10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan on maailmanlaajuisesti valmistajansa myydyin malli. Uudesta sukupolvesta koeajoimme ensimmäiseksi kevythybridin. Volkswagen Tiguan on edennyt kolmanteen sukupolveensa. Olemus on ennallaan, vain hivenen pyöristyneenä ja kasvaneena, mutta parannuksia on luvassa kaikilla osa-alueilla. Ensimmäisenä maahan ovat saapuneet hinnaston edukkaamman pään bensiinimoottoriset etuvetoiset kevythybridit, tehoiltaan 96 kW (130 hv) tai 110 kW (150 hv), joista jälkimmäisen otimme nyt koeajoon.Seuraavassa laivassa tulee kaksilitraisia 142 kW:n (193 hv) dieseleitä nelivedolla. Kaikkein odotetuimmat lataushybridit, joista lähtee 150 kW (204 hv) tai 200 kW (272 hv), ovat täällä loppukesästä, ja loppuvuodesta on vielä 150 kW (204 hv) tai 195 kW (265 hv) tarjoavien kaksilitraisten bensanelivetojen vuoro.Laajasta mallistosta luulisi löytyvän jokaiselle sopiva voimalinja, vain täyssähköversio jää uupumaan. Seitsenpaikkaisen Allspace-version korvaa ensi vuonna Tayroniksi ristitty malli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatTiguan on aina uudistuessaan kasvanut kooltaan – niin nytkin, tosin maltillisemmin. Lisämillejä on loihdittu joka suuntaan, ja niin matkustajille kuin tavaroillekin on runsaasti tilaa. Takaistuin ei ole kolmellekaan mahdoton, istuin on sen verran tasainen ja muotoilematon. Keskitunneli tosin ahdistaa jalkatiloja ja reisitukea voisi olla enemmänkin.Takaistuinta pystyy liu’uttamaan pituussuunnassa, millä takamatkustajien jalkatiloja voi kutistaa tavaratilan hyväksi. Tavaratilan pohjan saa kahdelle korkeudelle, alemmassa tila on suurimmillaan ja ylemmässä pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Viimeksi mainitun voi kellistää tavaratilan seinässä olevista vivuista.Ohjaamo jatkaa Volkkarin aiempien uutuuksien viitoittamalla tiellä, mutta oleellisilla parannuksilla. Ratin puolien ja ikkunannostimien kytkimissä on palattu perinteisiin nappuloihin ID-seikkailujen jälkeen. Ison kosketusnäytön liukukytkimet on nyt valaistu, kuvakkeet ovat kookkaita, grafiikka selkeää ja valikkojen logiikkakin tuntuu helpommalta. Näytön alareunassa on kuvakkeet ilmastoinnin säätöön ja yläreunaan on mahdollista valita viisi ikonia kuljettajan useimmin tarvitsemiin toimintoihin: kätevää. Innokas kevythybridiTiguanin perusmoottori on tuttu 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori. Se riittää mainiosti 1 600-kiloisen auton liikutteluun, vaikkei ylimääräistä papua jääkään. Tappiin asti vedätettynä moottorin ääni kuuluu selkeästi sisälle. Kevythybridijärjestelmän pieni 48 V -sähkömoottori saa hidastuksista energiaa talteen ja käyttää sen avulla ohjaus- ja jarrutehostimia bensiinimoottorin ollessa sammuneena. Pelkän sähkön avulla ei kuljeta metriäkään, mutta silti uusittu järjestelmä hyödyntää sähköä aiempaa enemmän.Siinä missä merkin aiemmissa kevythybrideissä bensiinimoottori sammui tosi harvoin, nyt se sammahtelee aina saman tien kaasua höllätessä ihan muutamaksi sekunniksikin. Taajamassa moottori lepää kutakuinkin puolet ajasta, liikennevalojen lisäksi aina rullatessa. Nurkka-ajossa käynnistymistä ja sammumista tuskin huomaa, lähinnä sen voi bongata kierroslukumittarista. Liikkeellelähdöt tuntuvat kuitenkin verkkaisilta ainakin sähköautoihin verrattuna.Hybridijärjestelmän ahkerointi palkitaan tankkauksessa. Jatkuva sammuttelu näkyy keskikulutuksen jäämisenä kuutosella alkaviin lukemiin, millä pärjää jopa joillekin täyshybrideille.Tiguan on korkeaksi autoksi kiva ajettava: ohjauksen vaste ja napakka jousitus rohkaisevat mutkatiellä vauhtiin. Kyyti vain paranee nopeuden kasvaessa. Vastapainona tien epätasaisuudet tuntuvat varsinkin kaupunkinopeuksissa pompsahteluna ja maantiellä rengasmeluna turhan selkeästi. Koeajoauton yli 50 tonnin hintalappu jättääkin toiveen ylellisemmästä kyydistä. Hyvää ja huonoa istuma-asento runsaat tilat taloudellisuus voimalinjavalikoima topakka jousitus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Tiguan Elegance Business 1.5 eTSI DSG POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 7-v. DSG kaksoiskytkinvaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 6,7 l/100km CO2-päästöt 153 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 539 mm Leveys 1 842 mm Korkeus 1 660 mm Akseliväli 2 676 mm Tavaratila 652 l Omamassa 1 616 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen 39 395 € koeajoauto 52 329 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä 25.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin 22.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Tiguan – eläinhybridi kulkee nyt 100 km murisematta 27.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Touareg R – ekonaamioitu tehopakkaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä