10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan on maailmanlaajuisesti valmistajansa myydyin malli. Uudesta sukupolvesta koeajoimme ensimmäiseksi kevythybridin. Volkswagen Tiguan on edennyt kolmanteen sukupolveensa. Olemus on ennallaan, vain hivenen pyöristyneenä ja kasvaneena, mutta parannuksia on luvassa kaikilla osa-alueilla. Ensimmäisenä maahan ovat saapuneet hinnaston edukkaamman pään bensiinimoottoriset etuvetoiset kevythybridit, tehoiltaan 96 kW (130 hv) tai 110 kW (150 hv), joista jälkimmäisen otimme nyt koeajoon.Seuraavassa laivassa tulee kaksilitraisia 142 kW:n (193 hv) dieseleitä nelivedolla. Kaikkein odotetuimmat lataushybridit, joista lähtee 150 kW (204 hv) tai 200 kW (272 hv), ovat täällä loppukesästä, ja loppuvuodesta on vielä 150 kW (204 hv) tai 195 kW (265 hv) tarjoavien kaksilitraisten bensanelivetojen vuoro.Laajasta mallistosta luulisi löytyvän jokaiselle sopiva voimalinja, vain täyssähköversio jää uupumaan. Seitsenpaikkaisen Allspace-version korvaa ensi vuonna Tayroniksi ristitty malli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatTiguan on aina uudistuessaan kasvanut kooltaan – niin nytkin, tosin maltillisemmin. Lisämillejä on loihdittu joka suuntaan, ja niin matkustajille kuin tavaroillekin on runsaasti tilaa. Takaistuin ei ole kolmellekaan mahdoton, istuin on sen verran tasainen ja muotoilematon. Keskitunneli tosin ahdistaa jalkatiloja ja reisitukea voisi olla enemmänkin.Takaistuinta pystyy liu’uttamaan pituussuunnassa, millä takamatkustajien jalkatiloja voi kutistaa tavaratilan hyväksi. Tavaratilan pohjan saa kahdelle korkeudelle, alemmassa tila on suurimmillaan ja ylemmässä pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Viimeksi mainitun voi kellistää tavaratilan seinässä olevista vivuista.Ohjaamo jatkaa Volkkarin aiempien uutuuksien viitoittamalla tiellä, mutta oleellisilla parannuksilla. Ratin puolien ja ikkunannostimien kytkimissä on palattu perinteisiin nappuloihin ID-seikkailujen jälkeen. Ison kosketusnäytön liukukytkimet on nyt valaistu, kuvakkeet ovat kookkaita, grafiikka selkeää ja valikkojen logiikkakin tuntuu helpommalta. Näytön alareunassa on kuvakkeet ilmastoinnin säätöön ja yläreunaan on mahdollista valita viisi ikonia kuljettajan useimmin tarvitsemiin toimintoihin: kätevää. Innokas kevythybridiTiguanin perusmoottori on tuttu 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori. Se riittää mainiosti 1 600-kiloisen auton liikutteluun, vaikkei ylimääräistä papua jääkään. Tappiin asti vedätettynä moottorin ääni kuuluu selkeästi sisälle. Kevythybridijärjestelmän pieni 48 V -sähkömoottori saa hidastuksista energiaa talteen ja käyttää sen avulla ohjaus- ja jarrutehostimia bensiinimoottorin ollessa sammuneena. Pelkän sähkön avulla ei kuljeta metriäkään, mutta silti uusittu järjestelmä hyödyntää sähköä aiempaa enemmän.Siinä missä merkin aiemmissa kevythybrideissä bensiinimoottori sammui tosi harvoin, nyt se sammahtelee aina saman tien kaasua höllätessä ihan muutamaksi sekunniksikin. Taajamassa moottori lepää kutakuinkin puolet ajasta, liikennevalojen lisäksi aina rullatessa. Nurkka-ajossa käynnistymistä ja sammumista tuskin huomaa, lähinnä sen voi bongata kierroslukumittarista. Liikkeellelähdöt tuntuvat kuitenkin verkkaisilta ainakin sähköautoihin verrattuna.Hybridijärjestelmän ahkerointi palkitaan tankkauksessa. Jatkuva sammuttelu näkyy keskikulutuksen jäämisenä kuutosella alkaviin lukemiin, millä pärjää jopa joillekin täyshybrideille.Tiguan on korkeaksi autoksi kiva ajettava: ohjauksen vaste ja napakka jousitus rohkaisevat mutkatiellä vauhtiin. Kyyti vain paranee nopeuden kasvaessa. Vastapainona tien epätasaisuudet tuntuvat varsinkin kaupunkinopeuksissa pompsahteluna ja maantiellä rengasmeluna turhan selkeästi. Koeajoauton yli 50 tonnin hintalappu jättääkin toiveen ylellisemmästä kyydistä. Hyvää ja huonoa istuma-asento runsaat tilat taloudellisuus voimalinjavalikoima topakka jousitus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Tiguan Elegance Business 1.5 eTSI DSG POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 7-v. DSG kaksoiskytkinvaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 6,7 l/100km CO2-päästöt 153 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 539 mm Leveys 1 842 mm Korkeus 1 660 mm Akseliväli 2 676 mm Tavaratila 652 l Omamassa 1 616 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen 39 395 € koeajoauto 52 329 € Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle