväli 2835 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2200 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia